۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۵۷
کد خبر: 83196272
T T
۰ نفر
آمار اشتغال غیررسمی بانوان بالاست

تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: گر چه میزان مشاركت اقتصادی بانوان حدود 12درصد و بیكاری دختران تحصیلكرده دو تا سه برابر پسران است اما به نظر می رسد میزان اشتغال بانوان در بخش های مختلف، بیش از آمار رسمی است و اشتغال غیررسمی زنان بالا است.

معصومه ابتكار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: معتقدیم در حوزه اشتغال این مشكل را داریم، زیرا مشاغل خانگی و مشاغل كوچك و متوسط در حوزه بانوان در بسیاری از موارد ثبت نمی شود.
وی در پاسخ به این سوال كه برای موضوع افزایش میزان مشاركت زنان در عرصه اقتصادی چه برنامه هایی دارید، اظهار داشت: دو مساله در این زمینه وجود دارد یكی اینكه آمار تفكیك به جنس خیلی مشكل به دست آمده است. كارهای خوبی با دستگاه های اجرایی انجام شده است تا آمار دقیق با تفكیك جنسی به دست آید البته كار دشواری است.
ابتكار اضافه كرد: یكی از هدف گیری های ما شفاف سازی آمار مربوط به اشتغال بانوان است. یكی دیگر از مسائل، بحث توان افزایی بانوان در آموزش مدیریت بنگاه ها و كسب و كارهای كوچك است. باید برای زنان تحصیلكرده در استارتاپ ها اقدامات جدی انجام دهیم.
به گفته وی، در حال حاضر میزان مشاركت اقتصادی بانوان در كشور 12،1 درصد است و تلاش های زیادی می شود تا میزان مشاركت اقتصادی بانوان افزایش یابد. البته این موضوع با همكاری تمام بانوان توانمند، حمایت ویژه دستگاه های اجرایی و اجرای طرح های توانمندسازی بانوان امكانپذیر است.
ابتكار ادامه داد: به همین منظور با شهرداری های كشور برای حمایت از دختران جوان در كسب و كارهای جدید و استارتاپ ها، مكاتبه داشته ایم تا خانه استارتاپی راه اندازی كنند و از این طریق دختران جوان هم آموزش مدیریت كسب و كار و فناوری اطلاعات را فراگیرند.
وی معتقد است باید از انقلاب دیجیتال در این زمینه خیلی استفاده شود، كه در این زمینه فعالیت های خوبی در حال انجام است و طرح های مختلفی داریم. كه نمونه اصلی آن طرح «كسب و كار من» است كه برنامه هایی برای ادامه پیدا كردن این طرح را در دستور كار داریم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: توان افزایی زنان در مسیر كارآفرینی كه با عنوان طرح «مسیر كسب و كار من» در سطح 31 استان اجرا شد، گام بسیار مهمی در اشتغال زنان است. در این طرح 780 نفر در 31 استان آموزش های اولیه را دیدند و حمایت از راهبرد موضوع كارآفرینی و توان افزایی برای ورود دختران فارغ التحصیل یكی از پروژه های مد نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است.
وی ادامه داد: انتظار داریم با حمایت سرمایه گذاران، بخش خصوصی و نظام بانكی افرادی كه آموزش اولیه را دیدند و زمینه ورود به عرصه های كسب و كار را دارند، گامهای بعدی را بردارند.
ابتكار همچنین به برگزاری جشنواره زنان كارآفرین موفق نیز اشاره كرد و گفت: این جشنواره باید ادامه پیدا كند. ما در حد توان با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از صندوق های خرد بانوان در روستاها مكاتبات و رایزنی هایی داریم.
وی ابراز امیدواری كرد با همت دختران ایرانی شكاف موجود در حوزه مشاركت اقتصادی بانوان روز به روز كاهش یابد. اكنون عرصه خدمات بهداشتی و فعالیت هایی كه در این زمینه است خیلی می تواند موثر باشد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: جمعیت دختران فارغ التحصیل در كشور رو به افزایش است و بین 2 تا 3 برابر پسران در این قشر بیكاری داریم، ولی در عین حال هر جایی كه فرصت بوده دختران پیشگام بودند و موفق عمل كردند و با وجود سختی ها دختران ایران توانسته اند به یك مسیر روشن دست پیدا كنند.
حدود نیمی از جمعیت 80 میلیون نفری ایران را زنان تشكیل می دهند.
اجتمام* 7268 * 3063
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه