اعمال فشار خارج از آموزش عالی برای گسترش دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی فشارها برای صدور مجوز موسسه های غیردولتی، گفت: از خارج از آموزش عالی فشارهایی برای تاسیس رشته ها و دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی وجود دارد؛ در حالی که اگر قرار بر رعایت استانداردها باشد، به طور طبیعی این مجوزها صادر نمی شد.

علی خاکی صدیق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، درباره ظرفیت های خالی دانشگاه ها اظهار داشت: ظرفیت های دانشگاه ها بر اساس عرضه و تقاضا است و نمی توانیم به صورت مصنوعی ظرفیت ها را پر کنیم؛ از سوی دیگر ضرورتی هم برای تکمیل تمام ظرفیت ها وجود ندارد.
وی خالی ماندن ظرفیت های دانشگاه ها را عقلانی دانست و تاکید کرد: شاید خالی ماندن ظرفیت ها عقلانی هم باشد و افراد صرفاً به دنبال مدرک نباشند. وقتی ورود به برخی رشته ها راحت است، اما آینده، بازار کار و اشتغال پذیری برای داوطلب به دنبال ندارد، اقبال به سمت این رشته ها کمتر می شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نبود تمایل به سوی این رشته ها یک انتخاب طبیعی است و حرکت باید به سمت رشته های پر متقاضی تر و جدید باشد.
خاکی صدیق در مورد ظرفیت خالی دانشگاه های غیرانتفاعی اظهار داشت: خالی ماندن ظرفیت دانشگاه های غیرانتفاعی هم یک روند طبیعی است و نمی توان موسسه ای را برای همیشه با حمایت سر پا نگه داشت.
وی ارائه مجوز به راه اندازی دانشگاه های غیردولتی در طول سالیان گذشته را سیاست نادرستی دانست و گفت: این مسئله سیاست نادرست آموزش عالی در یک دوره ای بود و وقتی بیش از ظرفیت و نیاز کشور موسسه غیردولتی ایجاد شد، جذب دانشجو برای این مراکز هم دلیلی ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تقاضای ایجاد رشته های زیادی در موسسات غیردولتی روبرو است که حتی شرایط اولیه ایجاد این رشته ها را ندارند، اما این مراکز بر این باور هستند که با این رشته ها دانشجوی بیشتری جذب می کنند.
خاکی صدیق با بیان اینکه مراکز یاد شده با راه اندازی این رشته ها به دنبال حل مسائل اقتصادی هستند، اظهار داشت: وزارتخانه در طول شش سال گذشته روی مجوزهای دانشگاه های غیردولتی دقت بیشتری داشته و تلاش بر افزایش معقول رشته های این مراکز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

تلاش برای کیفی سازی غیرانتفاعی ها
وی گفت: مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تلاش برای متوقف کردن گسترش غیرانتفاعی ها و توسعه کیفی سازی در این مراکز است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر حدود ۳۲۰ موسسه غیردولتی غیرانتفاعی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور فعال است که برخی از این مراکز به دلیل مشکلات اقتصادی و جذب نکردن دانشجو، متقاضی ادغام با سایر موسسه ها و دانشگاه های غیرانتفاعی هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha