بازدید كارشناسان فرانسوی از مزارع كلزا در آذربایجان غربی / وضعیت مطلوب مزارع كلزا در میاندوآب

مهاباد- ایرنا- اصلاح الگوی كشت و جایگزین كردن محصولات كم آب بری چون كلزا در حالی طی سال های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گرفته كه دیپلماسی اقتصادی دولت، حضور كارشناسان خارجی از جمله كارشناسان فرانسوی را در این منطقه تسهیل كرده است.

به گزارش ایرنا هیاتی متشكل از كارشناسان فرانسوی تولید كننده بذر كلزا و جمعی از كارشناسان وزارت جهاد كشاورزی امروز /سه شنبه/ از مزارع این محصول در میاندوآب بازدید كردند.
این بازدید با هدف بررسی مسائل و مشكلات كشت این محصول و راهكارهای ارتقای برداشت كلزا انجام شد و كارشناسان داخلی و خارجی از وضع مزارع كلزا و تولید و عملكرد این محصول در واحد سطح در میاندوآب ابراز رضایت كردند.
مدیر جهاد كشاورزی میاندوآب در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: با هدف اصلاح الگوی كشت و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی و افزایش كشت دانه های روغنی، امسال حدود 270 هكتار از اراضی كشاورزی این شهرستان زیر كشت كلزا رفته است.
علی دیانتی افزود: امسال كشت كلزا در سایه برگزاری كلاس های ترویجی، آموزشی، مساعدت های فنی و مالی به كلزاكاران، توزیع بذر و خرید تضمینی این محصول در میاندوآب افزایش یافته است.
به گفته وی در سال زراعی گذشته با تلاش كشاورزان، 263 هكتار از اراضی زراعی این شهرستان به زیر كشت كلزا رفت و 350 تن كلزا از مزارع این شهرستان برداشت شد.
دیانتی اظهار كرد: در سال گذشته برداشت 438 تن از این محصول پیش بینی شده بود اما در اثر سرما، یخبندان و خشكسالی تعدادی از مزارع این شهرستان دچار خسارت شد.
به گزارش ایرنا، كلزا با نیاز آبی كم، محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش كلیدی در اصلاح الگوی كشت و برقراری تناوب زراعی دارد.
كلزا به دلیل كودپذیر بودن نقش موثری در افزایش عملكرد محصول بعد از خود دارد و بازگشت بقایای گیاهی كلزا به خاك موجب تقویت عناصر غذایی آن می شود.
ریشه كلزا با نفوذ به عمق خاك و ایجاد خلل و فرج در خاك موجب بهبود وضع تهویه خاك و در نتیجه رشد مناسب و افزایش عملكرد محصول بعد از خود می شود.
پایداری تولید گندم، كاهش مصرف آب كشاورزی، اصلاح الگوی زراعی در منطقه، اصلاح خاك های زراعی و كاهش وابستگی به واردات روغن از دیگر مزایای كشت كلزاست.
شهرستان میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
9871/3093
** خبرنگار: زین العابدین شیخی ** انتشار: علیرضا فولادی