۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 1008
کد خبر: 83344063
T T
۰ نفر
 ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا در آذربایجان شرقی شناسایی شدند

تبریز - ایرنا - در آیین آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالای افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی در آذربایجان شرقی اعلام شد که ۴۰ درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان شناسایی شده اند.

به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی امروز شنبه در بازدید از آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن دعوت از عموم مردم استان برای شرکت در این طرح رایگان و سراسری گفت: فشار خون بالا یکی از بیماری‌های مزمن است که موجب بسیاری از بیماری‌های بعدی نیز می‌شود.


محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه از جمله مزایای این طرح شناسایی و درمان به موقع بیماری فشار خون و سایر بیماری‌های وابسته است، تاکید کرد: از همه مسئولان آذربایجان شرقی می‌خواهم ضمن شرکت در این طرح سراسری، با برگزار کنندگان آن همکاری کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه فاز اطلاع رسانی این طرح از ۲۷ اردیبهشت شروع شده است، گفت: طرح ملی کنترل فشار خون بالا از ۱۸ خرداد شروع و تا ۱۵ تیر ماه امسال ادامه دارد.


محمدحسین صومی با بیان اینکه از فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند، افزود: ۲ هزار ایستگاه ثابت و سیار اعم از بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی و برخی داروخانه‌های دولتی برای کنترل فشار خون همشهریان در خدمت مردم هستند.


وی با بیان اینکه طرح غربالگری کنترل فشار خون بالا از دو سال پیش شروع شده است، گفت: تا کنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر از افراد مبتلا به فشار خون بالا در آذربایجان شرقی شناسایی شده‌اند.به گزارش ایرنا، بیش از ۳۰ درصد افراد بزرگسال بدون اینکه خود بدانند دچار فشار خون بالا هستند، فشار خون بالا علائم مشخصی ندارد به همین دلیل بیماری فشار خون بالا را قاتل بی صدا نام گذاشته‌اند.


مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا تغییر شیوه زندگی از جمله خوردن غذای سالم، کم مصرف کردن نمک در غذای روزانه، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، مدیریت استرس و کنترل دوره‌ای فشار خون است.


۶۱۳۲/‏۵۱۸

سرخط اخبار استان‌ها