۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبر: 83319930
T T
۰ نفر
26 هزار تن از ساكنان شرق سمنان فشارخون بالا دارند

شاهرود – ايرنا – معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شاهرود گفت : از 130 هزار فرد بالاي 30 سال در شهرستان هاي شاهرودوميامي حدود 20 درصدمعادل 26 هزارتن به فشار خون بالا مبتلا هستند.

احسان بينش يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اين كه 19 درصد از مبتلايان به فشار خون بالا بيماريشان را كنترل مي كنند، افزود : فشار خون 16 هزارتن از مردم شرق سمنان در سامانه هاي وزارت بهداشت ثبت شده و تعداد 10 هزارتن از اين بيماري اطلاع نداشته يا در سامانه ثبت نكرده اند.
وي ادامه داد: 40 درصد از مبتلايان به فشار خون بالا از اين بيماري اطلاع نداشته و فقط نيمي از 60 درصد باقي مانده براي كنترل و دريافت دارو مراجعه مي كنند.
بينش طرح بسيج ملي كنترل فشار خون را يكي از برنامه هاي مهم وزارت بهداشت خواند و گفت : اين برنامه با محوريت معاونت بهداشتي دانشگا ه هاي علوم پزشكي كل كشور برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: گروه هاي هدف اين طرح افراد 30 سال به بالا ، بيماران كليوي و زنان بارداران در تمام رده هاي سني هستند.
بينش با اشاره به اين كه 40 ميليون فرد بالاي سي سال در كشور زندگي مي كنند، ادامه داد: با توجه به اين كه اندازه گيري و ثبت بخش بزرگي از اين طرح كار مي باشد، اجراي آن نياز به عزم ملي دارد .
معاون دانشگاه علوم پزشكي شاهرود از خبرنگاران و روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي خواست اطلاع رساني به زير مجموعه ها را در دستور كار قرار دهند تا اين طرح با موفقيت انجام شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شاهرود يادآور شد: فشار خون مهمترين عامل خطر قابل تغيير براي ناتواني ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي ، نارسايي كليوي و سكته هاي مغزي است .
وي از جان دادن 10 ميليون تن در سال 2017 ميلادي بر اثر فشار خون بالا در دنيا خبر داد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 25 تا 30 درصد جمعيت افراد بالاي 30 سال كشور به تعداد 15 ميليون تن مبتلا به فشار خون بالا هستند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شاهرود اظهار داشت: شناسايي بيشتر افراد مبتلا و پيشگيري از شيوع و نيز مراقبت و درمان افراد مبتلا به پرفشاري خون از هدف هاي مهم اين طرح است .
وي افزايش آگاهي جامعه نسبت به عوامل خطر و اهميت تشخيص زودرس و كنترل فشار خون بالا را از ديگر اهداف اين طرح خواند.
بينش مرحله آگاه سازي را از 27 ارديبهشت تا 15 خرداد اعلام كرد و گفت: مرحله غربالگري هم از 17 خرداد شروع و تا يكماه ادامه خواهد داشت.
وي روش غربالگري را حضوري و خود اظهاري خواند و افزود: 10 پايگاه سيار علاوه بر پايگاه هاي سلامت ، خانه هاي بهداشت و پنج مركز در شهرهاي كوچك آماده خدمات رساني به صورت رايگان هستند.
فشار خون بالا يا پرفشاري خون 'Hypertension' كه به آن پرفشاري شرياني هم گفته مي‌شود،كه در صورت ابتلا قلب بايد براي حفظ گردش خون در رگ‌ها شديدتر از حالت طبيعي فعاليت كند.
1023/6167

سرخط اخبار استان‌ها