۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 82954211
T T
۰ نفر

1200 تن كلزا در میاندوآب برداشت می شود

۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 82954211
1200 تن كلزا در میاندوآب برداشت می شود

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی میاندوآب با اشاره به اینكه كلزا جایگزین مناسبی برای محصول چغندرقند است و نیاز به آب كمتری دارد، گفت: امسال یكهزار و 200 تن كلزا در این شهرستان برداشت می شود.

علی دیانتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در 270 هكتار از زمین های كشاورزی این شهرستان كلزا كشت شده كه نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین بیان كرد: در اثر بارش تگرگ در بهار سال جاری حدود پنج درصد از مزارع كلزا دچار خسارت شد ولی برداشت یكهزار و 200 تن كلزا به منزله افزایش 100 درصدی تولید آن نسبت به سال گذشته است.
دیانتی اضافه كرد: برگزاری كلاس های آموزشی، صدور اطلاعیه های ترویجی، مساعدت های فنی و نهاده ای و اعطای 565 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش به كلزاكاران این شهرستان از اقدامات این مدیریت برای ترویج و توسعه كشت كلزاست.
وی افزود: تعداد هفت دستگاه بذر كار و چهار دستگاه كمباین با هماهنگی جهاد كشاورزی برای برداشت كلزا در اختیار كشاورزان قرار گرفته است.
وی گفت: برداشت و خرید تضمینی كلزا به قیمت 28 میلیون و 665 ریال از 27 خرداد ماه سال جاری در میاندوآب آغاز شده و تاكنون حدود 45 تن محصول در مراكز خرید جمع آوری شده است.
دیانتی افزود: ارقام كشت شده كلزا در این شهرستان بیشتر فرانسوی شامل هیدرومیل و ناتالی یا ارقام آلمانی شامل دیفوژن، گارو و روهان است.
مدیر جهاد كشاورزی میاندوآب گفت: با توجه به اینكه بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز كشور از راه واردات تامین می شود به همین منظور برای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تولید روغن در كشور و همچنین برای اجرای برنامه های ستاد احیا دریاچه ارومیه، توسعه كشت محصولات با نیاز آبی كم در دستور كار قرار دارد.
به گزارش ایرنا كلزا محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش كلیدی در اصلاح الگوی كشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد و به علت كودپذیر بودن نقش موثری در افزایش عملكرد محصول بعد از كشت كلزا دارد.
بازگشت بقایای گیاهی كلزا به خاك موجب تقویت عناصر غذایی آن می شود و از طرفی ریشه كلزا با نفوذ به عمق خاك و ایجاد خلل و فرج در خاك موجب بهبود وضعیت تهویه خاك و در نتیجه رشد مناسب و افزایش عملكرد محصول بعد از خود می شود.
9871/3093/3072