۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 83689724
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

امدادهای حیاتی در لحظه‌های بحرانی

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷
کد خبر: 83689724
امدادهای حیاتی در لحظه‌های بحرانی

ارومیه- ایرنا- روستاهای زلزله‌زده خوی و سلماس از چهارم اسفند تاکنون به محل نقش‌آفرینی امدادگران هلال‌احمر استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی تبدیل شده تا کمک‌های حیاتی در لحظه‌های بحرانی به این زلزله‌زدگان ارزانی شود.

این امدادگران از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله با ارزیابی میزان خسارت، عرضه فوریت‌های پزشکی به مصدومان، توزیع اقلام امدادی همچون چادر، غذا و والور، بازگشایی مسیرها و آواربرداری به کمک زلزله‌زدگان شتافته‌اند و این اقدام‌های جهادی همچنان با رفع کمبودها و توزیع غذای گرم ادامه دارد.

امین عسگری، نجاتگر تیم واکنش سریع هلال‌احمر آذربایجان‌غربی می‌گوید که خدمت به مردم افتخار ما است و امدادرسانی به مردم منطقه زلزله‌زده خوی و سلماس با قدرت و جدیت تمام ادامه دارد.
وی که ١٣ سال سابقه فعالیت در این بخش را دارد، شادمانی و ابراز رضایت مردم زلزله‌زده را انرژی‌بخش می‌داند و  اظهار می‌دارد که پس از وقوع زلزله اول، حدود سه‌ شبانه‌روز به صورت مداوم فعالیت کرده‌است. 

وی ادامه داد: ما تا آخرین لحظه در کنار مردم زلزله‌زده هستیم و شرایط جوی موجود و حتی برخی رفتارهای تند هم نمی‌تواند از اراده امدادگران در مسیر خدمت‌رسانی بکاهد.

هادی ذوالفقاری، اپراتور مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر آذربایجان‌غربی هم که به صورت ٢۴ ساعته پاسخگوی تماس‌های مردمی با شماره ١١٢ است، می‌گوید: در لحظه‌های بحرانی که مردم زلزله‌زده تماس می‌گیرند ما بلافاصله نیروها را به محل اعزام می‌کنیم تا امدادهای حیاتی آسیب‌دیدگان عرضه شود.
وی تاکید می‌کند که مردم در این شرایط بحرانی بعد از تماس با ١١٢ باید در سریع‌ترین زمان ممکن محل حادثه را اعلام کرده و از حاشیه پرهیز کنند تا نوبت به سایر تماس‌گیرندگان برسد.
وی بیان کرد: با وجود فشارهای زیاد کاری و نداشتن استراحت کافی باز هم با جان و دل به مردم خدمت می‌کنیم و پاسخگوی مشکلات مردم هستیم تا زلزله‌زدگان ما را در کنار خود ببینند.

استاندار آذربایجان‌غربی که از ساعات اولیه در مناطق زلزله‌زده خوی حضور داشت در مورد تلاش امدادگران می‌گوید: تیم‌های ارزیاب پس از زلزله به تمام روستاهای منطقه اعزام شدند و امدادرسانی روستایی را بر حسب میزان خسارت‌ها اولویت‌بندی کردند؛ «نقش‌آفرینی امدادگران از همان لحظه‌های نخست آغاز شد و همچنان ادامه می‌یابد».

«محمدمهدی شهریاری» افزود: توزیع امکانات در میان زلزله‌زدگان بر اساس اولویت و متناسب با شرایط انجام شد و برای تحقق مطالبه‌های زلزله‌زدگان مقرر شد تا به هر خانواده یک چادر داده شود و در همه این مراحل امدادگران شب و روز نمی‌شناختند.

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی نیز می‌گوید که امدادگران تا پایان روز گذشته، جمعه حدود پنج هزار دستگاه چادر، چهار هزار و ۲۰۰ والور و بیش از  پنج هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته در بین مردم توزیع کرده‌اند.

«سعید رهبر سوره» اعلام کرد که «۶۰ گروه شامل بیش از ۳۰۰ نفر از امدادگران آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی در منطقه فعالیت دارند و اکنون به دنبال رفع دغدغه‌های اهالی هستند».

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی هم در سفر خود به مناطق زلزله‌زده قطور خوی از بسیج شدن مردم، امدادگران هلال‌احمر و مسوولان برای جبران خسارت زلزله‌زدگان قدردانی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند. 

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha