اعتراض ونزوئلا به تحریم؛ اعمال یکجانبه توسط آمریکا و لغو «فریبکارانه» توسط اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا با محکوم کردن تحریم‌های «یکجانبه» آمریکا علیه کشورش که مانع از پرداخت سهمیه این کشور در سازمان ملل می‌شوند، از اقدام «فریبکارانه» اتحادیه اروپا مبنی بر لغو گزینشی تحریم‌ها علیه تنها برخی مقام‌های شورای انتخاباتی این کشور انتقاد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در جریان نشست گروه دوستان منشور سازمان ملل متشکل از ۱۹ کشور، در کاراکاس گفت: در چارچوب اقدامات قهری یکجانبه، ونزوئلا حتی از پرداخت سهمیه خود در سازمان ملل نیز منع می‌شود.

وی افزود: ما تلاش‌هایی انجام داده‌ایم تا بتوانیم به تعهدات طبیعی در مقام یک کشور عمل کنیم، اما موفق نبوده‌ایم زیرا خود سازمان ملل از واریز پول جلوگیری می‌کند.

ایوان خیل تصریح کرد: اعمال اقدامات قهری یکجانبه، هدف آسیب زدن به یک کشور و بی اعتبار کردن کل نظام را دنبال می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در بیان اهمیت این نشست که در کاراکاس برگزار شد، این جلسه را «گامی مهم در مبارزه برای [ایجاد] فضاهای بین‌المللی دانست که چندجانبه‌گرایی را ترویج می‌کنند و به مطالبه‌های مردم جهان در جست‌وجوی آزادی، حقوق بشر و حاکمیت احترام می‌گذارند.

بر اساس گزارش رصدخانه دولتی ضد تحریم ونزوئلا، ۹۳۰ تحریم علیه کشور حوزه کارائیب اعمال شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به ریاست مجمع عمومی این سازمان در ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که پرداخت کمک‌های مالی ده‌ها کشور از جمله ونزوئلا «معوق» شده است.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر (نوامبر ۲۰۲۲) از گوترش خواست تا کشورش، حق رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل را که به گفته وی به موجب تحریم‌ها از دست داده بود، پس بگیرد.

واکنش ونزوئلا به اقدام «فریبکارانه» اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها تنها علیه برخی مقام‌های انتخاباتی این کشور

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، وزیر امور خارجه ونزوئلا در جریان این نشست همچنین از اتحادیه اروپا به دلیل لغو تحریم‌ها فقط علیه برخی از مقام‌های شورای ملی انتخابات این کشور کارائیب انتقاد کرد و آن را «فریبکارانه» توصیف کرد.

ایوان خیل گفت: آن‌ها با فریبکاری برخی از اعضای شورای ملی انتخابات را از فهرست تحریم حذف می‌کنند تا در ظاهر، نشانه حسن نیت باشد و ما به صراحت می‌گوییم که این موضع را رد می‌کنیم.

اتحادیه اروپا به تازگی تصمیم گرفت تا به طور موقت، تحریم‌ها علیه الویس آموروسو (Elvis Amoroso) رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا و برخی دیگر از مقام‌ها را پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ ژوئن (هفتم مرداد) لغو کند؛ این در حالی است که اتحادیه اروپا سایر تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تا ژانویه ۲۰۲۵ (دی- بهمن ۱۴۰۳) تمدید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا با تاکید بر اینکه «اتحادیه اروپا به حمله به حاکمیت کشورش ادامه می‌دهد» گفت: دولت ونزوئلا یک کشور واحد است، نمی‌توان آن را تکه‌تکه کرد، نمی‌توان گفت «من این مقام‌ها را تحریم می‌کنم و عده‌ای دیگر را تحریم نمی‌کنم. اقدام اتحادیه اروپا فقط برای ارسال سیگنالی برای گفتن این پیام به جهان است که «اتحادیه اروپا اکنون بلوکی است که در برابر قوانین بین‌المللی تسلیم شده است».

وی تاکید کرد: تحریم‌ها نباید وجود داشته باشد، آن‌ها غیرقانونی و نامشروع هستند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷، اولین بسته تحریمی را علیه ونزوئلا اعمال کرد که شامل تحریم فروش سلاح و تجهیزات مرتبط است. این فهرست همچنین شامل مسدود کردن دارایی‌ها و جلوگیری از ورود برخی از شهروندان ونزوئلا به خاک اتحادیه اروپا بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha