۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83527879
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبودهای دارویی برطرف می‌شود

۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 83527879
کمبودهای دارویی برطرف می‌شود

زنجان - ایرنا - در زمان حاضر حدود ۵۰ قلم کمبود داروی خارجی و داخلی در کشور و استان زنجان وجود دارد که با انجام اقداماتی از سوی متولیان امر تلاش می‌شود این موارد به حداقل برسد تا گروه‌های هدف با مشکل مواجه نشوند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کمبودهای مقطعی بخاطر تبادلات مالی و ارز بوده که سازمان غذا و داروی و زارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تلاش دارد داروهای خارجی به ویژه در بخش مکمل ها تحت لیسانس داخل کشور تولید شود که با این شرایط مشکل کمبودهای احتمالی برطرف خواهد شد.

دکتر مهدی بیگدلی افزود:  وضعیت کنونی از قبیل جابجایی ارز و تحریم‌ها مشکلاتی را در زمینه تامین مواد اولیه دارو فراهم کرده است که با ساز و کارهای اندیشیده شده، برای داروهای خارجی مشابه داخلی آن در دسترس بیماران قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا کمبود داروهای تخصصی بیماران خاص و دیابتی به دلیل نقدینگی و انتقال ارز دچار وقفه ای شده است که در حد توان نسبت به رفع آن اقدام می شود.

این مسئول ادامه داد: با برنامه ها و اقدامات انجام گرفته صنعت دارویی کشور در مقایسه با سال های گذشته به پیشرفت های بسیار خوبی نایل شده اما در این میان بزرگترین مانع، ورود دولت به تعیین قیمت داروها است.

این داروساز ادامه داد: تا زمانی که پرداخت یارانه به دارو از سوی دولت ادامه دارد، پیشرفت و کیفیت داروهای تولید داخل نیز با مشکلاتی مواجه است و بر این اساس پیشنهاد می شود که با برداشته شدن یارانه داروها و واقعی شدن قیمت آن  به سمت تولید داروهایی با کیفیت در سطح جهان گام برداشت که تحقق این مهم می تواند رضایتمندی مصرف کنندگان داخل کشور را به دنبال داشته باشد و از طرفی گامی مهم به سمت خودکفایی و از سوی دیگر افزایش صادرات داروهای ایرانی به کشورهای دیگر به ویژه منطقه خاورمیانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: دولت حدود ۵۰ درصد سهم بازار دارویی کشور را در اختیار دارد و این موضوع به نوعی آماری خطرناک برای جامعه محسوب می شود چراکه مشکلات اقتصادی دولت برای تامین ارز، تخصیص اعتبارات لازم و به موقع داروها را تحت‌الشعاع قرار می دهد در حالی که در جوامع پیشرفته این سهم بسیار اندک و در حد ۲۰ درصد بوده و در این میان بخش خصوصی تقویت شده است.

بیگدلی افزود: لازمه پیشرفت روز افزون صنعت دارویی کشور در این است که دولت صرفا نقش نظارتی داشته باشد و با برداشته شدن یارانه داروها به صورت مرحله به مرحله و تزریق آن به سازمان های بیمه‌گری حمایت مجدد خود را از مصرف کننده انجام دهد.

وی یادآوری کرد: در این ارتباط پرداختی مطالبات مراکز درمانی و دارویی از سوی تامین اجتماعی منوط به پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی است و دولت باید از این سازمان حمایت لازم را انجام دهد.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: دخالت دولت در حوزه صنعت دارویی بیشتر مشاهده می شود بطوری که ۵۰ درصد فروش دارو در کشور توسط داروخانه های دولتی انجام می‌گیرد که با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایرت دارد.

این مسئول یادآوری کرد: حمایت های ویژه از بخش خصوصی و ایجاد تکنولوژی های نوین در صنعت دارویی می تواند چشم انداز بهتری را برای فعالیت فارغ التحصیلان داروسازی فراهم کند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha