۹ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83459145
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر خارجه پاکستان: اعتراضی به مذاکره دوجانبه با هند نداریم

اسلام آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان روز شنبه در واکنش به آمادگی دهلی نو برای مذاکرات دوجانبه با اسلام آباد گفت: ما اعتراضی به مذاکرات دوجانبه نداریم اما هند باید فضای سازگار برای گفت و گو را فراهم کند.

رسانه های پاکستان این سخنان را به نقل از «شاه محمود قریشی» طی مصاحبه وی با بخش اردوی شبکه انگلیسی بی بی سی عنوان کردند.

به نوشته منابع خبری هند، «جی شانکر» وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با کمیسر اتحادیه اروپا گفت: دهلی نو مایل است در فضایی عاری از خشونت، درباره مسایل مهم با پاکستان گفت وگو کند.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه پاکستان مذاکرات با هند را مشروط به آزادی رهبران کشمیری و لغو حکومت نظامی در این منطقه و افزود: دهلی نو اگر در قضیه گفت وگوها صادقانه رفتار می کند، باید ضمن آزادی رهبران کشمیری اجازه دیدار با آنها را بدهد.

وزیر امور خارجه پاکستان اظهار داشت: این کشور اعتراضی به گفت وگوهای دوجانبه با هند ندارد و همزمان از نقش طرف سوم برای تسهیل در مذاکرات و یا میانجیگری، نیز استقبال می کند.

وی گفت: جنگ گزینه پاکستان نخواهد بود و این کشور هرگز پیروی سیاست تهاجمی نیست زیرا دو کشور هسته ای نمی تواند متحمل پیامدهای خطرناک ناشی از رویارویی و یا جنگ هسته ای شوند.

شاه محمود قریشی در عین حال از آمادگی پاکستان در برابر آنچه را که احتمال تجاوز نظامی از سوی هند می خواند، خبر داد و افزود: پاسخ نیروهای مسلح پاکستان به هرگونه تجاوز کوبنده تر در مقایسه با ماجرای - ۲۶ فوریه - هفتم اسفند (97) خواهد بود. اشاره وی به نبرد هوایی پاکستان و هند درپی تشدید تنش ها پس از حمله تروریستی در منطقه پولواما واقع در کشمیر تحت کنترل هند است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر، از جمله تنش های سیاسی- نظامی مهم اخیر میان دهلی نو و اسلام آباد به شمار می رود.

مقامات پاکستانی بیم آن دارند که تشدید تنش های سیاسی و همزمان بالا رفتن درگیری های مرزی میان با هند، باعث وقوع حادثه ای مانند «پولواما» نشود.

پولواما نام منطقه ای در کشمیر تحت کنترل هند  است که در  روز ۲۵ بهمن سال گذشته بر اثر یک حمله انتحاری به نظامیان هندی در این منطقه دست کم ۴۰ تن از این نیروها کشته شدند و متعاقب آن دهلی نو، اسلام آباد را متهم به حمایت از عاملان این حمله تروریستی کرد.

پس از حمله پولواما، تنش ها میان رقبای هسته ای جنوب آسیا تشدید شد تا جایی که دو کشور برای یک جنگ تمام عیار آماده شده بودند.

رسانه‌های پاکستان نیز گزارش دادند؛ حکومت نظامی و ایجاد محدودیتهای شدید در جامو و کشمیر وارد بیست و هفتمین روز خود شده و اوضاع برای مسلمانان کشمیر دشوارتر شده است.

دولت اسلام آباد در روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور در اعتراض به وضع بحرانی کشمیر، به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha