۲۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
کد خبرنگار: 864
کد خبر: 83351012
T T
۰ نفر
بخش داود آباد و قره کهریز به شهرستان اراک افزوده می شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: 2 بخش جدید داود آباد و قره کهریز به شهرستان اراک افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز چهارشنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان مرکزی وشهرستان اراک افزود: تأیید نهایی تبدیل داوود آباد به بخش انجام شده است و در صف انتظار برای ارسال به هیأت دولت قرار داشته و کار کارشناسی قره کهریز نیز اکنون در حال انجام است.
وی ادامه داد: با توجه قرار گرفتن دستگاه‌های اجرایی در شهرستان اراک کمتر به این شهرستان پرداخته شده که نیاز است به دلیل حضور ۴۰ درصد جمعیت استان مرکزی در شهرستان توجه به این منطقه در دستور کار مدیران قرار گیرد.
استاندار مرکزی با یادآوری نرخ بیکاری ۱۲ و یک دهم درصدی شهرستان اراک خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری در این شهرستان از متوسط استان بیشتر بوده و باید با توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های واحدهای کوچک و رونق تولید، زمینه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در این شهرستان فراهم شود.

آقازاده گفت: اختصاص چهار هزار هکتار برای توسعه ایجاد واحدهای صنعتی کوچک و افزایش اشتغال از مهمترین نیازهای شهرستان اراک بوده و باید با کار کارشناسی نقطه‌ای مناسب در شهرستان مشخص و در اختیار این واحدها قرار یگرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاری در شهرستان اراک با توجه به سایر حوزه‌ها و ایجاد مشوق‌ها برای سرمایه گذاری در این شهرستان نباید تنها به اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی به سرمایه گذاران محدود شود.

«سعید فرخی» افزود: فعال سازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه فعال با فراهم سازی بسته‌های حمایتی و بهره گیری از فضاهای خالی شهرک صنعتی ایبک آباد باید مورد توجه مسئولان استانی و شهرستانی قرار گیرد.

فرماندار شهرستان اراک نیز در این نشست گفت: نرخ رشد واحدهای صنعتی در حال ساخت در این شهرستان پایین بوده و با توجه به ظرفیت و زیر ساخت‌های شهرستان ایجاد واحدهای کوچک برای افزایش اشتغال در منطقه باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
«حسین بختیاری» افزود: شهرستان اراک جز سه تا چهار شهرستان صنعتی کشور و استان به شمار رفته و از نظر واحدهای صنعتی مادر تخصصی رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و ظرفیت توسعه واحدهای کوچک در این شهرستان فراهم است.

وی ادامه داد: بخش ساروق شهرستان اراک از ظرفیت‌های مناسبی در زمینه فعالیت‌های صنعتی، تولید گیاهان دارویی و گردشگری برخوردار بوده و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها انجام نشده و نیاز است دستگاه‌های مربوطه توجه به این منطقه را در دستور کار خود قرار دهند.
فرماندار شهرستان اراک افزود: در بخش مرکزی این شهرستان رویکرد مناسبی در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای وجود داشته و اکنون ۹۵ درصد مشکلات گلخانه‌های امان آباد شهرستان برطرف شده است.
بختیاری خاطر نشان کرد: ۱۵۰ گلخانه اکنون در روستای رودباران شهرستان اراک فعال است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و با ساماندهی این واحدها می‌توان شهرک گلخانه‌ای در این منطقه ایجاد کرد.

وی گفت: شهرک صنعتی خیرآباد از جمله شهرک‌های صنعتی شهرستان اراک است که با دارا بودن ظرفیت‌های زیربنایی از پتانسیل مناسب برای توسعه و ایجاد واحدهای صنعتی جدید در این شهرک برخوردار است.

فرماندار شهرستان اراک افزود: توسعه ۶۲۵ هکتاری این شهرک در گذشته مصوب و تا کنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

بختیاری ادامه داد: شهرک صنعتی امیرکبیر مقرر است در زمینی به مساحت چهار هزار هکتار ایجاد و مجوز آزاد سازی این اراضی از منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک توسط اداره کل محیط زیست استان مرکزی از شورای عالی محیط زیست اخذ شود.

وی افزود: اکنون ۸۵ کارگاه صنایع دستی و منبت کاری در روستای شهسواران بخش معصومیه و ۱۰۰ کارگاه در روستاهای اطراف این روستا به فعالیت اقتصادی اشتغال داشته و ماهانه ۳۰۰ سرویس کامل مبل در این کارگاه‌ها تولید می‌شود.

فرماندار شهرستان اراک گفت: نیاز است با مکان یابی و ساماندهی این کارگاه‌ها زمینه ایجاد شهرک منبت کاری در این منطقه فراهم شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۶ شهرک صنعتی و ناحیه مصوب اکنون در شهرستان اراک وجود دارد که پنج شهرک دارای زمین بوده و زمین چهار شهرک واگذار شده است.

«مصطفی آمره» افزود: زمین شهرک صنعتی آجر و سفال شهرستان اراک نیز در مجاورت شهرک ایبک آباد اختصاص داده شده و زیر ساخت‌های این شهرک نیز آماده شده است.

وی ادامه داد: پنج شهرک صنعتی شهرستان اراک دارای آب و برق بوده و به چهار شهرک نیز گاز رسانی شده و سه شهرک به تصفیه خانه فاضلاب متصل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: ۴۸ و ۶ دهم هکتار زمین به شهرک صنعتی سه راهی خمین اراک اختصاص یافته است که ۳۰ هکتار این اراضی کاربری صنعتی داشته و ۲۸ هکتار آن به واحدهای صنعتی واگذار شده است.

آمره ادامه داد: ۱۵۹ واحد صنعتی در این شهرک مستقر شده که ۱۵۰ واحد آنها فعال است.

وی گفت: ۵۳۱ هکتار زمین به شهرک صنعتی ایبک آباد اراک اختصاص یافته است که ۳۵۱ هکتار آن به واحدهای صنعتی واگذار شده و ۱۸۱ هکتار آن عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی افزود: ۲ هزار و ۱۶۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی خیرآباد اراک اختصاص یافته است که ۴۰۰ هکتار این اراضی به واحدهای بزرگ واگذار شده است و مرحله توسعه‌ای این شهرک در زمینی به مساحت ۶۲۵ هکتار در اراضی منابع طبیعی در دست انجام است.

آمره گفت: ۲۰۰ هکتار از مرحله توسعه شهرک صنعتی خیرآباد به توسعه واحدهای کوچک اختصاص یافته است که پیش بینی می‌شود بهره برداری از ۵۰ هکتار این اراضی تا پایان سال جاری با تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز واحدهای صنعتی آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون از نظر زیرساخت‌های اصلی مشکلی در شهرک‌های صنعتی اراک وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی افزود: روند واگذاری زمین به واحدهای کوچک از سال ۹۴ تا ۹۷ به دلیل نبود زمین به قطعات کوچک روند کاهشی داشته است.

آمره گفت: افزایش ۲ و نیم برابری تأمین زیرساخت در شهرک‌های صنعتی در سال جاری نسبت به سال گذشته از جمله مهمترین مشکلات این شرکت در سال جاری است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهرستان اراک با ۵۹۰ هزار نفر جمعیت ۴۱ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.

«رقیه یادگاری» افزود: شهرستان اراک با ۱۳ درصد از مساحت استان مرکزی، بزرگترین شهرستان استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ضریب شهرنشینی در شهرستان اراک ۹۰ و ضریب روستا نشینی در این شهرستان ۱۰ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: شهرستان اراک با ۶۰ هزار نفر جمعیت روستایی، بیشترین جمعیت روستایی استان را به خود اختصاص داده است.

یادگاری افزود: رشد جمعیت شهرستان اراک با منفی ۱۹ صدم درصد، در سرشماری سال ۹۰ نسبت به سال ۹۵ حدود پنج هزار نفر کاهش یافته است.

وی گفت: ۲۰ درصد شاغلان استان مرکزی در بخش کشاورزی فعال هستند که این رقم در شهرستان اراک هشت و هفت دهم درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: ۵۵ درصد جمعیت شهرستان اراک در بخش خدمات و ۲۴ پنج دهم درصد در بخش صنعت فعالیت دارند که متوسط اشتغال در بخش خدمات و صنعت در استان به ترتیب ۴۴ و ۹ دهم و ۲۴ درصد است.

یادگاری، نرخ بیکاری در استان مرکزی را ۹ و هشت دهم درصد عنوان کرد و گفت: شهرستان اراک با نرخ بیکاری ۱۲ و ۲ دهم درصد بیشترین نرخ بیکاری را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون چهار شهرک صنعتی و ۲ قطب صنعتی در شهرستان اراک وجود دارد که تمام این شهرک‌ها فعال هستند.

یادگاری افزود: بزرگترین واحد تولید سولفات سدیم کشور و خاور میانه در شهرستان اراک وجود دارد و شهرستان اراک با ۱۳ درصد مساحت استان مرکزی از نظر سطح زیر کشت و برخی محصولات بخش کشاورزی رتبه نخست را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نبود زمین در شهرک‌های صنعتی اراک و عدم فعالیت واحدهای صنعتی تا شعاع ۳۰ کیلومتری از جمله مهمترین عوامل کاهش سرمایه گذار در این شهرستان است.

«محمدرضا حاجی پور» افزود: ۸۸ واحد با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در شهرستان اراک وجود دارد که تکمیل این واحدها در افزایش اشتغال مثمر ثمر است.

وی ادامه داد: بر اساس توافقنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان محیط زیست کشور مقرر شد چهار هزار هکتار از اراضی حفاظت شده هفتاد قله برای ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر در شهرستان اراک کاسته و ۱۹ هزار هکتار در منطقه چنار شهرستان خمین به این منطقه افزوده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: نیاز است با پیگیری از سازمان محیط زیست زمینه کاهش این اراضی در شهرستان اراک فراهم و به ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر اختصاص یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: هشت هزار نفر در این استان در زمینه فعالیت‌های صنایع دستی فعالیت دارند که مشکل بازاریابی و نبود مکانی برای عرضه این محصولات از جمله مهمترین مشکلات فعالان است.

«علیرضا ایزدی» افزود: بازار تاریخی اراک به اقدام مناسبی برای مرمت، بازسازی و احیای اصولی نیاز دارد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد طرح مرمت بازار تاریخی اراک آماده شده است و پیش بینی می‌شود تا تیرماه کار این طرح پایان یابد.

کلانشهر اراک با ۶۵۰ هزار نفر جمعیت به عنوان مرکز استان مرکزی است.

۱۹۵۵/‏۳۰۷۵

سرخط اخبار استان‌ها