مجلس کارآمد نتیجه انتخاباتی حداکثری با حضور همه احزاب

سمنان- ایرنا- کشور در شرایط کنونی به مجلس شورای اسلامی توانمند با درک درست از شرایط ملی و بین‌المللی نیازمند است، کارآمدی مجلس بدون انتخابات پرشور و مردمی میسر نمی‌شود که این امر نیز به فعالیت سازمان‌یافته احزاب و اجرای بی‌طرفانه قوانین از سوی بخش‌های اجرایی و نظارتی وابسته است.

امروزه، احزاب یکی از ضرورت‌های زندگی جامعه بشری محسوب می‌شود که جزو نهادهای موثر بر روندهای تصمیم گیری و اجرایی کشوری یا حکومت‌داری است و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت عمل می‌کند.

بنابر اظهار نظر سیاسیون، احزاب در جمهوری اسلامی ایران دیر پا گرفته و فعالیت‌های آنان نیز نهادینه نشده چرا که برخلاف پیش‌بینی‌های لازم در قانون اساسی، اجازه ارائه برنامه‌ها را ندارند.

۳۷ حزب با ۵۶ دفتر فرعی زیر مجموعه سه گرایش سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل اعتدالگرا در سمنان مشغول به فعالیت هستند و اکنون حدود ۲ درصد جمعیت مردم این استان در حزب‌ها عضویت دارند.

براساس آمار ستاد انتخابات سمنان ۱۵۷ داوطلب برای نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه سمنان ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۱ نفر انصراف دادند و آمار اعلامی از سوی شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت‌ داوطلبان نمایندگی این دوره انتخابات استان نشان از تایید صلاحیت ۵۳ داوطلب، رد صلاحیت ۴۲ داوطلب و نیز احراز نشدن صلاحیت ۵۳ داوطلب دیگر دارد.

استان سمنان چهار نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه سمنان، مهدیشهر و سرخه، شاهرود و میامی، دامغان و گرمسار و آرادان دارد.

متوسط مشارکت مردم استان سمنان در انتخابات‌های مختلف ۷۶.۵ و در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۰.۲ درصد است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان میزگردی با عنوان « راهکارهای افزایش مشارکت در انتخابات و نقش احزاب در تحقق این مساله » با حضور رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، دبیر ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و کانون دانشگاهیان و عضو حزب اتحاد ملت این استان و نیز فعال سیاسی اصلاح‌طلب برگزار کرد.

این روزها اعلام تایید و رد صلاحیت توسط شورای نگهبان واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی، رسانه ها و نیز در بین احزاب بدنبال داشت و این مساله به دغدغه‌ای برای جناح ها و گروه ها تبدیل شده است.

سیاسیون حاضر در این میزگرد نیز نظرهای متفاوتی در این خصوص داشتند، برخی فیلترهایی که توسط دستگاه‌های نظارتی در راس آن شورای نگهبان قرار داده را برخلاف اظهارنظرها سبب توقف حضور اشخاص با تفکرات سیاسی متفاوت در انتخابات پیشرو عنوان کرده و از سوی دیگر، برخی نیز با وجود احراز نشدن صلاحیت نامزدهای زیادی از سوی جناح متبوع، قانون را فصل الخطاب قرار داده و می ‌گویند تابع نظر شورای نگهبان هستند.

نظر آنان بر این نکته تاکید دارد که انتخابات نباید تک قطبی شود بلکه باید با فراهم آوردن امکان حضور و مشارکت همه گرایش‌ها و سلایق در این رویداد مهم، حزب‌ها نیز ترغیب به گرم کردن تنور انتخابات و ایجاد انگیزه در مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای شوند.

کارشناسان امر معتقدند، مجلس کارآمد نتیجه جریان‌ها و جناح‌های مختلف اما با معرفی نامزدهای جهادی است.

سیادتی: با توقف اندیشه‌ها انتظار حضور پررنگ احزاب و به تبع ترغیب مردم از سوی جریان‌ها وجود دارد؟

احزاب مشوق مشارکت مردم در انتخابات

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان، با اشاره به مشارکت مردم در دوره‌های مختلف انتخاباتی، تصریح کرد: تمام افراد جامعه وابسته به حزب نیستند اما احزاب و جناح‌های سیاسی در رقم زدن یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری سیاسی ملت بی‌تاثیر نیستند.

سیدمسعود سیادتی تاکید کرد: طبقه‌بندی حزبی بنا به دلایلی در کشور در حد مطلوب نیست و احزاب جایگاه موثری در برگزاری انتخابات ندارند و تنها مشوق‌های خوبی برای افزایش مشارکت مردمی محسوب می‌شوند.

وی گفت: فیلترهایی که توسط دستگاه‌های نظارتی در راس آن شورای نگهبان قرار داده شده است، برخلاف اظهارنظرها، حضور اشخاص با تفکرات سیاسی متفاوت را دچار اشکال کرده است.

وی ابراز داشت: نیمی از جامعه که متفاوت می‌اندیشند را نباید از انتخابات کنار گذاشت، چرا که رقابت تنها در برنامه‌ خلاصه نمی‌شود بلکه اندیشه نیز در این رویداد سیاسی اهمیت دارد.

سیادتی بیان کرد: افراد ردصلاحیت شده به خاطر برنامه‌ها متوقف نشدند بلکه به خاطر اندیشه‌های متفاوت کنار گذاشته شده‌اند، حال چگونه با توقف اندیشه‌ها انتظار حضور پررنگ احزاب و به تبع ترغیب مردم از سوی جریان‌ها وجود دارد؟

انتخابات تقویت‌کننده عزت ملت ایران

دبیر ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: انتخابات فرآیندی برای مشارکت مردم برای ایفای نقش در سرنوشت جامعه است و میزان مشارکت مردم در انتخابات معیاری برای سنجش رضایتمندی افراد در جامعه است.

یک نامزد با تابلوی یک جناح و حزب به مجلس شورای اسلامی وارد  ولی با تابلو مستقل از آن خارج می‌شود تا پاسخگوی کم‌کاری یا نقص خود و حزب متبوع‌شان نباشدهمت هادیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند انتخابات یکی از ۲ رکن مردم سالاری دینی است و مایه آبرو، عزت و تقویت ملی ملت ایران است، تصریح کرد: تمام مطالب در خصوص ضرورت مشارکت سیاسی مردم در انتخابت پیش رو در منویات رهبر آمده است.

وی با بیان اینک احزاب می‌توانند امانت‌داران مردم باشند، افزود: احزاب در گرم کردن تنور انتخابات تاثیرگذار و رابط مردم و دولت‌ها هستند.

وی بیان کرد: حزب‌ها می‌توانند امانت‌داران خوبی برای مردم به حساب آیند و در بسیاری از قسمت‌ها از فعالیت پنهانی سیاسی جلوگیری کنند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان ادامه داد: یک نامزد با تابلوی یک جناح و حزب به مجلس شورای اسلامی وارد می شود ولی با تابلو مستقل از آن خارج می‌شود تا پاسخگوی کم‌کاری یا نقص خود و حزب متبوع‌شان نباشد.

میزان مشارکت مردم شاخصی برای لزوم تغییر سیاست‌های کلان

فعال سیاسی استان سمنان نیز در این میزگرد با بیان اینکه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی در خیلی از موارد از جمله در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسایل و موانعی وجود دارد، تاکید کرد: این امر ناشی از ایرادات در سیاست‌های کلان کشور است و مردم با حضور در انتخابات تنها خواهان انتخابِ شخص جدید نیستند بلکه آن‌ها می‌خواهند حکومت‌داری و چرخش قدرت به مفهوم تغییر سیاست‌ها و اصلاح شیوه‌ها به منظور رفع اشکالات موجود، رقم بخورد.مردم با حضور در انتخابات تنها خواهان انتخابِ شخص جدید نیستند بلکه می‌خواهند حکومت‌داری به مفهوم تغییر سیاست‌ها و اصلاح شیوه‌ها رقم بخورد.

مهدی صفا تصریح کرد: زمانی که در دولت‌ها و مجلس های شورای اسلامی انطباق بیشتری بین کارگزار و سیاست‌های کلان کشور وجود داشت، اشکالات در همان دوران افزایش یافت و رشد نقدینگی یکی از نتایج آن در حوزه اقتصاد است.

وی گفت: نحوه حضور مردم، گزینش نامزدها و در مجموع انتخابات را نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که سیاست‌های کلان تغییر نکند، چرا که این مساله سبب فاصله گرفتن جامعه از انقلاب و نظام می‌شود.

ضرورت توازن در جمهوریت و اسلامیت نظام

عضو حزب اتحاد ملت استان سمنان در این میزگرد با اشاره به ۲ بنیان جمهوریت و اسلامیت در نظام سیاسی ایران، گفت: هرچند تلاش‌های فراوانی برای توازن این دو پایه در ایران  شده است، اما هنوز آن چنان که باید این مساله محقق نشده است.

محمد جمادی خاطر نشان کرد: انتخابات بارزترین تجلی جمهوریت در کشورها در شرایط آرمانی است.

وی با اشاره به کارکردهای جمهوریت در نظام‌های سیاسی، تصریح کرد: کشف نظر و یا تایید گرفتن از مردم توسط حاکمان در بستر انتخابات از رویکردهای متفاوت در توجه به آرای ملت است.

جمادی، عدالت و آزادی را پایه‌های هر انتخابات و مقدمه مشارکت مردمی عنوان و تاکید کرد: عدالت در دستیابی صاحبان آرا با نظرات مختلف به برخورداری فرصت مناسب تبلیغ برای تعیین سرنوشت و آزادی در داشتن امنیت پس از تبلیغ است.

لشنی: گاهی اوقات صحبت‌های شنیده شده از داخل کشور جنبه تخریبی دارد.

قانون اساسی مبنای مشترک گفت و گوی احزاب قرار گیرد

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و کانون دانشگاهیان استان سمنان در این میزگرد گفت: جمهوری اسلامی میراث گرانبهای تاریخ است که از دست تمام آزادگان جهان رسیده و نماد مبارزه با استکبار عالم است.

محسن لشنی با بیان اینکه گاهی اوقات صحبت‌های شنیده شده از داخل کشور جنبه تخریبی دارد، افزود: هرگز کسی با اصلاح به عنوان شعار مقدس اسلامی و عقلی مخالف نیست اما شنیدن صدای آمریکا از نیروهای داخل کشور جای نگرانی دارد.

وی تصریح کرد: مباحثه نیازمند مبنای مشترک است و این مساله برای گفت و گوی جناح‌ها ضروری است، اما برخی از دیدگاه ها نشان می دهد برخی نیروها قانون اساسی را قبول ندارند، اگر این گونه باشد چگونه می‌توان گفتمان کرد.

تحریم انتخابات تحلیل نادرستی است

لشنی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران بازنده‌های انتخاباتی دارای امنیت برای فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: جناح اصولگرا در چند سال گذشته ، با وجود قرارنداشتن در صدر انتخاب مردم، برخلاف اظهار نظر برخی، احساس امنیت کرده است.

قایل شدن به تفاوت میان اسلامیت و جمهوریت توسط برخی، یک خطای راهبردی در فلسفه سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.وی بیان کرد: آمار مشارکت مردم حداقل در استان سمنان نشان می‌دهد که نیروهای مختلف جامعه به خاطر اندیشه‌هایشان هرگز در انتخابات متوقف نشدهاند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و کانون دانشگاهیان استان سمنان ادامه داد: قانون‌مداری اولین ملاک برای افزایش مشارکت مردمی است و اگر  قانون اساسی کشور به عنوان میثاق ملی، از سوی احزاب و جناح‌ها تمکین نشود، معیاری برای مشارکت حداکثری باقی نمی ماند.

وی یادآور شد: برخی جناح‌ها زمانی که فضا به نفع آن‌ها است مردم را به مشارکت حداکثری دعوت می کنند و در غیر این صورت، تهدید به تحریم انتخابات می‌کنند که این امر نادرستی است.

لشنی با اشاره به سخن شهید مطهری در زمینه مشخص کردن رویکرد عوام توسط خواص، افزود: قایل شدن به تفاوت میان اسلامیت و جمهوریت توسط برخی، یک خطای راهبردی در فلسفه سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

فعالیت احزاب نهادینه نیست

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان اظهارداشت: احزاب در جمهوری اسلامی ایران دیر پا گرفته و فعالیت‌های آنان نهادینه نشده است.

سیادتی گفت: احزاب در کشور اجازه ارائه برنامه با وجود پیش‌بینی‌های قانون اساسی را ندارند و حقوق شهروندی تنها در هنگام رای دادن معنا پیدا کرده اما بعد از انتخابات بی‌معناست.

وقتی ورود به یک حزب حرام و از سویی ورود به حزب دیگر واجب شناخته می‌شود، چگونه احزاب قادر به شکوفایی نقش مردم باشند؟وی با بیان اینکه توجه به اصل جمهوریت بنا بر قانون اساسی و نقشی که این قانون برای مردم قائل شده به هیچ وجه مقلدانه نیست بلکه محققانه است، تصریح کرد: بالندگی جمهوری اسلامی در گرو ایفای نقش مردم است و احزاب باید این امر را شکوفا کنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان خاطرنشان کرد: وقتی ورود به یک حزب حرام و از سویی ورود به حزب دیگر واجب شناخته می‌شود، چگونه احزاب قادر به شکوفایی نقش مردم باشند؟

وی یادآور شد: احزاب باید آزادی عمل داشته باشند و در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، اقتصاد، روابط خارجی و داخلی و سیاست کلی نظام درون حزب خود بتوانند برنامه ارائه دهند.

سیادتی افزود: فعالیت احزاب با وجود مساله مرید و مرادی بی معنا می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان گفت: دستگاه‌های نظارتی باید امکان حضور برای کاندیداها با سلایق مختلف را فراهم کنند وقتی چنین مساله‌ای محقق نمی‌شود چطور می‌توان انتظار داشت حزب‌ها مردم را به پای صندوق‌های رای بیاورند؟

هادیان: با وجود مشکلات در فعالیت احزاب نباید وظیفه فراهم‌سازی افزایش مشارکت سیاسی مردم را نادیده گرفت.

حزب‌ها در نقش چرخ‌دنده‌های دموکراسی و هدایتگر سرمایه‌های اجتماعی

هادیان، به ضرورت فراهم سازی زمینه مشارکت مردمی توسط احزاب و تشکل‌ها اشاره و تصریح کرد: نخبگان سیاسی هدایتگر حزب‌ها باشند، چرا که رویکرد آن‌ها در مردم تاثیرگذار است و به تبع کمک کننده فضای پرشور انتخاباتی است.

وی بیان کرد: حزب‌ها چرخ دنده ماشین دموکراسی باشند ولی امروز شاهد عملکرد و فعالیت احزاب نیستیم.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان ادامه داد: جناح‌ها و جبهه‌ها در انتخابات مقطعی و فصلی و بر اساس موج و یکسری ابزارهای تعریف نشده در احزاب فعالیت و کارکرد دارند.

وی با اشاره به کارکردهای اساسی احزاب، اضافه کرد: معرفی نامزد، بسیج مردم برای حضور در انتخابات، نمایندگی منافع مردم و نامزدها و نیز تجمیع منافع در ائتلاف‌های حزب‌ها شکل می‌گیرد.

هادیان با بیان اینکه در ابزارهای تحقق مشارکت احزاب در کشور نقص داریم، تاکید کرد: نقش دولت در شکل‌گیری احزاب مهم و کمک‌کننده است، در کشور خانه احزاب شکل گرفته است ولی بسیاری از موضوع ها درد واقعی حزب‌ها را درمانگر نیست و با ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از احزاب کاغذی و فاقد ساختارند، افزود: با وجود مشکلات در فعالیت احزاب، اما نباید وظیفه فراهم‌سازی بستر انتخابات و افزایش مشارکت سیاسی مردم را نادیده گرفت.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان یادآور شد: احزاب می‌توانند سرمایه‌های اجتماعی را به درستی هدایت کنند.

جوشش احزاب منوط به امنیت فعالیت اعضا قبل و پس از انتخابات

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان گفت: انتخابات تکلیف ملی و مبحث سرنوشت‌ساز و  نیازمند مقدمات و موخراتی است که متاسفانه گاهی اوقات اعضای احزاب از مقدمات محروم و به موخرات مبتلا هستند.

سیادتی، خواستار افزایش امنیت سیاسی و اجتماعی برای فعالان سیاسی و اعضای احزاب در برگزاری انتخابات ها در کشور شد و  افزود: تامین این موخره ضروری، باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان نظام قرار گیرد.

انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری نیازمند فراهم بودن مقدماتی چون امکانات برابر برای شرکت و رقابت احزاب سیاسی و نیز موخراتی مانند امنیت این افراد است.وی با بیان اینکه احزاب اگر در انتخاباتی برنده نباشند به حتم بازنده قطعی هستند، ابرازداشت: به علت نبود امنیت برای فعالان حزبی شکست خورده، گاهی این افراد علاوه بر مواجه شدن با برخی پرونده‌سازی‌ها، باید فعالیت‌های سیاسی را تا مدتی کنار بگذارند.

وی با تاکید بر فراهم‌آوری مقدمات برای حضور پررنگ احزاب سیاسی در کشور، خاطرنشان کرد: اعتبار و امکانات برای برخی از جناح‌ها و حزب‌های سیاسی در انتخابات نه تنها برابر نیست بلکه حتی این زمینه فراهم نمی شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان یادآور شد: انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری نیازمند فراهم بودن مقدماتی چون امکانات برابر برای شرکت و رقابت احزاب سیاسی و نیز موخراتی مانند امنیت این افراد است.

صفا: جریان دارای قدرت در ایران خواهان تغییر قانون نیست.

بررسی صلاحیت‌ها مبتنی بر عملکرد باشد نه رویکرد جناح‌ها

فعال سیاسی استان سمنان با اشاره به تمایز رفتار و مواضع افراد، گفت: گاهی نام ها یا رویکردها مهم نیستند ،مثلا بخش گسترده‌ای از اصولگران عقاید و عملکرد اصلاح‌طلبی دارند، اما زیر پرچم اصولگرایی قرار دارند.

وی بیان کرد: برخی قوانین در کشور تنها تامین کننده منافع جریانی خاص است و جریان دارای قدرت در ایران خواهان تغییر قانون نیست.

صفا ادامه داد: افراد برای تغییر قوانین به مجلس شورای اسلامی پا می‌گذارند و حضور نمایندگان در این مجلس باید تفاوتی در زندگی مردم ایجاد و منافع آنان را تامین کند.

فعال سیاسی استان سمنان تاکید کرد: نحوه تایید یا احرازنشدن صلاحیت‌ها بدون توجه به پرچم اصلاح‌طلبی و اصولگرایی و با در نظر گرفتن عملکرد افراد باشد.

قانون‌گرایی مقدس باشد نه خود قانون

عضو حزب اتحاد ملت استان سمنان ابرازداشت: اجرای قانون و اعتقاد به آن دو مقوله جدا از هم است و اما نقد نکردن قوانین و بیان نکردن ضعف‌ها و آثار زیان‌بار آن، نقض غرض است.

هواداران برخی از احزاب با مشاهده تغییر نیافتن و اجرایی نشدن برخی سیاست‌ها همچون سیاست تنش‌زدایی، دیگر چگونه به حزب‌ها اعتماد کنند و پای صندوق‌های رای بیایند.جمادی تصریح کرد: قانون به علت تغییرپذیر بودن نباید مقدس شمرده شود بلکه قانون گرایی در جامعه به عنوان امری مقدس تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت نکردن در انتخابات ریشه یابی شود، بیان کرد: خودداری از شرکت در انتخابات از سوی برخی از افراد در جامعه نیازمند ریشه‌یابی است تا راهکارهای ترغیب و تشویق آنان برای حضور در این رویداد سیاسی مشخص گردد.

وی با بیان اینکه  برخی شهروندان حضور در انتخابات را تکلیف دینی می‌پندارند، خاطرنشان کرد: برخی دیگر از شهروندان انتخابات را برای تغییر سرنوشت خود با وجود نارضایتی از سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف به عنوان حق قلمداد می کنند.

عضو حزب اتحاد استان سمنان با اشاره به اینکه مشارکت مردم در انتخابات نباید به عنوان تثبیت سیاست های کنونی کشور مصادره شود، تصریح کرد: هواداران برخی از احزاب با مشاهده تغییرنیافتن و اجرایی نشدن برخی سیاست‌ها همچون سیاست تنش زدایی، دیگر چگونه به حزب ها اعتماد کنند و پای صندوق‌های رای بیایند.

شان مجلس با حضور نمایندگان سالم افزایش می‌یابد

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و کانون دانشگاهیان استان سمنان اظهارداشت: بحث حلال و واجب بودن ورود به یک حزب در ایران وجود ندارد.

لشنی تصریح کرد: شان مجلس با حضور نمایندگانی با کارنامه سالم اقتصادی افزایش می‌یابد و اقدامات تخصصی و نظارت‌ها در چنین مجلسی به درستی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برآیند جناح‌ها را می‌توان نقد کرد، افزود: در بسیاری از مباحث احزاب اشتراکاتی دارند و نقد را می شود دوستانه و محترمانه بیان کرد و کسی را تخریب نکرد.

این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: مجلس شوراس اسلامی و ‌دولت باید تبدیل به تریبون‌هایی به منظور شنیده شدن صدای مظلومیت ملت ایران اسلامی باشد.

نیروهای بالنده در احراز صلاحیت‌ها حذف نشوند

رییس شوای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان تصریح کرد: دیانت مساله‌ای جز اخلاق نیست و در اخلاق به حق الناس و حق الله تاکید شده که شاخصه اول یعنی حق الناس با رعایت حقوق شهروندی محقق می‌شود.

وی بیان کرد: فایده همگانی، نظارت همگانی و مشارکت همگانی، سه ویژگی انتخابات است که با تحقق این سه مقوله انتخاباتی سالم و پرشور رقم می‌خورد.

سیادتی تاکید کرد: وحدت در کشور نوسانی است و به نفع یک جناح خاص است.

وی با اشاره رد و عدم احراز صلاحیت نامزدهای شناخته شده‌ احزاب اصلاح‌طلب در سمنان، بیان کرد: این اقدام سبب سوختن و از دست رفتن نیروهای بالنده در این استان می‌شود.

رییس شوای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان سمنان ادامه داد: مسوولان نظام جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای رفتار کنند که فاصله مردم با آنان زیاد نشود.

جلوگیری از یک قطبی‌شدن انتخابات

دبیر ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان با بیان اینکه دشمنان در پی بی تفاوت کردن مردم نسبت به سرنوشت‌شان هستند، تاکید کرد: فعالیت رسانه‌ای سبب افزایش مشارکت مردمی در صحنه‌های انتخاباتی شده و اکنون، مشاهده می‌شود مردم جلوتر از مسوولان حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: جلوگیری از تک قطبی شدن انتخابات و مشارکت همه گرایش‌ها و سلایق در رویداد مهم انتخابات امری ضروی است.     

صلاحیت نامزدهای زیادی از ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی احراز نشد، اما این جریان تابع قانون و نظر شورای نگهبان است.           هادیان با بیان اینکه مردم به درجه‌ای از بینش برای مدیریت امور خود رسیدند، تصریح کرد: وظیفه احزاب پویایی نظام اجتماعی و برانگیختن اعتماد عمومی است.

وی ادامه داد: صلاحیت نامزدهای زیادی از ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی احراز نشد، اما این جریان تابع قانون و نظر شورای نگهبان است.

دبیر ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان با اشاره به رویکرد این جریان در افزایش مشارکت مردمی به منظور تحقق حداکثری دموکراسی، اضافه کرد: طبق فرآیندی که تعریف شد، مردم در تصمیم‌گیری‌های این جریان مشارکت دارند و انتخاب کننده هستند، هرچند این اقدام نقاط ضعفی دارد که به مرور زمان برطرف می‌شود.

هادیان اظهارداشت: رعایت اخلاق در انتخابات مهم ترین اصل است و احزاب باید از خود و نامزدهای مورد حمایت‌شان این امر را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: رعایت قانون و مقررات به افزایش مشارکت سیاسی مردم و در نتیجه تقویت نظام و کشور کمک می‌کند.

دبیر ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان با بیان اینکه مسوولان و جریان‌ها به فکر حل مشکلات مردم باشند، اضافه کرد: دولتمردان به سوی مردم و برای رفاه آنان حرکت کنند.

جناح‌ها به یکدیگر فرصت اقدامات بزرگ بدهند

فعال سیاسی استان سمنان ابرازداشت: عرفی نبودن قدرت و تقدس گرایی آن یکی از بزرگترین معضلات در کشور است.

صفا با بیان اینکه نظام به اصلاح این امر و برطرف کردن آن اقدام کند، تصریح کرد: تجربه دولت‌های گذشته نشان می‌دهد که دولت‌های متفاوت با روش های مختلف با اشکالات مشابه مواجه شدند بنابراین ایرادات را باید در حاکمیت جست و جو کرد نه دولت.

این فعال سیاسی، ناکارآمدی را بزرگترین فساد در کشور عنوان کرد و افزود: نظارت، شفافیت و پاسخگویی راه‌حل برطرف سازی این مساله است.

وی با بیان اینکه در ایران هیچ گروهی اعتبار اقدام بزرگ را به جناح مقابل نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: جناح‌ها با فشار تبلیغاتی و بزرگ نمایی اشکالات کوچک، مدیران را از اقدامات موثر و سازنده می‌ترسانند.

صفا با تاکید بر اینکه مسوولان نظام و حاکمیت قدر هر میزان مشارکت مردم پای صندوق های را را بدانند، یادآور شد: حتی اگر تمام اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند، باید در انتخابات به منظور گزینش بین بد و بدتر شرکت کرد.

این فعال سیاسی گفت: بودجه‌های فرهنگی از ابتدا تاکنون به دست جناحی خاص بوده است، اما چه اقداماتی انجام داده که جوانان یا همان سرمایه‌های کشور پیگیر فرار از مملکت هستند؟

جمادی: مجلس حاضر نتیجه نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

رضایت مردم از مجلس در گیر و دار نظارت استصوابی شورای نگهبان

عضو حزب اتحاد ملت استان سمنان گفت: بحث و نقد راهکار قانونی دارد ولی برای اینکه اقدام باید تریبون، امنیت و سواد وجود داشته باشد تا در چارچوب قانون به بیان نظرها پرداخته شود.

جمادی با بیان اینکه در جامعه رضایت مردم مهم است، ادامه داد: رضایت مردم از اقدامات و عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به دست می‌آید و مجلس حاضر نتیجه نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

عضو حزب اتحاد ملت استان سمنان تصریح کرد: اجرای عدالت وجهی دارد که انسان‌ها به حق خود برسند اما وجه عمومی آن تامین امنیت اجتماعی است.

جریان‌ها به جای نگاه سوپرمارکتی، نامزدهای کارآمد معرفی کنند

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: شورای نگهبان با برخورد با متخلفان در هر ۲ جناح که باعث ناامیدی مردم شدند، سبب بازگرداندن ملت به پای صندوق‌های رای می‌شود.

لشنی تاکید کرد: جریان اصولگرا در سال های گذشته نشان داد به رای مردم در هر زمانی احترام می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از جریان‌ها نگاه سوپرمارکتی به مجلس شورای اسلامی دارند، خاطرنشان کرد: جریان‌ها در معرفی نامزدهای جهادی و کارآمد توجه کنند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان افزود: اصولگرا و اصلاح‌طلب دو قطبی مخالف هم دیگر نیستند بلکه مقاومت و تسلیم دو قطبی یکدیگرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها