۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83570633
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر خارجه چین: صلح خاورمیانه از طریق مداخله نظامی ممکن نیست

پکن- ایرنا- وزیر امور خارجه چین ضمن تشریح چالش ها و مشکلات صلح جهانی به ویژه صلح خاورمیانه اظهار کرد تامین امنیت خاورمیانه نه از طریق مداخله نظامی یا اقدام یک جانبه بلکه از طریق مشارکت در گفت و گوی سیاسی و همکاری چند جانبه ممکن است.

به گزارش ایرنا «وانگ یی» روز چهارشنبه در دیدار با مهمانان شرکت کننده در کنفرانس صلح خاورمیانه در پکن با اشاره به اینکه خاورمیانه بخش آشفته جهان است و چگونگی دستیابی به صلح پایدار در این منطقه نگرانی مشترک همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی است گفت: ایجاد و شکلگیری امنیت پایدار، پیشنهاد چین برای خاورمیانه است.

کنفرانس صلح خاورمیانه تحت عنوان "امنیت در خاورمیانه تحت شرایط جدید: چالش ها و چشم اندازها" توسط وزارت امور خارجه چین و با حضور مهمانان از اروپا، آمریکا و آسیا از جمله ایران صبح امروز در پکن آغاز شد و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.

وزیر خارجه چین از امنیت به عنوان یک مقوله جهانی یاد کرد و گفت: امنیت یا نا امنی یک کشور بر سایر کشورها هم تاثیر دارد لذا نباید تنها به دنبال امنیت صرف بود بلکه باید به دنبال دستیابی به ثبات سیاسی و آرامش اجتماعی بود.

وانگ یی، برخورداری از امنیت مشترک جامع و پایدار در خاورمیانه را مستلزم رسیدن به توافق های سیاسی عنوان کرد و گفت: دخالت های خارجی در منطقه یکی از عوامل تضعیف صلح در خاورمیانه هستند.

او با بیان اینکه فقط با ترویج راه حل های صلح آمیز از طریق راه های سیاسی می توان باعث دور شدن جنگ و خشونت شد گفت: فقط با ترویج گفت و گو و همکاری با روحیه فراگیر می توان راه حل های ماندگار برای حل تضادها پیدا کرد.

وی یکی دیگر از عناصر امنیت را برخورداری مشترک از انصاف و عدالت عنوان کرد و گفت: حاکمیت ملل باید برابر باشد و کسی در آن دخالت نکند، حقوق ملت ها باید رعایت شود و قابل معامله نباشد به معاهدات صلح باید احترام گذاشت و آنها را تضعیف نکرد.

وزیر خارجه چین در ادامه به نقش سازمان ملل در تحقق صلح در جهان پرداخت و گفت: ما باید از تلاش های مثبت سازمان ملل متحد برای حل مساله خاورمیانه، اجرای قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل، بهبود کارآیی و توانایی سازمان ملل برای مشارکت در امور خاورمیانه پشتیبانی کنیم و اهداف و اصول منشور سازمان ملل را دنبال کنیم.

وانگ یی از تشکیل یک تلاش هماهنگ بین خاورمیانه و جامعه جهانی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای تحقق صلح در خاورمیانه نام برد و گفت: کشورهای منطقه باید همبستگی و گفت و گو را تقویت کنند تا نقش مهم تری در ارتقاء امنیت در خاورمیانه ایفا کنند جامعه جهانی به ویژه قدرت های بزرگ نیز باید از منافع ژئوپلیتیکی دست بکشند و با احترام به مردم خاورمیانه نقش سازنده ای در ارتقاء صلح در خاورمیانه ایفا کنند.

وانگ یی اظهار داشت چین هرگز در امور داخلی کشورهای خاورمیانه دخالت نمی کند و به دنبال منافع ژئوپلیتیکی نیست و به طور جدی سازنده صلح، مروج ثبات و یاریگر توسعه در خاورمیانه خواهد بود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha