۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83606392
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لیبی در دام سیاست دوگانه اروپا

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 83606392
لیبی در دام سیاست دوگانه اروپا

تهران – ایرنا – اروپا از ابتدای شکل گیری بحران در لیبی پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در اکتبر سال ۲۰۱۱ تا کنون همواره سیاست دوگانه و ریاکارانه ای در قبال این کشور داشته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، « اشرف الشح » یکی از بنیانگذاران ائتلاف نیروهای ملی در لیبی کشورهای اروپایی و روسیه را متهم کرد که در بحران نظامی درهم کوبنده ای که کشورش ظرف چند ماه گذشته با آن دست به گریبان بوده ، نقش دو رو و ریاکارانه ای بازی می کنند.

ائتلاف نیروهای ملی به عنوان یک ائتلاف لیبرال سکولار سیاسی در لیبی در فوریه ۲۰۱۲ شکل گرفت و توانست در نخستین انتخابات دمکراتیک این کشور موسوم به انتخابات مجمع ملی لیبی  در سال۲۰۱۲ به پیروزی دست یابد.

الشح گفت: اروپا علنا تمامی طرف های درگیر را به خویشتن داری دعوت می کند و خواستار توقف صدور تسلیحات به  لیبی است اما گزارش های سازمان ملل نشان می دهد که برخی از کشورهای اروپایی برای سرلشکر بازنشسته خلیفه حفتر اسلحه ارسال می کنند و حفتر نیز با کمک این تسلیحات به طرابلس پایتخت لیبی به عنوان مقر دولت قانونی به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل حمله می کند.

این سخنان الشح اشاره به کشف موشک های فرانسوی و توقیف سربازان فرانسوی در مرزهای لیبی با تونس دارد که به مشارکت خود در نبردهای داخلی این کشور در کنار حفتر اعتراف کرده اند.

از سوی دیگر « مانیاس بروگمن » سردبیر یک نشریه آلمانی نیز بر لزوم اتخاذ یک موضع علنی یکپارچه از سوی اتحادیه اروپا در مورد بحران در لیبی تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توقف صدور تسلیحات به تمامی طرف های درگیر در این کشور از جمله  دولت قانونی به رهبری « فایز السراج » تاکید کرده تا به گفته وی « لیبی به یک سوریه دیگر تبدیل نشود.»

الشح اظهارات بروگمن را به باد تمسخر گرفته و خاطرنشان کرد: فراخوان اروپا در خصوص توقف صدور اسلحه اعتبار خود را از دست داده است زیرا بر اساس گزارش های سازمان ملل هم اکنون امارات و فرانسه و مصر برای سرلشکر حفتر که در حال حمله به دولت قانونی است، اسلحه ارسال می کنند.

الشح همچنین خاطرنشان کرد: فراخوانده شدن تمامی طرف های درگیر از سوی اروپا به حفظ آرامش در واقع به مثابه یاری رساندن به ظالم علیه مظلوم است.

وی تاکید کرد: این کشورها اگر واقعا در مورد لیبی حسن نیت دارند می بایست از طرف متجاوز بخواهند تا به تجاوز خود پایان دهد و به همان جایی که از آنجا آمده ، بازگردد.

از سوی دیگر روسیه نیز از نظر نظامی در بحران لیبی درگیر شده است و در همین رابطه خلبان « عامر الجغم » به اسارت گرفته شده از سوی نیروهای دولت قانونی لیبی به حمایت روسیه از حفتر اعتراف کرد.

در همین رابطه « نیکولاس سورکوف » پژوهشگر مرکز آکادمی علوم « پریماکوف » گفت : جریان های بسیاری در روسیه وجود دارند. برخی از آنها معتقدند که حمایت از حفتر به نفع مسکو است و شمار دیگری از آنها ترجیح می دهند تا مسکو از دولت قانونی السراج دفاع کند.

سورکوف تاکید کرد: البته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مایل است کشورش بی طرف بماند و حل و فصل مسالمت آمیز بحران لیبی را ترجیح می دهد. پوتین خواستار دخالت در بحران لیبی نیست زیرا نمی خواهد این امر در روابطش با ترکیه تاثیر منفی بگذارد.

البته بر اساس این گزارش، الشح اظهارات یاد شده را مورد تمسخر قرار داده و پرسید :« آیا عاقلی وجود دارد که باور کند در روسیه کسی می تواند بر خلاف تمایل پوتین تصمیمی اتخاذ کند؟ »

الشح خاطرنشان کرد: همگان می دانند که شرکت نظامی "واگنر"  روسیه که در کنار حفتر در حال نبرد بسر می برد، هزینه اش از سوی نزدیکان پوتین تامین می شود . پوتین از این شرکت در مواردی استفاده می کند که نمی خواهد دست مسکو در آنها عیان شود.  

اما چرا اروپایی ها و روس ها ترجیح می دهند به جای السراج از حفتر پشتیبانی کنند ؟ سورکوف با اشاره به این که اروپایی ها از پیشینه اسلامی دولت السراج بیمناکند ، تاکید کرد: البته این نگرانی در مسکو وجود ندارد.

البته الشح اظهارات سورکوف را مردود دانسته و گفت : اروپا و روسیه وقتی برای مواضع خود دلایل منطقی نمی توانند بیاورند به اسلام سیاسی متوسل می شوند.

الشح گفت که مطمئن است اروپایی ها با در پیش گرفتن سیاست دو گانه در مورد بحران لیبی سعی دارند تا طرح حفتر را که مورد حمایت امارات و مصر و فرانسه قرار دارد، به ثمر برسانند به امید آنکه بتوانند در آینده از منابع ثروت در لیبی به منافع ویژه ای دست یابند.

۱۴۸۷

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha