۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83313199
T T
۰ نفر

دیدارهای دیپلماتیك در بروكسل با محوریت لیبی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83313199
دیدارهای دیپلماتیك در بروكسل با محوریت لیبی

تهران - ایرنا - دیدارهای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس دولت وفاق ملی لیبی و نیز ملاقات نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی و دبیركل ناتو در بروكسل، مركز اتحادیه اروپا را به عرصه ای دیپلماتیك با محوریت لیبی تبدیل كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبری روسیا الیوم، «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) در دیدار با «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی خواستار آتس بس فوری و متوقف شدن هرگونه عملیات نظامی در این كشور شمال آفریقا شد.
موگرینی با اشاره به ضرورت بازگشت همه طرف های درگیر به میز گفت و گو، حمایت كامل خود را از تلاش های «غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی برای از سرگیری مذاكرات و برقراری آتش بس اعلام كرد.
موگرینی و السراج همچنین در این دیدار آخرین تحولات لیبی و آواره شدن هزاران شهروندان این كشور و ضرورت ارسال كمك های بشردوستانه به نیازمندان و حمایت از پناهجویان حاضر در لیبی را مورد بررسی قرار دادند.
لیبی به دلیل فاصله كم با كشورهای اروپایی و نبود حكومت قدرتمند مركزی در آن، مركز تجمع پناهجویان آفریقایی و همچنین مهاجرانی از كشورهای آسیایی است.
این دیدار در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در خصوص بررسی آخرین تحولات لیبی در بروكسل انجام شد.

**دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی و دبیركل ناتو
به گزارش خبرگزاری 'آناتولی' «ینس استولتنبرگ» دبیركل ناتو در دیدار امروز (دوشنبه) با «غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل آخرین تحولات امنیتی لیبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
دبیركل ناتو با ابراز نگرانی نسبت به شرایط كنونی لیبی از همه طرف ها خواست تا بار دیگر به میز مذاكرات بازگردند.
وی افزود: ناتو آماده است تا در صورت تمایل دولت لیبی هر اقدام لازمی را برای برقراری نهادهای امنیتی در این كشور انجام دهد.
دبیركل ناتو همچنین با اشاره به ناكارآمدی اقدامات نظامی، از تلاش های سازمان ملل برای حل بحران لیبی تشكر و از جامعه جهانی خواست با حمایت از این تلاش ها به پایان بحران در این كشور كمك كنند.
لیبی از 15 فروردین و همزمان با دستور خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، بار دیگرصحنه درگیری و نزاع شد.
لیبی از زمان اقدام نظامی تحت حمایت 'ناتو' برای سرنگونی 'معمر قذافی' رئیس جمهوری مخلوع این كشور در سال 2011 صحنه آشوب و نا آرامی بوده است.
پس از سرنگونی قذافی، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد.
دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس (غرب كشور) تشكیل شد كه مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان نیز یك دولت موازی در شهر 'طبرق' در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست 'عقیله صالح' و حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت كرد.
كشورهای عربستان، امارات، مصر از حامیان ژنرال حفتر هستند.
خاورم*9469*1211

سرخط اخبار جهان