پرواز کرونا بر فراز مرکز ترخیص خودروهای توقیفی

تهران - ایرنا - ویروس کرونا از سه هفته پیش به ایران آمده و حملات مرگبارش به مردم موجب شده است دولت دستور منع هر گونه تجمع و گردهمایی را صادر کند. کار به آنجا رسیده است که حتی نمازهای جمعه نیز در کشور برگزار نمی شود اما به نظر می رسد هنوز برخی مراکز این پیام را نشنیده اند. مرکز ترخیص خودروهای توقیفی در تهران یکی از آن مراکز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که مردم این روزها از بیم ابتلا ویروس کرونا سعی در کاهش زمان خروج از منزل و سرعت بخشی به کارها دارند، تعدادی از شهروندان روزها است در صف ترخیص یا حل مشکل قضایی خودروی خود در برخی مراکز نیروی انتظامی گرفتار شده اند.

ستاد مرکزی ترخیص خودروهای توقیفی در خیابان زنجان شمالی در تهران یکی از این نمونه ها است.  این مرکز هر روزه محل مراجعه دهها و گاه صدهاتن از افرادی است که برای ترخیص خودرو یا حل مشکل قضایی خودروی خود به آن مراجعه می کنند و شیوع ویروس مرگبار کرونا نیز تاثیر چندانی در این روند برجای نگذاشته است.

مردم البته از این ویروس هراس دارند اما می گویند برای ترخیص خودروی خویش که به هر دلیل از سوی پلیس، توقیف و به پارکینگ منتقل شده است، چاره ای جز پیگیری کار برای ترخیص آن را ندارند و این در حالی است که شرایط آنجا برای مقابله با کرونا دلگرم کننده نیست.

برخی شهروندان که در روزهای اخیر به این مرکز مراجعه داشته اند، می گویند برای ترخیص خودرو بیش از دو ساعت معطلی و انتظار کشیده اند آنهم در شرایطی که جمعیت انبوهی در آنجا جمع می شوند، مواد ضدعفونی کننده لازم وجود ندارد، مشکلات فنی هر روز تکرار می شود و گاه، بدرفتاریهایی نیز از سوی ارباب رجوع یا حتی ماموران به چشم می خورد.

خبرنگار ایرنا که خود از محل دیدن کرده است، می گوید نیروی انتظامی در روزهای اخیر تلاش کرده است با ایجاد یک محوطه مسقف فنس کشی شده و چیدن دهها صندلی در محل، فضای کافی برای مراجعان اختصاص دهد اما این تنها بخشی از ماجرا است.

بر اساس این گزارش، از خروجی ویژه ستاد مرکزی ترخیص خودروها محل ورود و خروج بانوان و آقایان از یکدیگر جدا شده است اما در محلی که برای مراجعه مستقیم به ماموران پلیس پیش بینی شده، هیچ محیط مجزایی به چشم نمی خورد و این امر، مشکلات بیشتری را به بار آورده است.

محیط یادشده دارای سقفی فلزی و با دیوارهایی از جنس فنس است و در مکانی سایبان مانند، دهها صندلی پلاستیکی رنگی در چند ردیف به صورت نیمکتی کنار یکدیگر چیده شده است تا میزبان مراجعانی باشد که بویژه در ساعات اولیه صبح با تعداد بالا برای پیگیری امور ترخیص خودرو در این محل حاضر می شوند.

در محوطه فنس کشی شده، تعدادی از افراد روی صندلی ها در انتظار می نشینند و عده دیگری از زنان و مردان مراجعه کننده، ترجیح می دهند تا زمانی که نوبت آنها فرا برسد، روی پای خود بایستند.

اما، این انتظار گاهی تا دو ساعت و بیشتر هم طول می کشد و همین مساله، صدای اعتراض برخی از مراجعان را بالا می برد.

مراجعان می گویند: ترخیص خودروهایی که به صورت عادی از سوی پلیس توقیف شده اند، زمان زیادی نمی برد اما این وضعیت برای خودروهای دارای احکام قضایی بر عکس است.

خبرنگار ایرنا که خود به عنوان مراجعه کننده در این مرکز حضور یافته است، گزارش می دهد: پس از آنکه با اجازه مامور پلیس از ورودی مخصوص بانوان به محوطه ویژه مراجعین راه یافتم، کمی جلوتر می روم تا بتوانم برای ترخیص خودروی توقیفی فرضی ام نوبت بگیرم. یک مرد مراجعه کننده از مقابل دیوار کوتاهی که نقش حائل را ایفا می کند و چند مامور آن طرفش ایستاده و خدمات می دهند، با گلایه و اعتراض بیرون می آید. او با صدای بلند می گوید: «هر روز بیاییم و شما بگویید که سیستم قطع است. این که نشد کار کردن!».

از آن مرد می پرسم: جریان چیست؟. او توضیح می دهد: «سه سال پیش تخلفی را در رانندگی مرتکب شدم و کارم به شکایت دیگران و دادگاه رسید. پس از حل و فصل قضیه و بسته شدن پرونده، دادگاه گفت که حکم رفع توقیف خودرو را خودش به کلانتری می فرستد اما هفته قبل که برای معامله ماشینم به دفتر پلیس + 10 رفتم گفتند که هنوز در توقیف است یعنی در این سه سال ماموران کلانتری حکم دادگاه را برای خودرویم ثبت نکرده اند.»

ماجرا از این قرار است که پس از بروز تصادف یا هر گونه تخلفی برای خودرو که کار راننده آن را برای رسیدگی به دادگاه و قوه قضاییه بکشاند، خودرو توقیف می شود و مالک برای ترخیص آن از پارکینگ پلیس نیاز به حکم دادگاه دارد.

در برخی موارد، پلیس خودرو را با حکم اولیه دادگاه ترخیص می کند اما انجام هر گونه نقل و انتقال قانونی آن منوط به ابلاغ نهایی دادگاه و ثبت آن در پرونده الکترونیکی مربوطه در پلیس است. 

مرد دیگری نیز که صحبت های فرد معترض را می شنید، صحبت های او را تایید می کند و می گوید: من هم یک سال قبل با حکم دادگاه مواجه شدم و در این یک سال هنوز کلانتری حکم دادگاه را ثبت نکرده است.

وی ادامه می دهد: «خیر سرمان گفته اند به خاطر کرونا از خانه بیرون نیاییم اما حالا سه روز است که در اینجا گرفتار شده ایم....» 

مقابل دیوار کوتاه حائل چند مراجعه کننده دیگر هنوز در حال چانه زدن با ماموران هستند و یک نفر مدام می پرسد: «سامانه قضایی دیروز هم باز نبود، امروز کی فعال می شود؟ نمی شود دستی ثبت کنید؟ من نمی توانم هر روز مرخصی بگیرم و بیایم، مشکل اینترنت کی برطرف می شود؟»

مرد جوان دیگری هم در حالی که مانند همه افراد حاضر در این محل، پوشه ای پر از کاغذ در دست دارد، گلایه می کند:« از صبح اول وقت آمده ام و هنوز نوبتم نشده، دیروز هم همین وضعیت بود، مگر نمی گویید به خاطر کرونا از خانه بیرون نیاییم؟!»

پوشه او همانند دیگر مراجعان انبوهی از مدارک را در خود جای داده است؛ از کارت شناسایی خودرو، بیمه نامه شخص ثالث و برگ سبز خودرو گرفته تا کارت ملی مالک خودرو، گواهینامه رانندگی، صورتحساب پرداخت شده خلافی خودرو ، برگه پرداخت عوارض شهرداری ، برگه جریمه خودرو در زمان تخلف و چند مدرک و فرم دیگر که با ترخیص خودرو از چنگ پلیس کمک می کند.

«علی رضا» یکی از مراجعه کنندگان می گوید: «کاش در این روزها که همه تلاش می کنند از اجتماع و ازدحام جمعیت در محیط های مختلف کم کنند، پلیس هم کاری می کرد که مردم مجبور نشوند برای ترخیص خودروهایشان در این محل این همه انتظار نکشند.»

او برای مثال پیشنهاد می دهد پلیس به جای توقیف خودروها در این ایام، میزان جرایم رانندگی خودروهای متخلف را بالا ببرد یا توقیف آنها را به زمان بعد از فروکش کردن خطر شیوع کرونا موکول کند.

علی رضا می گوید: اگر نیروی انتظامی این پیشنهادها را قبول نمی کند، لااقل تمام عملیات ترخیص خودرو را به صورت الکترونیکی انجام دهد تا افراد زمانی در آنجا حاضر شوند که بتوانند بدون کوچکترین توقفی در ستاد ترخیص، خودروهایشان را تحویل بگیرند.

این جمع و اعتراضات آنان همچنان ادامه دارد در حالی که در این محوطه، از ماسک، دستکش یا مواد ضد عفونی کننده یا حتی فضایی برای رعایت فاصله استاندارد به منظور جلوگیری از انتقال کرونا خبری نبود. نه تنها اغلب شهروندان حاضر ماسک و دستکش به همراه نداشتند بلکه حتی خود ماموران و نگهبانان حاضر در محوطه نیز به ندرت از ماسک استفاده می کردند.

پیش بینی های لازم را انجام داده ایم

اما در حالی که بسیاری از مراجعه کنندگان از شرایط موجود در ستاد مرکزی ترخیص خودرو اظهار نارضایتی می کنند و معتقدند استانداردهای لازم برای مقابله با کرونا در آنجا تعبیه نشده است، سرهنگ «سیدابوالفضل موسوی پور»  جانشین رییس پلیس راهور تهران بزرگ به خبرنگار ایرنا می گوید: اقدامات خاص و پیشگیرانه‌ای در ستاد ترخیص پلیس راهور فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ) برای جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری کرونا در بین مراجعه کنندگان و همکاران صورت گرفته است.

وی افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد فضایی مختص حضور مراجعه کنندگان در فضای باز محوطه با سیستم گرمایی، نوبت دهی سیستمی، قرار دادن محلول‌های ضد عفونی، سیستم تهویه مناسب و عدم تماس مستقیم مراجعین و کارکنان ستاد ترخیص اشاره کرد اگرچه برخی از این اقدامات، هنوز بطور کامل اجرا نشده است.

سرهنگ موسوی پور تصریح کرد: ایجاد این فضا در راستای اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا صورت گرفته و عوامل پلیس راهور برای خدمات‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان تهرانی این فضا را ایجاد کرده‌اند.

وی با این حال پذیرفت که ستاد ترخیص پلیس راهور فاتب یکی از شلوغ‌ترین و پرازدحامترین مکان‌هایی است که افراد به آن مراجعه می‌کنند و پیگیر ترخیص خودروهای خود می‌شوند.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: به همین دلیل، دغدغه هیئت رییسه پلیس راهور فاتب در زمینه حفظ بهداشت و تمیز نگه داشتن این مکان امری ضروری و قابل ستایش است.

همه ماموران ماسک می زنند

سردار «حمید هداوند» جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در این زمینه بر لزوم استفاده ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی پلیس پایتخت از دستکش و ماسک های طبی به منظور پیشگیری از کرونا تاکید کرد.

وی با اشاره به شیوع جهانی ویروس خطرناک کرونا و لزوم انجام مراقبت های جدی در این زمینه گفت:« به اندازه لازم و کافی ماسک و دستکش در اختیار ماموران حوزه های انتظامی و راهنمایی و رانندگی قرار گرفته و تاکید شده است که با توجه به شرایط موجود، دقت لازم را داشته باشند.»

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه کارشناسان معاونت بهداشت و درمان پلیس پایتخت آموزش راههای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و اقدامات بایسته دیگر در این زمینه را در حوزه های درون و برون سازمانی دنبال می کنند، تاکید کرد: باید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همه تلاش خود را به کار بگیریم.

وی با بیان اینکه کارکنان ناجا بصورت مداوم تحت مراقبت های بهداشتی و درمانی هستند، گفت: به ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده است که حتما از ماسک و دستکش هایی که به آنها تحویل شده، استفاده کنند و مراقبت های بهداشتی را به کار ببندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha