۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۴۸
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 83672806
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

رئیس جمهوری مقدونیه شمالی دستور الحاق به ناتو را امضا کرد

بلگراد- ایرنا- رئیس جمهوری مقدونیه شمالی روز چهارشنبه حکم لایحه قانون تصویب توافق‌نامه الحاق این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در حضور دانشجویان دانشکده حقوق امضا کرد.

به گزارش پایگاه های اینترنتی بالکان، استیو پندارووسکی پس از امضای حکم قانون برای تصویب توافق نامه الحاق این کشور که روز گذشته در پارلمان این کشور به تصویب رسید، با اشاره به اینکه این کشور تقریباً ۳۰ سال در انتظار این اقدام باارزش بود، ابراز امیدواری کرد که سند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا نیز بزودی امضا شود.

پارلمان مقدونیه شمالی توافق نامه الحاق این کشور به ناتو را در ۱۱ فوریه سال جاری (۲۲ بهمنماه) با رأی موافق ۱۱۴ نماینده از ۱۲۰ نماینده مجلس تصویب کرد.

جمهوری مقدونیه شمالی پس از تصویب پروتکل الحاق این کشور به ناتو در پارلمان اسپانیا که انتظار می رود در ماه مارس سال جاری میلادی صورت گیرد، رسماً به عضویت این کشور در ناتو در می آید.

پروتکل الحاق مقدونیه شمالی می بایستی توسط ۲۹ کشور عضو ناتو مورد تأیید شود. اسپانیا تنها کشوری است که هنوز تأییدیه خود را اعلام نکرده است.

مقدونیه شمالی از سال ۱۹۹۹ میلادی در «برنامه اقدام عضویت (MAP ) ناتو» شرکت داشته است. برنامه اقدام عضویت توصیه ها و کمک های لازم را به کشورهای خواهان عضویت در این ائتلاف ارائه می دهد.  

در نشست سال ۲۰۰۸، مقدونیه برای عضویت در این ائتلاف دعوت شد اما عضویت این کشور منوط به توافق آن با یونان برای حل اختلافات دو کشور شد.

دو کشور مقدونیه و یونان سرانجام در ژوئن سال ۲۰۱۸ اختلافات خود را حل کردند. مقدونیه برای رضایت یونان، نام خود را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر داد و از این رو راه خود را برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا هموار کرد.

پارلمان مقدونیه دیماه ۹۷ برای تأمین نظر یونان و امکان عضویت این کشور در ناتو، به لایحه اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» رأی مثبت داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha