۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۹
کد خبر: 85476959
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

زائران سمنانی در راه خانه خدا؛ جشن بندگی در سرزمین وحی

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۹
کد خبر: 85476959
زائران سمنانی در راه خانه خدا؛ جشن بندگی در سرزمین وحی

سمنان - ایرنا - نخستین کاروان زائران حج دارالمرحمه سمنان از امروز بیست و پنج اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با پنجم ذی القعده راهی سرزمین وحی، قبله‌گاه مسلمانان جهان و قدمگاه پیامبران شدند تا روحشان به تبرک کعبه صیقل شود و ندای الهی را لبیک بگویند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حج گنجینه‌ای با زوایای بیشمار محسوب می‌شود که هر فرد به قدر فهم و دانش خود، آن را درک می‌کند و حقایق این فریضه الهی، اقیانوسی تمام‌نشدنی است و پا به پای حرکت زمان و نمو اندیشه بشر، رشد می‌کند.

هرقدر به اقیانوس فلسفه حج بنگریم، باز نکته تازه‌تری خواهیم یافت و هر چه در اقیانوس این فلسفه غرق شویم بدون شک زیارتمان واقعی‌تر و مورد رضایت خداوند متعال خواهد بود.

توجه عمیق و همه‌جانبه به اسرار، فلسفه و روح حج موجب می‌شود تا به خود اجازه ندهیم که به اجرای مراسم تشریفاتی و اعمال خشک و بی‌روح اکتفا کنیم.

امیر مومنان امام علی(ع) در اهمیت حج می‌فرمایند: خداوند حج خانه خود را بر شما واجب گردانید و خانه خود را قبله‌گاه مردم ساخت، مردم با شوق تمام، آنسان که ستوران به آبشخور روی نهند و کبوتران به آشیانه پناه برند، بدان درآیند.

خدای سبحان حج را مقرر فرمود تا مردم در برابرعظمت او فروتنی نشان دهند و به عزت و جبروت او اعتراف کنند و از میان بندگان خود کسانی را برگزید تا صلای دعوت او شنیدند و اجابت کردند و سخن حق تصدیق کردند و در آنجا پای نهادند که پیامبرانش نهاده بودند و به آن فرشتگان همانند شدند که گرد عرشش طواف می‌کنند و در این سودا که سرمایه‌شان عبادت اوست، سود فراوان حاصل کردند و تا به میعاد آمرزش او دست یابند بر یکدیگر پیشی جستند.

زائران سمنانی در راه خانه خدا؛ جشن بندگی در سرزمین وحی

خداوند، سبحان و تعالی حج را نشانه و علامت اسلام قرار داد و کعبه را پناهگاه پناهندگان و حج را فریضه‌ای واجب قرار داد و حقش را واجب گردانید و حج را مقرر فرمود و گفت: برای خدا حج آن خانه بر کسانی که قدرت رفتن به آن داشته باشند واجب است و هرکه راه کفر پیش گیرد بداند که خدا از جهانیان بی نیاز است.

حج تمتع یا حج واجب در میان واجبات الهی از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار است که ریشه در ابعاد وسیـع و گسترده مناسک آن دارد و به دلیل همین گستردگی مناسک فلسفه اسرارآمیز حج همچنان پویا و شگفتی‌آفرین است؛ هرچند که برای بسیاری ناشناخته مانده است.

وحدت و همبستگی از آثار حج

وحدت و همبستگی از دیگر آثار حج است، چرا که در آیین حج از همه اقشـار وگروه‌ها و ملت‌های مسـلمان حضور دارنـد همه آنان با هم لبیک می‌گوینـد و مناسک حـج را انجام می‌دهند. مسلمانان در حج با همدیگر آشنا می‌شوند و گرفتاری‌ها و نیازهای خود را مطرح می‌کنند و منافع عمومی مسلمانان را بررسی می‌کنند و در نتیجه وحدت و انسجام آنان بیشتر می‌شود.

نقل می‌شود از امام صادق(ع) پرسیدند: «چرا خداونـد بنـدگان را به انجام ‌دادن حـج و طواف کعبه مکلّف ساخت؟» حضـرت فرمودند: «در حج، مسلمانان از مشرق و مغرب در یک مکان اجتماع می‌کنند و همدیگر را می‌شناسند و هرگروهی از آنان از راه تجارت، سود می‌برند.»

یک هزار و ۱۳۰ نفر از دیار دارالمرحمه سمنان برای شرکت در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ و برخورداری از معنویت سرزمین وحی در قالب ۹ کاروان به مکه مکرمه و مدینه منوره از امروز بیست و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ اعزام شدند و آخرین کاروان نیز روز دهم خرداد اعزام می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha