نگرانی  فرانسه از بازگشت شورش‌های خیابانی پس از قرنطینه

تهران- ایرنا - گزارش‌های محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی فرانسه نشان می‌دهد دولت این کشور نسبت به بازگشت رادیکال‌تر معترضان افراطی به خیابان‌ها پس از دوره طولانی قرنطینه عمومی ناشی از شیوع ویروس کرونا نگران است.

بر اساس این گزارش که روزنامه «لو پاریزین» به آن دست یافته، سرویس مرکزی اطلاعات وابسته به پلیس فرانسه، نسبت به رادیکال شدن جنبش‌های اعتراضی پرشمار این کشور پس از دوره قرنطینه عمومی هشدار داده است.

این روزنامه با اشاره به گزارش‌های روزهای ۷، ۸ و ۹ آوریل (۱۹ تا ۲۱ فروردین) سرویس مرکزی اطلاعات فرانسه نوشت: روزهای پس قرنطینه، موضوعی بسیار پر جنب‌وجوش برای جنبش‌های اعتراضی است.

«عصبانیت ما محدودیتی ندارد. با اتمام قرنطینه به خیابان‌ها می‌رویم.» معترضان در پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر و توسط لوپاریزین منتشر شده خشم و اعتراض خود را نشان می‌دهند. رسانه‌ها می‌گویند چنین اظهاراتی روزانه از سوی نهادهای امنیتی تحلیل می‌شود.

سرویس مرکزی اطلاعات فرانسه در گزارش خود تصریح کرد: قرنطینه امکان ابراز نارضایتی عمومی را نمی‌دهد. اما خشم کم نمی‌شود و مدیریت بحران [شیوع کرونا] به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و اعتراض را تغذیه می‌کند. روز پس از قرنطینه، دستمایه جدی و برانگیزنده جنبش‌های اعتراضی است.

گزارش اداره اطلاعات مرکزی فرانسه همچنین نشانگر آن است که موج نارضایتی، فراتر از گروه‌های رادیکال چپ و راست به سندیکاهای کارگری نیز کشیده شده است.

اتحادیه‌های فرانسه که تا پیش از بحران کرونا، همه تلاش خود را بر مقابله با لایحه اصلاح قانون کار فرانسه متمرکز کرده بودند، تمایلی به عقب‌گرد و بازگشت به نقطه پیش قرنطینه کرونا ندارند زیرا شرایط بحران محدودیت‌های نئولیبرالیسم را به نمایش گذاشت.

روزنامه لوپاریزین می‌نویسد: گزارش اداره اطلاعات مرکزی فرانسه حاکی است ماموران پلیس و نیروهای سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه با جدی گرفتن تهدیدها و رادیکال‌تر شدن فرانسه، برای روز پایان قرنطینه و مواجهه با شورش‌های احتمالی آماده می‌شوند.

بازگشت تظاهرات به خیابان‌های فرانسه
این روزنامه فرانسوی نوشته، گروهی از فعالان جنبش اعتراضی «بازگشت به حالت عادی را نمی‌پذیریم» در حال آماده‌سازی یک اقدام هستند. گفته می‌شود این تظاهرات ساعت ۱۱ برگزار می‌شود، اما تاریخ آن هنوز مشخص نیست.

بسیاری از سازمان‌ها و گروه‌های فشار رادیکال چپ و راست فرانسه که با رویکردهای اقتصادی-اجتماعی دولت راست میانه امانوئل ماکرون مخالف هستند، در هفته‌های گذشته با ناکارآمد و فاجعه‌بار خواندن شیوه دولت در رویارویی با شیوع ویروس کرونا، خواهان بسیج عمومی برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور شده.اند.

عمده فعالیت گروه‌های فشار در دوره قرنطینه و در حالی که قهوه‌خانه‌ها و میکده‌ها، به عنوان مکان‌های اصلی اجتماع و گفت‌وگوی شهروندان تعطیل است، بر شبکه‌های اجتماعی متمرکز شده. به نظر می‌رسد در حالی که گروه‌های دست راستی بیشتر فعالیت‌های تهییجی و تبلیغی خود را در فیسبوک انجام می‌دهند، توئیتر شبکه اجتماعی محبوب چپ‌های رادیکال است.

رئیس جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه گذشته با دفاع از عملکرد دولت در بحران اعلام کرد، خروج از قرنطینه در این کشور از ۱۱ می‌/ ۲۲اردیبهشت آغاز و آرام آرام انجام خواهد شد. دانشگاه‌های فرانسه تا تابستان تعطیل خواهند ماند و تجمع‌ها تا ماه ژوئیه ممنوع است.



مقررات قرنطینه کرونا در فرانسه مانند بسیاری از کشورهای دیگر سختگیرانه است و غیر از چند مورد استثنایی که دولت تعیین کرده، اگر کسی از خانه بیرون برود جریمه می‌شود.

مبلغ این جریمه نقدی ۱۳۵ یورو است و در صورت تکرار تخلف، بیشتر می‌شود. شهروندان برای هر بار بیرون رفتن از خانه باید فرمی را که وزارت کشور تهیه کرده پر کنند و به پلیس نشان دهند. در این فرم فقط ۷ دلیل برای خروج از منزل اعلام شده که فرد باید یکی از آنها را علامت بزند.

۲۰۲۳

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha