قرنطينه هاي دامي بايد در ميادين دواب انجام شود

مهاباد- ايرنا- مديركل دفتر بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي سازمان دامپزشكي كشور گفت: كار قرنطينه هاي دامي و امر ضدعفوني در ميادين دواب بايد به عنوان گامي در كنترل و پيشگيري از شيوع بيماري هاي دامي انجام گيرد.

به گزارش ايرنا، سيد بهمن نقيبي روز پنجشنبه در بازديد از بازار دواب مياندوآب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: ميدان هاي دواب مي تواند منشا شيوع انواع بيماري هاي دامي باشد از اين رو كنترل نكات بهداشتي در آنها بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: مسوولان در استان ها بايد اين اختيارات را به شبكه هاي دامپزشكي شهرستان ها واگذار كنند تا كار قرنطينه و ضدعفوني ميادين دواب را انجام دهند.
وي بيان كرد: اين مهم در سطح كلان نيز مطرح خواهد شد تا يك راهكار عملياتي از طريق سازمان دامپزشكي و مراكز استان ها اتخاذ شود و مشكلي به نام شيوع بيماري به دليل تجمع دام ها در ميادين وجود نداشته باشد.
وي حفظ سرمايه هاي دامي و تضمين سلامت فرآورده هاي خام دامي را از اولويت هاي كاري و محوري سازمان دامپزشكي كشور عنوان كرد و افزود: در برخي استان ها ميادين دواب صنعتي راه اندازي شده است و ورود و خروج دام ها در آنها كنترل مي شود كه نقش مهمي در جلوگيري از شيوع بيماري و ضدعفوني محيط دارد.
وي با بيان اينكه اين مديريت با استفاده از اختيارات و امكاناتي كه دارد در ارتباط با بيماري هاي دامي و كنترل آنها اقدام مي كند، افزود: بيماري هاي دامي و بيماري هاي مشتركي كه بين دام و انسان وجود دارد، مي تواند از نظر اقتصادي خسارت بار بوده و بهداشت عمومي را تهديد كند، از همين رو علاوه بر قرنطينه دام ها و رعايت اصول بهداشتي، واكسيناسيون هاي لازم نيز عليه اين بيماري ها انجام مي گيرد.
نقيبي در مورد وضعيت بيماري تب برفكي در كشور گفت: واكسيناسيون دام هاي سبك و سنگين عليه بيماري تب برفكي در مراحل مختلف و در طول سال به طور كامل انجام مي گيرد.
مديركل دفتر بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي سازمان دامپزشكي كشور گفت: نياز دارويي كشور در رابطه با بيماري تب برفكي از طريق واردات برطرف مي شود ولي پتانسيل خوبي در كشور براي توليد اين واكسن وجود دارد، به طوري كه هم اكنون در شركت فرآورده هاي زيستي روناك مهاباد اين واكسن با كيفيتي بالا توليد مي شود.
نقيبي با بيان اينكه واكسيناسيون دام هاي سبك به صورت رايگان و سنگين با پرداخت هزينه واكسيناسيون توسط دامداران انجام مي شود، بيان كرد: در طول سال دام سبك بسته به كانون شيوع بيماري، يك يا دو بار و دام سنگين مانند گاو و گوساله نيز سه بار واكسينه مي شوند تا از گسترش و شيوع اين بيماري جلوگيري شود.
وي با بيان اينكه در كشور حدود چهار ميليون راس دام سنگين و 55 ميليون راس دام سبك وجود دارد، افزود: دامداران با مدنظر قرار دادن ضرر و زيان اقتصادي ناشي از تلف شدن دام ها بر اثر بيماري تب برفكي، در پرداخت اندك هزينه واكسيناسيون دام سنگين همكاري داشته باشند تا بتوان حجم بيشتري از دام را تحت پوشش قرار داد.
به گزارش ايرنا، در طول 6 روز از هفته ميادين دواب در مياندوآب فعاليت مي كند و علاوه بر اين اين شهرستان داراي يك ميدان دواب صنعتي است كه توسط بخش خصوصي احداث شده است ولي با گذشت چند سال از اتمام آن همچنان غير فعال است.
در مياندوآب 80 هزار راس دام سنگين و 350 هزار راس دام سبك وجود دارد و سالانه بيش از 100 هزار تن شير و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز از واحدهاي دامداري صنعتي و سنتي اين شهرستان توليد مي شود.
9871/6185/2093

سرخط اخبار استان‌ها