ادارات استان زمین‌های بلااستفاده را به بازآفرینی شهری اختصاص دهند

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی خواستار شناسایی زمین‌های دستگاه‌های اجرایی استان و واگذاری اراضی مازاد برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری شد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی چهارشنبه‌شب در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه های اجرایی استان باید تا روز شنبه فهرست زمین های باسند و بدون سند خود را اعلام کنند و اداره کل امور اقتصادی و دارایی با همکاری ثبت اسناد و املاک استان نیز،  اطلاعات خود در این خصوص را ارائه کنند.

وی گفت: باید کمیته ای در این باره تشکیل شود که در مدت ۱۰ روز، زمین های مازاد و بلااستفاده ادارات مشخص شده و برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری، واگذار شود.

استاندار خراسان شمالی از اجرایی نشدن و یا تاخیر در اجرای مصوبات نشست پیشین ستاد بازآفرینی شهری استان که در اردیبهشت ماه برگزار شده بود، به‌شدت انتقاد کرد و گفت: اگر قرار است مصوبه ها با گذشت ۶ ماه اجرایی نشود، چرا دور هم جمع می شوید؟ چرا دستگاه ها به مصوبات اعتنا ندارند و گزارش نمی دهند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ظرفیت بالای بنای تاریخی آیینه خانه مفخم بجنورد، خواستار شتاب دادن به اجرای طرح برای تعیین تکلیف این مجموعه باستانی شد.

شجاعی، خواستار حمایت ها و کمک های مالی از منابع ملی برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری در استان خراسان شمالی شد.

وی با انتقاد از تاخیر در بهره برداری از پروژه ارمغان بجنورد، به عنوان طرح الگویی احیای بافت فرسوده در مرکز استان، گفت: این طرح با گذشت یک دهه از آغاز اجرا،  همچنان درگیر مشکلات است و حتی یک واحد مسکونی در آن به بهره برداری نرسیده است.

وی گفت: از مدیران دستگاه های خدمات رسان انتظار می رود در زمینه اجرای طرح های بازآفرینی شهری، همکاری داشته باشند، کارشکنی مدیر به معنای بروز آثار بد ناشی از تاخیر در احیای بافت فرسوده و آسیب ها در جامعه است.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقتی یک بخش به عنوان بافت ناموزون و بافت فرسوده، گرفتار باشد شاهد مشکلات اجتماعی می شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این نشست با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از جمعیت شهر بجنورد، در مناطق حاشیه ای سکونت دارند، گفت: ۲۶ منطقه حاشیه نشین در مرکز استان وجود دارد.

علیرضا مصطفی زاده بورا اظهار داشت: برای اجرای طرح ها و پروژه های بازآفرینی شهری، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تبصره ۱۸ اختصاص یافته که برای پروژه های ۲ شهر بجنورد و شیروان هزینه می شود.

وی با اشاره به حذف نام اسفراین از لیست شهرهای دارای اعتبار بازآفرینی شهری از محل تبصره ۱۸، گفت: برای افزودن اسفراین به این فهرست، پیگیری ها و مکاتباتی انجام شده اما تا کنون پاسخ مناسبی دریافت نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: از محل تبصره ۱۸، ۹۰ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافته است.  

در خراسان شمالی، ۶ هزار و ۴۷۹ هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد که ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ نفر، یعنی حدود نیمی از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان در آن سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha