پناهیان: باید در بیان مکتب اسلام بازنگری کنیم

تهران- ایرنا- مشاور رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: واکنش مردم پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نشان داد که باید برای بیان مکتب اسلام ناب در جامعه بازنگری کنیم.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در نشست «بازخوانی ابعاد مکتب شهید قاسم سلیمانی» که روز دوشنبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه مکتب سردار، عناصر خاص کلیدی دارد که توانسته با مردم ارتباط برقرار کند، افزود: این موضوع شفاف است که مردم به شدت تحت تاثیر شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی قرار گرفتند، مردمی که از عینیت یافتن مکتب اسلام تا این حد استقبال می کنند.

وی یادآور شد: مردم برای هر پدیده ای اینگونه به خیابان ها نمی آیند، باید رفتار مردم را مطالعه کنیم، که این جزیی از دین شناسی ما است. اینکه  مردم زیبایی ها را در شخصیت سردار چه دیده اند و به چه دلیل به او علاقه مند شده اند.

استاد حوزه علمیه گفت: آموزش و پرورش را ببینید، ما چنان بد دین را معرفی می کنیم که حتی کسی که از سر ضعف دیندار شود، دینداری او پسندیده است.  

پناهیان اظهار داشت: مردم با چنان احساس و با آن کیفیت برای مراسم بدرقه پیکر شهید سردار سلیمانی آمدند، کسی که عینیت و تجسم یافته اسلام ناب است بنابراین اگر ما در بیان اسلام ناب و جذب عمیق، موفق نیستیم باید شیوه تبیین آن را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که این حرکت مردم با تظاهرات ۲۲ بهمن هم متفاوت و به گونه ای ارزشمندتر است، پیامی که مشاهده می کنیم تاثیر عمیق بین مردم آن هم در فضای تهاجم رسانه ای سنگین دشمنان که تاثیری روی مردم نداشته است.

وی به ویژگی اصلی محبوبیت و مقبولیت سردار سلیمانی در بین مردم اشاره کرد و توضیح داد: اخلاص بدون قدرت و مقاومت این تاثیر را نداشت، حاج قاسم سلیمانی چون از جامعیت برخوردار بود این تاثیر را بر مردم گذاشت. یکی از آن عناصر، تاثیرگذاری ایران در منطقه بود که برای هر ایرانی حتی فرد خارج از ایران و حتی ضدانقلاب نیز قابل افتخار است. اینکه محدود به آبادانی کشور خود باشیم و در منطقه و جهان اثرگذار نباشیم عاملی منفی است و احساس بدی در انسان ایجاد می کند. پس حاج قاسم اگر سرداری بود که فقط در ایران بود این واکنش مردم را شاهد نبودیم.

مشاور رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها اظهار داشت: بخش دیگر ماجرا این است که سردار سلیمانی فقط مظلوم نبود بلکه مقتدر هم بود، شخصیتی بود که قدرت آفرینی می کرد، او به عنوان فرمانده مقتدر و توانمند عزیز شده است.

بیان نظری ما از دین به عمل گرایی نزدیک نمی‌شود

پناهیان با بیان اینکه قدرت، قدرت آفرینی و قدرت روحی سردار یکی از عوامل اثرگذاری او است، گفت: عمل گرایی یکی دیگر از دلایل محبوبیت سردار بود، این در حالی است که بیان نظری ما از دین به عمل گرایی نزدیک نمی شود، در مکتب سردار سلیمانی، عمل گرایی بسیار مهم است، احترام گذاشتن به همه انسان ها یکی دیگر از ویژگی های اثرگذار او بر مردم است.

وی یادآور شد که معنویت سردار سلمیانی برای همه قابل احترام است حتی برای فردی که اهل معنویت نباشد. کسی که بخواهد ادعای صلح در جهان داشته باشد، آن فرد، سردار شهید سلیمانی است.

مصطفی مصلح زاده دبیر ستاد راهبردنگاری دهه پنجم و سفیر اسبق ایران در اردن نیز گفت: جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ شروع شد اما تا ژانویه ۲۰۱۲ ایران نقشی در این نبرد نداشت، ارتش سوریه ۸۰ درصد جنگ را باخته بود اما از دی ماه ۹۱، ایران هم وارد نبرد شد.

فرماندهی نبرد شکست خورده

وی افزود:‌ در این مقطع، سردار سپهبد شهید سلیمانی با رییس جمهوری سوریه ملاقات می کند و می گوید حاضر است فرماندهی این نبرد را بر عهده بگیرد (فرماندهی نبرد شکست خورده). تقریبا رییس جمهور سوریه تصمیم گرفته بود از کشور برود، ۸۰ درصد کشور را از دست داده بود،
در کنفرانس تونس ۶۰ کشور و سازمان  به نام دوستان سوریه گرد هم می آیند، بنابراین جنگ سوریه نبرد ۶۰ به یک علیه سوریه است.
مصلح زاده ادامه داد: در نبرد ۶۰ به یک کدام طرف پیروز می شود؟ اما خیلی عجیب است در این نبرد نابرابر، با رشادت های سردار سلیمانی سوریه پیروز می شود.
وی با یادآوری اینکه روسیه در سال  ۲۰۱۴ وارد نبرد سوریه شد، افزود: سردار سلیمانی، پوتین را راضی می کند که وارد نبرد شود، فرماندهی زمینی نبرد بر عهده شهید سلیمانی است و نه روسیه و  روسیه فرماندهی هوایی را بر عهده دارد. این دوران یکی از عجیب ترین دوره های تاریخی به لحاظ نبرد استراتژیک است،
نادر طالب زاده مستندساز نیز گفت:  اکنون فضایی در غرب ایجاد شده و آن این است که متفکرین غربی را متوجه نفاق در غرب کرده است، این اتفاقی که بزرگترین فرمانده جنگی علیه داعش با دستور رییس جمهور آمریکا ترور شد هضم نمی شود و ترامپ منفورتر شده است.

وی ادامه داد:‌ اعتقاد دارم آمریکا توسط اسراییل و اقلیتی در آن کشور، ربوده شده و در انتظار یک انفجار درونی است.

طالب زاده شهادت سردار را نشانه ورود به زمانه جدید دانست و توضیح داد: لرزش ها و هیجان این ماجرا ادامه دارد و نشان می دهد یک جریانی راه افتاده است.

وی به جنگ نرم  دشمن اشاره کرد و گفت: نباید تصور کنیم دشمن در این جنگ قوی است. ما می توانیم فعال و مهاجم باشیم و آنها را به چالش بکشیم.

علیرضا شجاعی زند استاد دانشگاه نیز اظهار داشت: واکنش عظیم مردم به شهادت سردار سلیمانی را نمی توان تنها با استناد به شخصیت و نقش حاج قاسم تبیین کرد، حتی نمی توان آن را با استناد به واقعیت های میدانی توضیح داد. این به معنی کوچک و کم اهمیت شمردن این دو جنبه نیست بلکه منظور این است که اینها برای تبیین کفایت نمی کنند.

وی افزود: برای چرایی این واقعه، مستلزم مطالعه دیگری هستیم، که بررسی زمینه های ادارکی مردم است، آنچه در ذهنیت مردم است که منجر به چنین واکنشی می شود.

استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه برای تکریم یک شخصیت نظامی وابسته به نظام این واکنش اتفاق می افتد، اینها ویژگی های کاهنده در هر جامعه ای است، پس سردار شخصیت و نقش خاصی ایفا کرده است، چرا که واکنش عظیم مردم پس از شهادت سردار درست زمانی اتفاق افتاد که بالاترین سطح نارضایتی از اقتصاد در جامعه برپاست و هنوز فاصله زیادی از وقایع آبان ماه نداشتیم که به یکباره جامعه چنین واکنشی در مورد شهادت سردار از خود بروز داد. نمی خواهم بگویم همه مردم در این صحنه بودند و حتی نمی خواهم کسانی که به عمد نیامدند را هم نادیده بگیرم، اما این واکنش بسیار عظیم و خاص است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha