پایان رقابت قرآنی دانشجویان در سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت+اسامی برگزیدگان

تهران- ایرنا- سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بعد از ۲ روز رقابت در مرحله نهایی به کار خود پایان داد و برگزیدگان با حضور معاون فرهنگی‌ و اجتماعی وزارت علوم و رییس دانشگاه کردستان تجلیل شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور از پنجنشبه (۲۷ اردیبهشت) در دانشگاه کردستان با حضور ۴۰۰ دانشجو آغاز شد و رقابت دانشجویان به مدت ۲ روز در ۹ بخش؛ شامل رشته های آوایی، معارفی، پژوهشی، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نوآوری و ۴۴ رشته آزمون ادامه داشت. برگزیدگان در نهایت شامگاه جمعه (۲۸ اردیبهشت) طی مراسمی ملی معرفی و تجلیل شدند.

عبدالحسین کلانتری در این آیین گفت: در دوره جدید معاونت فرهنگی اجتماعی تأکید داریم رویدادها و برنامه‌ها توسط دانشجویان انجام شود؛ چون دانشجویان ذائقه هم‌نسلان خود را بهتر می‌دانند، کارهایشان پرنفوذتر و اثرگذارتر است، هزینۀ برنامه‌ها بهتر مدیریت می‌شود و از همه مهم‌تر این تنها فرصتی است که دانشجویان قبل از ورود به جامعه، مشقِ تجربه کنند.

وی افزود: مشارکت دانشجویان در این رویداد نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است. در مرحله نهایی ۴۰۰ دانشجو حضور داشتند که از مراحل مختلف آزمون عبور کردند تا به این مرحله برسند و اگر به تعداد کل شرکت‌کنندگان کشوری رجوع کنیم میزان حضور ۲ برابر بوده که دلالت معنایی زیادی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: دانشگاه جمهوری اسلامی در این دوره، دانشگاهی است قابل‌اعتماد، قابل‌اتکا و مایه فخر ملت ایران. دانشگاهی که به‌ صورت رشد یابنده‌ای قرآن و مفاهیم دینی در آن ترویج و تکثیر می‌شود.

پایان رقابت قرآنی دانشجویان در سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت+اسامی برگزیدگان


کلانتری به فرمایش رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ایشان سه رویکرد مهم تولید علم، پرورش عالم و جهت‌دهی به علم را برای دانشگاه مورد تأکید قرار داده‌اند و امید است با اتکا به مفاهیم والای قرآن به این مهم دست یافت. باید با استفاده از ظرفیت عظیم قرآن و با تدبیر و تدبر در آیات آن بنیان‌های معرفتی لازم را به جهان علم راه داد.

وی افزود: بخش‌های مختلف جشنواره قرآن و عترت دانشجویان هرساله رو به تزاید است؛ چون دانشجویان با استقبال بی‌نظیر خود اثبات کرده‌اند که می‌توان بینش قرآنی را در دنیای علم تکثیر کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز بنیان‌های علم تنیده شده در نظام‌های فرهنگی و هنجاری است، ادامه داد: نگاه دین‌ستیزی غرب، در قبل از انقلاب در ایران هم تکثیر شده بود اما امروز دین اسلام در جهان تکثیر شده و سلطه غرب از بین رفته است که باید از این فرصت استفاده کرد. باید با تدبر در قرآن از این ظرفیت همبستگی اجتماعی در جهان که مسلمان دارند بهره برده و در همه شاخه‌های علمی از قرآن استفاده کرد.

خداوند علم مطلق، امنیت محض و کتاب وی کلام وحی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی که از طریق تماس تلفن زنده به دانشجویان حاضر در این مسابقات بیان شد، ضمن قدردانی از میزبانی  دانشگاه کردستان و برگزارکنندگان این رویداد ابراز داشت: خدا را شاکریم که به برکت جمهوری اسلامی، قرآن مجید و سیرت و سبک زندگی عترت پاک اهل‌بیت (ع) در این کشور نهادینه شده است.

محمدعلی زلفی گل خطاب به دانشجویان حاضر در این نشست گفت: خوش به سعادت شما که با قرآن محشور هستید، خداوند نعمت بزرگی به شما و خانواده محترمتان عطا کرده که با قرآن هم‌نوا و هم‌نشین شده‌اید.

وی با بیان اینکه خداوند علم مطلق، امنیت محض و کتاب وی کلام وحی است، اظهار داشت: قطعاً وقتی فردی با عشق با قرآن محشور باشد، روح قرآن در همه ابعاد وجودی وی تجلی خواهد کرد و این گونه افراد، آزاده، حق‌طلب و حق‌جو هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان این تماس تلفنی از دانشجویان شرکت‌کننده در سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت خواست هم اکنون که با قرآن محشور هستند، سعی کنند در انجام تکالیف علمی و سایر ساحت‌ها و شئون زندگی نیز سرآمد باشند.

پایان رقابت قرآنی دانشجویان در سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت+اسامی برگزیدگان

جریان دانشجویی ارتباط خوبی با قرآن دارد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در پیامی تصویری ضمن عرض ادب و احترام به دانشجویان و دست اندرکاران جشنواره قرآن و عترت دانشجویان اظهار گفت: محفل قرآنی دانشجویی یکی از ارزشمند ترین محافل است و انسان جوانی که با قرآن مانوس و محشور باشد؛ قرآن با جان و روح و روان وی ممزوج می شود و چنین فردی در فتنه ها و سختی تشخیص و در شرایط پیچیده به برکت قرآن بهترین تشخیص و حرکت را خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی های دانشگاه های ما ارتباط خوب جریان دانشجویی با قرآن است. گسترده ترین جشنواره دانشجویی در مجموعه دانشگاه های ما به برکت انقلاب و نظام اسلامی با قرآن کریم عجین شده است. بیش از سایر حوزه هایی که دانشجوها شاید به آن متوجه باشند مجموعه قرآن است که در قالب جشنواره سراسری دانشجویی مورد استقبال قرار می گیرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: بخش های متعدد توجه به قرآن در حوزه های قرائت، هم خوانی، مفاهیم، تفسیر، مجموعه های معارفی و هنری و سایر حوزه ها مجموعه‌ها این عاشقان قرآن را گرد شمع وجود قرآن جمع می کند.

حجت‌الاسلام رستمی با تاکید بر رسالت اصلی جریان دانشجویی در ایجاد تمدن اسلامی بیان کرد: رسالت بزرگ جریان دانشجویی در دانشگاه ها، توجه به آینده نظام و انقلاب و کشور و آینده تمدن اسلامی که هدف اصلی نظام اسلامی است. با توجه به این نقش مهم مناسب است که جریان دانشجویی و دانشگاهی بازتعریفی از توجه به قرآن داشته باشد. آنچه امروز در دنیا در حال رخ دادن است؛ عمومی شدن و فراگیر شدن و پرده دری در جنایت و قساوت و دوری از خدا و رفتارهای ضد بشری عزیز دردانه نظام لیبرال دموکراسی و رژیم صهیونیستی است که مثل یک خنجر قلب سرزمین های اسلامی کاشته شده است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به ویژه بعد از طوفان الاقصی آن چه که ما از این رژیم منحوس می بینیم جنایت، آدم کشی و کودک کشی و ویرانی خانه ها و مدارس و بیمارستان ها و معابر است و عکس العملی که از دنیا دیده شده؛ در یک سمت کشور های استعمارگر دنیا هستند که خودشان جنایت بیشماری در گذشته داشتند و در حال حاضر نیز در قالب های دیگر این کار را می کنند؛ این کشور ها حامی رژیم اسرائیل و توجیه کننده جنایات آن هستند و مثل یک سپر در مقابل افکار عمومی عمل می کنند. در سمت دیگر فطرت انسان ها، انسان های متوجه به آن مبدا الهی، بدون در نظر گرفتن مذهب و آیین همه به سمت فلسطین و مردم مظلوم غزه رو آوردند و با اهالی آن و زنان و مردان مظلوم و کودک از دست داده هم نوایی می کنند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: این جبهه متمایز شده و این دو سوی جبهه ای که خط ها را معین کرده امروز مسئولیت سنگینی را به دوش دانشگاه های ما قرار می دهد جریان قرآن باید جریان انتقال و پیگیری مفاهیم آن باشد؛ قرآن به ما ماموریت می دهد که از مستضعف دفاع کنیم و این پیام قرآنی را دانشجویان ما باید بیش از سایر اقشار و گروه ها مطالبه و پیگیری کند.

وی تصریح کرد: امروز روز بیداری دانشگاه های آمریکا و اروپا است. روز قیام دل های جوان و متوجه به ارزش ها در جای جای جهان است و انتظار حرکت جدی و ترویج این حرکت قرانی و مطالبه آن در داخل و خارج از دانشجویان عزیز قرآنی ما وجود دارد.

پایان رقابت قرآنی دانشجویان در سی‌وهشتمین مسابقه قرآن و عترت+اسامی برگزیدگان

دانشگاه نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد

براساس گزارش معاونت فرهنگی‌و اجتماعی وزارت علوم، رییس دانشگاه کردستان هم ضمن ارائه گزارش کوتاهی از اقدامات صورت گرفته برای برگزاری این رویداد گفت: در سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه های کشور، در مجموع ۴۰۰ دانشجو از سراسر کشور در ۹ بخش، ۴۱ رشته در سه سالن مجزا در بخش آقایان و بانوان به رقابت با یکدیگر پرداختند و در این دوره از جشنواره قرآن و عترت دانشجویی ۱۶ تن از اساتید برجسته کشوری آقا و بانو داوری این مسابقات را به عهده داشتند.

حامد قادرزاده افزود: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علم و دانش، نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان دارند و برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره قرآن و عترت می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشجویان باشد تا با آموزه‌های قرآن کریم بیشتر آشنا شده و در مسیر تعالیم آن گام بردارند. خدا را شاکریم که با وجود همه هجمه‌ها علیه دین اسلام، روز به روز بر تعداد مسلمانان در دنیا اضافه می‌شود و قرآنیان در حال افزایش هستند.

اسامی برگزیدگان را در این پوشه پی‌دی اف ببینید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha