برنامه محوری رویکرد اصلی قم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

قم-ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه قم گفت: انجام طرح‌های اقتصادی در قالب برنامه محوری و انتخاب محرک به‌عنوان اقدام‌های پیشبرنده اقتصادی، رویکرد اصلی سیاست کلان اقتصاد مقاومتی در این استان است.

به گزارش ایرنا، محمود نوربخش روز شنبه در دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سالن امام جواد (ع) استانداری ادامه داد: برای انتخاب محرک‌های اقتصادی مقاومتی ارزیابی‌های مختلفی انجام‌شده و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان رسیده است.
وی افزود: در رویکرد جدید اقتصاد مقاومتی استان، پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی بر اساس محرک‌های تعریف‌شده به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌رسد.
وی با اشاره به‌ضرورت مشخص شدن دستگاه‌های همکار در ارائه طرح‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: این طرح‌ها باید با تعامل دستگاه‌های همکار انجام‌گرفته و نقش آن‌ها به‌صورت دقیق مشخص شود.
نوربخش عنوان کرد: بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز به‌عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی شهرداری قم در سال ۹۸ دنبال خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به طرح سازمان صمت قم در بهره‌برداری از دریاچه نمک گفت: قم باید به دریاچه نمک به‌عنوان یک ظرفیت اقتصادی نگاه کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم تأکید کرد: برای بهره‌برداری از ظرفیت دریاچه نمک باید شیوه و شکل بهره‌برداری، احداث مسیر دسترسی، نحوه استفاده از بسترهای گردشگری و چالش‌های مربوط به مسائل زیست‌محیطی و فعالیت‌های معدنی به‌درستی سنجیده شود.
وی عنوان کرد: از سال ۹۷ مطالعات گسترده و متعددی در زمینه بهره‌برداری از دریاچه نمک صورت گرفته است، با طرح‌های مطالعاتی که انجام‌گرفته درصورتی‌که سرمایه‌گذاری آمادگی داشته باشد بسته کاملی از شیوه بهره‌برداری از دریاچه در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.
این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون‌های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.



**مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان قم نیز با اشاره به حساسیت دریاچه نمک تصریح کرد: هرگونه استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن باید بعد از انجام مطالعات جامع صورت بگیرد.
سید رضا موسوی مشکینی خاطرنشان کرد: تمام مطالعاتی که تا به امروز در زمینه دریاچه نمک صورت گرفته صرفاً در زمینه ظرفیت‌های معدنی بوده و در زمینه مسائل زیست‌محیطی حتی یک سطر مطالعات مدون وجود ندارد.


۷۴۰۳ / ‏‬ ۱۱۷۵

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha