مدیر عامل ایرنا: تعامل مدرسه و رسانه تقویت شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: راه‌یابی رسانه به مدرسه و استفاده مدارس از رسانه فرآیندی است که باید رخ دهد و این تعامل تقویت شود.

سید ضیا هاشمی روز پنجشنبه در چهارمین "همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد مهارت های زندگی" که در سالن همایش های آموزش و پرورش منطقه سه تهران برگزار شد اظهار داشت: جامعه پذیری فرآیندی است که در آن یک کودک به عضوی کامل در اجتماع تبدیل می شود و هویت و استعدادهای ذاتی وی پرورش می یابد و مدرسه و نظام آموزش و پرورش از مهمترین کارگزاران آن محسوب می شود.

هاشمی با اشاره به مفهوم شهروندی تاکید کرد: انسان ها در زندگی جمعی حقوق، وظایف و تکالیفی دارند و با احترام به یکدیگر از حقوق خود در تعاملات اجتماعی بهره مند می شوند.

وی با تاکید بر اینکه شهروند به معنای عضوی از جامعه است که باید از تکالیف خود آگاه باشد که یکی از مهم ترین آنها قانونمندی است.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه شهروندان یک جامعه در عین بهره مندی از امکانات برای زندگی بهتر ملتزم به چارچوب و قوانین جامعه هشتند اظهار داشت: شهروندان با آموزش هایی که دریافت می کنند با چگونگی رفتار اجتماعی آشنا می شوند.

هاشمی با اشاره به اینکه خانواده، مدرسه، رسانه و دوستان در فرآیند جامعه پذیری تاثیرگذار هستند تاکید کرد: در جامعه امروز رسانه از تمام شاخه های جامعه پذیری پیش روتر است و بر دوستان، خانواده و مدرسه تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به چهار نسل در تحولات دانشگاهی خاطرنشان کرد: در نسل چهارم، دانشگاه ها با محور مسئولیت اجتماعی در مقام عمل با جامعه پیوند خوردند و امروزه دانشگاه نسبت به مسائل واقعی و جاری جامعه مسئولیت دارد و نمی تواند به آنها بی تفاوت باشد.

مدیر عامل ایرنا با بیان اینکه جامعه هر روز با موضوعات جدید روبه رو می شود تصریح کرد: دانش آموزان برای مواجهه با این شرایط باید آماده باشند به این معنا که فهم درست و درک عمیقی داشته باشند و در این مرحله است که مفهوم مهارت های زندگی شکل می گیرد و در نهادهای آموزشی به آموزه هایی نیاز داریم تا در زندگی امروز شهروندان بهتر و جامعه پذیری مطلوب تری داشته باشند.

این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه اگر خروجی مدرسه، جوانانی با تعاملات اجتماعی و ارتباطات موثر نباشد مدرسه کارکرد خود را از دست می‌دهد عنوان کرد: در این صورت دانش آموزانی حافظه محور پرورش می یابند که در خلا زندگی می کنند و بدون مهارت ارتباطی موثر، شهروند فرهیخته و متمدنی نخواهد شد؛  مدرسه باید شهروندانی را تربیت کند که به کمک جامعه می آیند و توانمندی بهره گیری از ظرفیت ها، پیشرفت و پیشبرد جامعه را دارند.

هاشمی تاکید کرد: آموزش به دانش آموزان به گونه ای باید باشد که بتوانیم نسلی آگاه، خلاق، توانمند درتصمیم گیری تربیت کنیم.

وی افزود: باید مهارت های اجتماعی را جدی بگیریم زیرا اگر مدارس نتوانند نسل جدید را متناسب با اقتضائات امروز تربیت کنند این نسل در مقابل فراز و نشیب های موجود در جامعه شهری با مشکل های فراوان مواجه می شود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در ادامه تعامل بین مدرسه و رسانه را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: رسانه در جامعه امروز بسیار گسترده شده است و با سرعت واکنشی به مسائل اجتماعی می تواند به عنوان مکمل مدرسه تلقی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha