دستورکار هیأت‌های ایرانی در اجلاس روسیه - جهان اسلام

مسکو- ایرنا- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان با اشاره به آغاز به کار رسمی پانزدهمین اجلاس گروه راهبردی روسیه – جهان اسلام از روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: مواضع و ظرفیت‌های ایران توسط هیأت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی در این اجلاس تبیین و معرفی می‌شود. 

داود میرزاخانی سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیش‌بینی حضور افزون بر ۲۰ هزار نفر از یکصد کشور جهان در این اجلاس بین‌المللی در مرکز نمایشگاهی کازان اکسپو افزود: جمهوری اسلامی ایران هم در دو سطح دولتی و خصوصی، حضور پررنگی در این اجلاس خواهد داشت.

وی با اشاره به دعوت روسیه از هیأت‌های مختلف بخش دولتی کشورمان گفت: تاکنون حضور هیأت‌های مختلفی از بخش دولتی کشورمان با حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، سفیر ایران در فدراسیون روسیه، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این اجلاس قطعی شده است.

وی ادامه داد: از بخش خصوصی نیز معاون اتاق بازرگانی استان تهران همراه با هیأتی در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

دستورکار هیأت‌های ایرانی در اجلاس روسیه - جهان اسلام

برپایی نشست ایران و روسیه در کازان
میرزاخانی همچنین گفت:‌ یکی از برنامه‌های هیأت‌های ایرانی در اجلاس گروه راهبردی روسیه - جهان اسلام، طرح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
به گفته وی، برگزاری نشست تخصصی ویژه مناسبات ایران و روسیه نیز از برنامه‌های این اجلاس خواهد بود.

نشست‌های تخصصی رسانه با حضور مدیرعامل ایرنا
سرکنسول ایران در کازان خاطرنشان کرد: همزمان با روز نخست این اجلاس، دو نشست تخصصی مرتبط با رسانه‌ها در این اجلاس برگزار می‌شود که آقای علی نادری مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سخنران کلیدی این نشست‌ها خواهد بود.
وی ادامه داد: «یکسان‌سازی فضای اطلاعاتی یا تقسیم‌بندی آن؟» و رویدادهای اصلی در تحول حوزه اطلاعات در دنیای مدرن و کشورهای اسلامی، عناوین این نشست‌ها خواهد بود.
میرزاخانی همچنین گفت: ملاقات دوجانبه با مقام‌های روس و سایر کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس برای هیأت ایرانی در نظر گرفته شده است.

دستورکار هیأت‌های ایرانی در اجلاس روسیه - جهان اسلام

برپایی پاویون ایران در نمایشگاه

سرکنسول ایران در کازان همچنین گفت:‌ در نمایشگاه جانبی اجلاس بین‌المللی روسیه – جهان اسلام، پاویون ایران متشکل از ۱۲ شرکت مطرح ایرانی در این اجلاس برپا خواهد شد.

وی افزود:‌این شرکت‌ها ضمن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جمهوری اسلامی ایران،‌ نسبت به شناسایی شرکای تجاری خود اقدام خواهند کرد.

کازان فروم، تجربه‌ای موفق

سرکنسول ایران در کازان یادآور شد: اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام از سال ۲۰۰۹ در شهر کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه با هدف توسعه و تقویت روابط تجاری، اقتصادی، علمی، فنی،‌اجتماعی و فرهنگی بین روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این اجلاس، خود را به عنوان بستر تجاری موفق برای ایجاد تماس‌های جدید و همچنین ارائه فرصت‌های اقتصادی و ظرفیت سرمایه‌گذاری روسیه تثبیت کرده است.
میرزاخانی افزود:‌طی سالیان گذشته، در حاشیه این اجلاس، ده‌ها موافقت‌نامه با هدف توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت خارجی، حمل‌ونقل و لجستیک از جمله توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب امضا شده است.
وی با اشاره به آغاز اجرای آزمایشی قانون بانکداری اسلامی در جمهوری‌های داغستان، چچن، باشقیرستان و تاتارستان از شهریورماه ۱۴۰۲، برگزاری نخستین جلسه شورای کارشناسی در زمینه تأمین مالی مشارکتی را یکی از برنامه‌های جالب توجه در اجلاس امسال خواند.

جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
شهر کازان پس از بدرقه شرکت کنندگان در اجلاس «روسیه-جهان اسلام» در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، خود را برای برپایی دو رویداد دیگر در سطح بین المللی آماده می کند.
این شهر میزبان رقابت‌های ورزشی بریکس است که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.
مهمترین رویداد گروه بریکس در قالب اجلاس سران نیز اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان برگزار خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران با تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به همراه چهار کشور دیگر شامل: مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عضویت گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس درآمد. عضویت اعضای جدید در نشست تابستان ۱۴۰۲ سران گروه بریکس متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تأیید شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha