۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83445257
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

هند بر داخلی بودن مساله کشمیر تاکید کرد

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83445257
هند بر داخلی بودن مساله کشمیر تاکید کرد

دهلی نو-ایرنا- راجنات سینگ وزیر دفاع هند در گفت و گو با مارک اسپر همتای آمریکایی خود تاکید کرد که تحولات در کشمیر یک مساله داخلی برای دهلی نو است.

شبکه خبری "ان دی تی وی"،  به نقل از سخنگوی وزارت دفاع هند گزارش داد؛  راجنات سینگ در مکالمه با همتای آمریکایی خود مساله تروریسم فرامرزی را مطرح و بیان کرد: لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر یک مساله داخلی هند است و تصمیمات گرفته شده در ارتباط با کشمیر جهت بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه، تقویت دموکراسی و همچنین کامیابی مردم منطقه است.

در مقابل وزیر دفاع آمریکا نیز از موضع هند در مقابل تحولات اخیر در جامو و کشمیر قدردانی و ابراز امیدواری کرد که مسائل میان هند و پاکستان به صورت دو جانبه حل شوند.

مذاکره میان راجنات سینگ و مارک اسپر یک روز پس از مکالمه تلفنی میان نارندرا مودی  نخست وزیر هند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انجام شد.

این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکنون دو بار پیشنهاد میانجیگری میان هند و پاکستان جهت حل مساله کشمیر را مطرح کرده که با مخالفت دهلی نو روبرو شده است.

نخست وزیر هند ۵ اوت (۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

دولت پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی و بند ۳۵ قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha