۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83387839
T T
۱ نفر
اردن سفیر جدید خود را در قطر معرفی کرد

تهران – ایرنا- ۲ سال بعد از آنکه دولت اردن در حمایت از سعودی ها سطح روابط سیاسی خود با قطر را کاهش داد، شورای وزیران این کشور در تصمیمی جنجالی سفیر جدید اردن در قطر را معرفی و با سفیر معرفی شده از سوی دوحه هم موافقت کرد تا علاوه بر افزایش سطح اختلافات با ریاض ، ضربه جدی به سیاست سعودی ها در تحریم و محاصره قطر وارد آورد.

به گزارش روزنامه اردنی "الدستور"، شورای وزیران اردن دیروز (دوشنبه) "زید اللوزی" را به عنوان سفیر جدید خود در قطر معرفی و با انتصاب "سعود بن ناصر بن جاسم آل ثانی " به عنوان سفیر قطر در امان موافقت کرد.
این تصمیم شورای وزیران برای تکمیل مراحل قانونی، منتظر موافقت "عبدالله دوم" پادشاه اردن است.

پایگاه خبری "الخلیج الجدید" نیز با اشاره به این خبر به نقل از منابع آگاه افزود که بعد از تکمیل مراحل قانونی، پیش بینی می‌شود که شورای وزیران اول از همه به دنبال تشکیل دوباره کمیته عالی وزیران دو کشور برای جان دوباره بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری باشد.

این منابع آگاه گفته اند که دوحه از امان خواسته است که فردی کارکشته را برای این منصب معرفی کند و انتخاب اللوزی که یک سیاست مدار باسابقه بوده و سالیان سال به عنوان مرد دوم وزارت خارجه اردن شناخته می شده، پاسخی مثبت به درخواست قطر بوده است.

اردن در پی بحران خلیج فارس و محاصره قطر، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش و سفیر خود را از دوحه فراخواند. امان در این بحران مجبور شد در کنار کشورهای محاصره کننده بایستد اما این رویه به قطع روابط دیپلماتیک دو طرف یا مشارکت امان در محاصره و یا جنگ رسانه‌ای منجر نشد.

ریاض، ابوظبی، منامه و قاهره در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، روابط خود را با قطر قطع کردند. اما دوحه با رد اتهام این کشورها، آنها را به تلاش برای تحت الحمایه کردن قطر و نادیده گرفتن حاکمیت آن متهم کرده است.

بهبود روابط دو کشور از آگوست (مرداد- شهرویور) سال گذشته میلادی و پس از تصمیم دوحه برای اعطای کمک‌های ۵۰۰ میلیون دلاری به امان و ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی برای اردنی‌ها آغاز شد.

کارشناسان سیاسی تعیین سفیر و بهبود روابط میان دو کشور قطر و اردن را شکست دیگری برای سیاست های یک جانبه دولت سعودی می دانند و تصمیم دو طرف برای تبادل نمایندگان سیاسی چند روز بعد از تصمیم امارات برای کاهش نقش خود در ائتلاف عربی جنگ یمن را بسیار مهم ارزیابی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha