۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
کد خبر: 85476931
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سنگاپور همسو با چین یا آمریکا؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۶
کد خبر: 85476931
سنگاپور همسو با چین یا آمریکا؟

تهران-ایرنا-برخی از کارشناسان اعتقاد دارند در بجبوبه افزایش تنش میان آمریکا و چین، سیاست‌های خارجی سنگاپور نسبت به واشنگتن و پکن تغییر نخواهد زیرا این کشور آسیای‌شرقی بدون این دو قدرت نمی‌تواند دوام بیاورد.

به گزارش ایرنا از نشریه صبح جنوب چین،لارنس وونگ که قرار است فردا چهارشنبه(۲۶ اردیبهشت) در بجبوبه افزایش تنش میان آمریکا و چین،جانشین لی هسین‌لونگ نخست وزیر سنگاپور شود گفته است ما می توانیم همسوی آمریکا یا چین نباشیم بلکه در راستای منافع خود حرکت کنیم.

وی زمانی قدرت را بدست می‌گیرد که واشنگتن، پکن را به عنوان رقیب راهبردی اصلی خود می‌بیند و برای مقابله با چین ائتلاف‌های امنیتی و دفاعی با کشورهای منطقه «آسیا -اقیانوسیه» را تشکیل می‌دهد.

لارنس وونگ در همین راستا، اظهار داشت: سنگاپور می‌تواند همسوی چین یا آمریکا نباشد بلکه در راستای منافع خود حرکت کند.

دیلن لو استادیار سیاست‌خارجی دانشگاه «فنی نانیانگ» سنگاپور در رابطه با اظهارات وونگ، گفت: بی‌تردید گفتن از انجام دادن آن،آسان‌تر است اما چاره‌ای جز این نیست.

وی با بیان اینکه سنگاپور در سال‌های اخیر به آمریکا نزدیکتر شده بود اما هیچ منافاتی با روابطش با چین نداشت، افزود: ما در سال گذشته روابط خود را با پکن ارتقا دادیم.

وونگ در مصاحبه‌ای با نشریه «اکونومیست»، اظهار داشت: ما باید خود را برای اتفاقات احتمالی و پیش‌بینی نشده در یک دهه یا بیشتر در راستای تعادل جدید در روابط خود با واشنگتن و پکن، آماده کنیم.

سنگاپور همسو با چین یا آمریکا؟

سنگاپور مدت‌هاست که پیوندهای تجاری و اقتصادی قوی با چین داشته است و سال گذشته روابط خود را با پکن ارتقا داد و هر ۲ طرف از آن به عنوان «مشارکت همه جانبه، با کیفیت و آینده‌گرا» یاد می‌کنند.

این در حالی است که توافقنامه تجاری آزاد ایالات متحده و سنگاپور به عنوان اولین توافق واشنگتن با یک کشور آسیایی در سال ۲۰۰۴ در زمینه دفاعی، امنیت‌سایبری، تغییرات اقلیمی، فضایی و همچنین فناوری های حیاتی و نوظهور امضا شدو همچنین به نظر می‌رسد که این کشور آسیای‌شرقی با مواضع آمریکا در مورد مسائل ژئوپلیتیکی از جمله محکومیت حمله روسیه به اوکراین و حمایت از پیمان دفاعی اوکوس بین استرالیا، انگلیس و ایالات‌متحده، هماهنگ است.

فلیکس چانگ کارشناس ارشد اندیشکده موسسه تحقیقات سیاست خارجی آمریکا، اظهار داشت: سیاست خارجی واشنگتن در قبال پکن بدون توجه به اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در نوامبر پیروز می‌شود، بعید به نظر می رسد که به طور چشم‌گیر تغییر کند.

وی افزود: لی (نخست‌وزیر سنگاپور) از لبه چین و ایالات متحده عبور کرد اما وونگ در زمان تصدی نخست‌وزیر خواهد فهمید که این مسیر روز به روز باریک‌تر خواهد شد.

لیندا لیم استاد بازنشسته سنگاپوری دانشگاه میشیگان با بیان اینکه سیاست‌های خارجی لی و وانگ در قبال پکن و واشنگتن تفاوت چندانی نخواهد داشت، افزود: این کشور آسیای‌شرقی بدون این ۲ کشور نمی‌تواند دوام بیاورد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha