۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83639338
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تثبیت بازار؛ خواسته مردم و همت مسوولان

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۰
کد خبر: 83639338
تثبیت بازار؛ خواسته مردم و همت مسوولان

تبریز - ایرنا - تثبیت قیمت کالاهای اساسی در بازار بعد از اصلاح قیمت بنزین از جمله مطالبات مردم بود که مسوولان نهادهای ذیربط در آذربایجان‌شرقی در ۲ ماه گذشته برای تحقق آن از راه‌هایی همچون تشدید رصد بازار، تامین کالاهای مورد نیاز و تشدید نظارت و بازرسی کوشیده‌اند.

به گزارش ایرنا، نهادهای مسوول تنظیم بازار در آذربایجان شرقی از قبیل سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل تعزیرات و معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری و  دستگاه قضایی در این مدت کوشیده اند با نظارت و بازرسی دقیق در بازار عرضه، برای تثبیت و کنترل قیمت کالاها بکوشند. 

بدیهی است که اتحادیه های صنفی به عنوان منتخب اصناف و اتاق اصناف به عنوان نقطه همگرایی این تشکل ها نیز همراه با رصد و گزارش های مردمی نقش مهمی در کنترل بازار و جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان اقتصادی دارد و می تواند ضمن تعادل بخشی قیمت اجناس و کالاها به ایجاد حس امنیت اقتصادی و معیشتی در بین شهروندان نیز منجر شود. 

ضرورت تداوم تشدید نظارت و بازرسی بر بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسوولین امر، نظارت خوبی بر ممانعت از افزایش خودسرانه قیمت کالاهای اساسی مردم در بازار دارند، گفت: نظارت بر روند تثبیت قیمت‌ها باید کارآمدتر و جدی‌تر بوده و متناسب با قانون با متخلفین برخورد شود.

علی جهانگیری با قدردانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به دلیل افزایش بازدیدهای نظارتی از واحدهای مختلف صنفی و بنکداری در استان گفت: میزان تخلفات برخی واحدهای صنفی از زمان افزایش قیمت بنزین نیز افزایش یافته که باید نظارت ها استمرار داشته و با متخلفین متناسب با قانون برخورد شود.

وی ادامه داد: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی مردم نیز باید کارآمدتر و جدی تر بوده و نتیجه این بازرسی‌ها از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها اطلاع رسانی شود.

وی عنوان کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم که به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در بازار هستیم و تمامی تلاش خود را برای ثبات و کاهش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در بازار انجام می دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در ادامه با اشاره به ممنوعیت افزایش قیمت کالاها و اقلام مورد نیاز مردم اعلام کرد: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی مردم پس از افزایش قیمت بنزین، نه تنها افزایش نیافته بلکه تثبیت شده است و تنها در چندین مورد خاص، شاهد افزایش های جزیی هستیم.

پایش مستمر موجود کالاهای اساسی در بازار 

 رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پایش مستمر موجود کالاهای اساسی در بازار و تلاش برای تامین آنها گفت: از زمان اصلاح قیمت بنزین تاکنون به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه در صنایع غذایی ۲۴ هزار تن شکر تامین و در اختیار صنایع غذایی استان قرار گرفته است.

حبیب امین زاده  با ارایه گزارش از تامین اقلام اساسی مورد نیاز گروه‌های مختلف جامعه افزود: تامین و توزیع شکر و استمرار این موضوع ثبات قیمت کالاها و تولیدات این گروه صنعتی را در پی داشته است.

وی از تامین برنج هندی و پاکستانی به میزان لازم در سطح استان نیز خبر داد و اظهار کرد: در زمان کنونی توزیع استانی این اقلام در حال انجام بوده و مشکلی در تامین این کالاها وجود ندارد.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پایش مستمر آمار و اطلاعات اقتصادی از جمله قیمت و میزان موجودی کالاهای اساسی و هماهنگ شدن نظام توزیع با نیاز روز بازار از جمله دلایل توفیق در اثربخشی تنظیم بازار آذربایجان شرقی است.

امین زاده، با اشاره به گردآوری اطلاعات بازار در حوزه نظارت و بازرسی سازمان صمت استان ادامه داد: اقدامات نظارتی در ۵ محور رصد و پایش قیمت گروه‌های کالایی، بازرسی و کشف تخلف در این گروه کالاها، دریافت و رسیدگی به شکایات، تدوین گزارش عملکرد در اولویت های کالایی و در نهایت تحلیل و جمع بندی خلاصه و در هریک از جلسات تنظیم بازار استان ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ جلسه ستاد تنظیم بازار به صورت منظم برگزار شده و برآیند تصمیم‌های گرفته شده منجر به ثبات قیمتی در بازار شده است.

رییس سازمان صنعت معدن تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: مقایسه پتانسیل تورمی سال ۱۳۹۷ از سوی وزارت صمت معادل ۳۰.۸ درصد محاسبه شد ولی تورم محقق شده ۲۶.۹ درصد است که بیانگر تاثیرگذاری ۴ درصدی سیاست های تنظیم بازار در کاهش تورم است.
امین زاده، با بیان اینکه باید مهمترین دلایل تورم و رشد قیمت ها را در متغیرهای حوزه اقتصاد کلان جستجو کرد، افزود: کنترل رشد نقدینگی، منطقی کردن نرخ ارز و ایجاد ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسانات شدید آن، تقویت طرف عرضه اقتصاد و افزایش تولید، مکمل سیاست های تنظیم بازار در کنترل رشد قیمتها است.

تثبیت قیمت ۱۰۰ قلم کالا در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌شرقی گفت: قیمت ۱۰۰ قلم کالا در استان بعد از افزایش قیمت بنزین تثبیت شده است.

 احد یوزباشی در گفت و گو با ایرنا  اظهار کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین خیلی ها منتظر افزایش قیمت کالاهای اساسی بودند، اما با تدبیر و برنامه ریزی دقیق ضمن جلوگیری از افزایش قیمت ها، حتی ۳۰ قلم از کالاهای اساسی نیز با کاهش قیمت روبرو شده است.

وی نظارت دقیق و شفاف به قیمت در بازار را منوط به راه اندازی صندوق های مکانیزه عرضه و تقاضا در بازار دانست و گفت: خوشبختانه این ساز و کار در بازار پوشاک و لوازم خانگی شروع شده است و در بقیه کالاها نیز باید انجام شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در مورد افزایش محصولات فولاد نیز گفت: این افزایش به علت افزایش قیمت ارز و همچنین صادرات این محصول است .

یوزباشی در رابطه با نهاده های دامی نیز افزود: به حد کافی خوراک دام و طیور در انبارها موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انجام ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی آذربایجان‌شرقی 

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز به ایرنا گفت: همزمان با اصلاح قیمت بنزین از ۲۴ آبان سال جاری تاکنون بیش از ۱۸ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی انجام شده است.

مقصود رضازاده افزود: از این تعداد بازرسی ۲ هزار و ۵۶۷ مورد پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع رسیدگی کننده ارسال شد.

وی اظهار داشت: در این مدت از مجموع ۱۲۴ قلم کالای اساسی مشمول طرح نظارتی در ۹۵ قلم کالا ثبات و یا کاهش قیمت و تنها در ۲۹ قلم کالا افزایش نسبی قیمت روی داده است.

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین درصد تغییرات قیمتی در ۱۲۴ قلم کالا در ۹ ماه اخیر ۱۴.۶ درصد و در ۵۵ روز اخیر ۲.۲ درصد بوده است.

رضازاده، مهار تنش های قیمتی در بازار با رصد روزانه و مستمر آن و عرضه به موقع برخی اقلام حساس را از عمده دلایل کاهش شکایات وارده به سامانه ۱۲۴ از میانگین روزی ۶۸ شکایات تلفنی در هفته اول و دوم اجرای اصلاح قیمت بنزین به میانگین روزانه ۳۱ شکایت در هفته گذشته اعلام کرد.

وی گفت: سامانه تلفنی ۱۲۴، اعلام شکایات حضوری، گزارش ناظران افتخاری، سایت ir.۱۲۴ ، اپلیکیشن آپ و سامانه تلفنی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی از جمله درگاه های دریافت و رسیدگی به شکایات شهروندان در کلیه گروه های کالایی و خدماتی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha