۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83206885
T T
۰ نفر

شادي و شكرانه باران

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83206885
شادي و شكرانه باران

بيرجند - ايرنا - بارش كم سابقه باران بر زمين تشنه خراسان جنوبي در 24 ساعت گذشته باعث خوشحالي مردم به خصوص كشاورزان و دامداران شد و مردم سجده شكر به جاي آوردند.

به گزارش ايرنا نزول رحمت الهي كه از روز گذشته (دوشنبه) در تمامي شهرستان هاي خراسان جنوبي آغاز شد و هم اكنون نيز در برخي نقاط با ملايمت و برخي نقاط با شدت ادامه دارد موجب شادماني مردم اين استان كويري شده است.
مردم در برخي روستاهاي شهرستان هاي قاينات، زيركوه، درميان و فردوس پس از خشكسالي هاي چند ساله كه پيامدهاي ناشي از آن همچنان ادامه دارد، علاوه بر پخت غلور، به درگاه ايزد منان سجده شكر به جاي آوردند.
نزول رحمت الهي علاوه بر اينكه باعث تلطيف هوا شده، آبياري زمين و آبگيري سازه هاي آبي را در پي داشته است.
همچنين بارش برف زمستاني مناطق كوهستاني و قله هاي مرتفع خراسان جنوبي به خصوص روستاهاي كوهپايه اي بخش آيسك را سفيد پوش كرده و ارتفاع برف در كريمو، مصعبي و گردنه كاخك به 30 تا 50 سانتيمتر رسيده است.
بارش هاي 24 ساعت گذشته باعث سرريز شدن بندهاي اميرشاه و بند دره در اطراف شهر بيرجند، بند ذخيره آب شهرداري در آيسك و سازه سنگ و ملات سيوجان شده و وقوع روان آب را در نقاط كوهپايه اي استان در پي داشته است.
فعاليت سامانه بارشي كه از روز گذشته در خراسان جنوبي آغاز شد، امروز و فردا در منطقه سبب بارش شديد باران، بارش برف، تشكيل مه و جاري شدن روان آب و آبگرفتگي معابر خواهد شد.
يكي از كشاورزان شهرستان قاينات در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با ابراز خرسندي از نزول رحمت الهي گفت: در سال جاري نسبت به سال گذشته بارندگي هاي خوبي در منطقه داشته ايم.
علي تقي نژاد افزود: خشكسالي هاي چندين ساله باعث نااميدي مردم شده بود اما باران هاي خوب در سال جاري به خصوص در 24 ساعت گذشته مردم را اميدوار كرده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال هم بارندگي هاي خوبي در استان داشته باشيم تا گوشه اي از خشكسالي هاي متوالي جبران شود.
تقي نژاد گفت: اگرچه بارش باران به بخشي از زمين هاي زراعي كشاورزان آسيب وارد كرده، اما اين بارش موهبتي الهي است كه خداوند پس از سال ها خشكسالي نصيب مردم كرده و كشاورزان و دامداران را شادمان ساخته است.
يكي از كشاورزان روستاي گيت شهرستان درميان هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: خوشحالم كه امسال بارندگي هاي خوبي را شاهد بودم، اين ميزان در فصل زمستان امسال بي نظير و نسبت به پارسال بي سابقه است.
عليرضا رضايي افزود: بارش باران باعث شد تا مردم اين روستا به شكرانه بارش باران، نماز شكر بخوانند و غلور طبخ كردند.
وي بيان كرد: بارش خوب باران باعث وقوع روان آب و آبگيري بندهاي خاكي منطقه شده و برخي بندهاي خاكي سرريز شده است.
رضايي با بيان اينكه خشكسالي هاي پياپي خسارت زيادي به كشاورزان و دامداران منطقه وارد كرده است، اضافه كرد: باران بسيار خوب در سال جاري موجب شد مردم اميدوار و خوشحال شوند.

**بارندگي ها در خراسان جنوبي 39 ميليمتر افزايش يافت
كارشناس اداره كل هواشناسي خراسان جنوبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: به صورت ميانگين از ابتداي سال زراعي جاري تاكنون (12 ظهر سه شنبه) 43 ميليمتر بارندگي در استان داشته ايم كه نسبت به بلند مدت يعني 25 سال گذشته 20 درصد كاهش دارند.
جواد نخعي افزود: اما بارندگي هاي سال زراعي جاري نسبت به مدت مشابه سال زراعي گذشته 39 ميليمتر افزايش دارد؛ در مدت مشابه سال زراعي گذشته تنها چهار ميليمتر بارندگي در استان داشته ايم.
وي گفت: در 24 ساعت گذشته مهويد فردوس با 48 ميليمتر باران بيشترين ميزان بارندگي هاي استان را به ثبت رسانده است.
نخعي با اشاره به پيش بيني هاي فصلي بارندگي طي سه ماه آينده هم گفت: سه ماه آينده بارندگي هاي نرمالي را در استان خواهيم داشت كه بارندگي نرمال در استان 68 ميليمتر است، همچنين دماي هواي استان نيز يك يا 2 درجه افزايش خواهد يافت.
وي بيان كرد: در 24 ساعت آينده شهرستان هاي شرقي و جنوبي استان شامل مناطق حاجي آباد زيركوه، نهبندان، سربيشه و مناطق درح، زهان و آرين شهر بارندگي هاي خوبي را شاهد خواهند بود.
كارشناس اداره كل هواشناسي خراسان جنوبي گفت: سامانه بارشي ظهر فردا (چهارشنبه) از استان خارج مي شود و پس از آن تغييرات دمايي محسوس است.
7556*3028

سرخط اخبار استان‌ها