سفیر سابق ایران: ریاض پاسخگوی اوضاع فعلی منطقه باشد

اسلام آباد - ایرنا - نماینده ایران در سمینار «صلح و توسعه در جنوب آسیا، خاورمیانه و آسیای مرکزی» در اسلام آباد طی پاسخ به اتهامات واهی رئیس یک اندیشکده سعودی در سمیناری در پایتخت پاکستان تاکید کرد: ایران همواره به دنبال حل مسائل خلیج فارس از طریق گفت وگو است اما کشورهایی که صدها میلیارد دلار تسلیحات به منطقه وارد می کنند باید پاسخگوی اوضاع فعلی در منطقه باشند.

سمینار بین المللی «صلح و توسعه در جنوب آسیا، خاورمیانه و آسیای مرکزی» به میزبانی اندیشکده پژوهش های سیاسی (IPRI) روز چهارشنبه در هتل سرینای اسلام آباد گشایش یافت.

هیات ها، اندیشمندان و کارشناسانی از کشورهای ایران، ترکیه، نپال، روسیه، چین، آمریکا، رومانی، عربستان، افغانستان، قزاقستان و مالزی نیز سمینار حضور داشتند.

«جواد کچوئیان» سفیر سابق ایران در ایرلند به عنوان مهمان ویژه در سمینار صلح و توسعه حضور دارد و قرار است فردا درخصوص چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درباره تجارت منطقه ای و ابتکارات حمل و نقل سخنرانی کند.

وی که امروز نیز در نشست بررسی گفت وگوهای فراگیر در افغانستان و حل بحران یمن نیز حضور داشت به ادعاها و اتهام های واهی «محمد بن صقر السلمی» رئیس هیات عربستانی از مرکز بین المللی تحقیقات امور ایران پاسخ داد.

سفیر سابق ایران در واکنش به اتهامات تکراری مقام سعودی درباره دخالت ایران در ناآرامی های منطقه و توسعه طلبی در خاورمیانه گفت: تاریخ گواه این موضوع است که ایرانیان همواره صلح جو و حامی همزیستی مسالمت آمیز هستند و هیچ گاه به کشوری تعرض نکرده است اما برخی از کشورها به ما حمله کردند.

وی با تاکید بر مواضع صریح و روشن نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل سیاسی تمامی معظلات منطقه ای، اظهار داشت: متاسفانه برخی از کشورهای غربی منطقه ما را به محل آزمایش تسلیحات خود تبدیل کرده اند و آن دسته از کشورهایی که اقدام به خرید میلیاردها دلار اسلحه و مهمات می کنند باید پاسخگوی وضعیت فعلی در منطقه باشند.

کچوئیان افزود: ایران به دنبال حل مسائل است اما برخی از کشورها تن به مخالفت می دهند و زمانی که این کشورها با حمله به یمن هزاران زن و کودک را به خاک و خون کشیدند، اکنون به فکر حل این بحران از طریق گفت وگو افتاده اند.

وی گفت: امنیت منطقه برای ما بسیار مهم است، ایران حامی حزب الله است زیرا این گروه در حال مبارزه علیه اشغالگری صهیونیست ها است.

«خان هشام صدیق» رئیس اندیشکده پژوهش های سیاسی اسلام آباد نیز با ابراز نظر خود در نشست حل بحران یمن گفت: عربستان شریک راهبردی پاکستان محسوب می شود اما این موضوع هرگز به معنای پیروی اسلام آباد از سیاست های ضدایرانی ریاض نیست.

برخی از سخنرانان سمینار امروز نیز با انتقاد از رویکرد عربستان در قبال اوضاع منطقه گفتند: ریاض و ابوظبی با تحمیل جنگ در یمن به دنبال اهداف خاصی بودند اما آنان در راه و روش خود با شکست مواجه شدند.

یکی از کارشناسان حاضر در نشست نیز گفت: حل بحران یمن بدون در نظر گرفتن حوثی ها (انصارالله یمن) امکان پذیر نیست زیرا آنان بخشی از جامعه این کشور هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha