نشست ناتو در سایه تردید و بلاتکلیفی

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83672547
نشست ناتو در سایه تردید و بلاتکلیفی

لندن– ایرنا– نشست وزیران دفاع ۲۹ کشور عضو ناتو در بروکسل در حالی امروز و فردا (۲۳ و ۲۴ بهمن) برگزار می‌شود که این سازمان از یک سو با کاهش محبوبیت عمومی در فرانسه و آلمان و از سوی دیگر فشار کشورهای اروپای شرقی برای اولویت دادن به روسیه به جای چین روبروست.

این نخستین نشست ناتو پس از جلسه سران است که آذرماه گذشته در لندن برگزار شد.
در آستانه این نشست، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران به اهمیت موضوع افغانستان در نشست امروز اشاره کرده و گفت: نقش ناتو در این کشور و شیوه مبارزه با داعش در این نشست بررسی خواهد شد.
به گفته او، ناتو متعهد به آموزش نیروهای مسلح افغانستان و حمایت از روند صلح بوده و پیام آن به طالبان این است که باید اراده جدی در زمینه کاهش خشونت از خود به نمایش بگذارد.

استولتنبرگ همچنین بررسی شیوه پاسخ ناتو به سیستم موشکی جدید روسیه را یکی از موارد دستور کار اجلاس جاری بیان کرد و افزود: ناتو نگران سیستم موشکی جدید روسیه موسوم به SSC-۸ است که عملاً معاهده کاهش موشک‌های میان‌برد موسوم به آی.ان.ف INF را باطل کرده است. این معاهده در سال ۱۹۸۷ برای نابود کردن زرادخانه موشک‌های کوتاهبرد و میان‌برد آمریکا و شوروی به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچوف رسیده بود.

دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران با تاکید بر حضور ناتو در افغانستان گفت، طالبان باید بداند که در صحنه نبرد پیروز نخواهد بود؛ پس بهتر است به روند صلح بپیوندد.
با توجه به کاهش محبوبیت ناتو در فرانسه و آلمان، او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار آلمانی، بر نقش مهم برلین به عنوان یک عضو فعال در ناتو اشاره کرد و اینکه آلمان در لیتوانی و افغانستان حضور داشته و از برنامه‌های مرتبط با آوارگان در مرز ترکیه نیز حمایت می کند.

استولتنبرگ در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی های کشورهای اروپایی شرقی از توجه ناتو به چین و کاهش توجه آن به روسیه، با تائید اهمیت چین یادآور شد، در نشست سال گذشته در لندن همه اعضا قبول کرده‌اند که باید ظهور چین را با توجه به قدرت اقتصادی و بودجه بالای نظامی آن به عنوان یک دغدغه امنیتی مورد توجه قرار داد.
وی همچنین ماموریت ناتو در عراق را یک «آموزشی» اعلام کرد و گفت؛ ناتو به دعوت دولت عراق در آن کشور حضور داشته و فقط تا وقتی این دعوت پابرجاست در آن کشور خواهد ماند.  

دبیرکل ناتو گفت، برای این سازمان مهم است که داعش دیگر نتواند به عراق بازگردد.
او همچنین به همکاری اطلاعاتی با اردن و تونس اشاره و ابراز امیدواری کرد که ناتو بتواند گفت‌وگوی سازنده و همکاری بیشتری با کشورهای منطقه خاورمیانه داشته باشد.

در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو دچار چالش‌های بزرگی شده است. ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود همواره اعضای ناتو را برای پذیرفتن مسئولیت های بیشتر تحت فشار قرار داده است.  
از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان دهنده کاهش محبوبیت ناتو در آلمان و فرانسه به عنوان دو عضو کلیدی ناتوست؛ آن هم در حالی که کشورهای شرق اروپا مانند لهستان به دلیل همسایگی با روسیه، بیش از پیش به ناتو تکیه می‌کنند.  
در این میان ترکیه که به نقش خود به عنوان دومین نیروی زمینی ناتو مباهات می‌کند، خود به یک بحران برای ناتو تبدیل شده است. این بحران که با درگیری ارتش ترکیه با نیروهای کرد شمال سوریه تشدید شده بود، موجب شد که در نشست سال گذشته رئیسان جمهوری ترکیه و فرانسه از عبارات تندی علیه یکدیگر استفاده کنند.
2023

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha