۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 2083
کد خبر: 83389940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۰ درصد جمعیت هدف شاهرود در سنجش فشار خون شرکت کردند

شاهرود- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت : با مشارکت گسترده مردم ، ۱۰۰ درصد جمعیت هدف در طرح ملی سنجش فشار خون شرکت کردند.

احسان بینش چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی که مدت زمان اجرای این طرح یک ماه تعیین شده بود، استقبال گسترده مردم موجب شد در کمتر از این مدت به هدف مورد نظر دست یابیم.

وی گفت: از زمان شروع طرح، فشار خون حدود ۹۵ هزار نفر در شهرستان‌های شاهرود و میامی مورد سنجش قرار گرفت که دو سوم این افراد به مراکز خدمات جامع شهری و روستایی و پایگاه‌های سلامت مراجعه کرده و بقیه هم در ایستگاه‌های ثابت و سیار و کانون‌های سلامت محلات خدمات دریافت کردند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خاطر جمعیت هدف سنجش فشار خون در شرق استان سمنان را ۱۳۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: میزان مراقبت و ثبت فشار خون نسبت به جمعیت هدف کشوری بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

وی از همکاری داوطلبان سلامت، سفیران سلامت، اعضای کانون‌های سلامت محلات، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های اجرایی شاهرود و میامی قدردانی کرد.

بینش حدود یک ماه پیش در گفت و گویی با ایرنا اعلام کرده بود، از ۱۳۰ هزار فرد بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های شاهرود و میامی حدود ۲۰ درصد معادل ۲۶ هزار تن به فشار خون بالا مبتلا هستند.

احسان بینش با بیان اینکه ۱۹ درصد از مبتلایان به فشار خون بالا بیماریشان را کنترل می‌کنند، افزود: فشار خون ۱۶ هزار تن از مردم شرق سمنان در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت شده و تعداد ۱۰ هزارتن از این بیماری اطلاع نداشته یا در سامانه ثبت نکرده‌اند.
به گفته وی ۴۰ درصد از مبتلایان به فشار خون بالا از این بیماری اطلاع نداشته و فقط نیمی از ۶۰ درصد باقی مانده برای کنترل و دریافت دارو مراجعه می‌کنند.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی است که با محوریت معاونت بهداشتی دانشگا ه های علوم پزشکی کل کشور در حال برگزاری است.

گروه‌های هدف این طرح افراد ۳۰ سال به بالا، بیماران کلیوی و زنان باردار در تمام رده‌های سنی هست.
شناسایی بیشتر افراد مبتلا و پیشگیری از شیوع و نیز مراقبت و درمان افراد مبتلا به پرفشاری خون از هدف‌های مهم این طرح است.
مرحله آگاه سازی این طرح از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد و مرحله غربالگری هم از ۱۷ خرداد تا ۱۷ مرداد است.
۱۰ پایگاه سیار علاوه بر پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و پنج مرکز در شهرهای کوچک آماده خدمات رسانی به صورت رایگان هستند.
فشار خون بالا یا پرفشاری خون 'Hypertension' که به آن پرفشاری شریانی هم گفته می‌شود،که در صورت ابتلاء قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌ها شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

شهرستان شاهرود ۲۴۰ هزار تن جمعیت و ۵۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

۷۳۵۸/۶۱۶۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها