۱۷ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۸
کد خبر: 83161288
T T
۰ نفر
رهاسازي ضايعات مرغ فروشيهاي جعفرآباد سامان مي خواهد

كرمانشاه - ايرنا - رهاسازي ضايعات مرغ فروشيها در زباله هاي شهري، سيماي آزاردهنده و بويي متعفن در شهرك جعفرآباد كرمانشاه ايجاد كرده كه علاوه بر ساماندهي مراكز عرضه مرغ زنده، نبايد از سودآوري اقتصادي تبديل اين ضايعات به خوراك دام و طيورغفلت شود كه تحقق آن هماهنگي و رايزني مي خواهد.

به گزارش ايرنا، اينجا همه چيز درهم و نابسامان است، از صدا و سيماي آزاردهنده فعاليت فروشندگان و خريداران ضايعات گرفته تا كوچه ها و معابر صعب العبور و مشكلات بهداشتي و پاره اي از آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي كه در برخي از معابر و كوچه هاي آن به چشم مي خورد.
جعفرآباد نام آشناي يكي از محلات كرمانشاه است كه محروميت آن كارنامه اي طويل دارد.
شكايت مردمان اين محله بسيار است، يكي از نبود چراغ قرمز بر سر چهار راه و مشكلات و جنجال هايي كه به بار مي آورد مي گويد و ديگري از خلا فضاي سبز و نبود متخصص زنان و كودكان در درمانگاه آن.
ولي شايد آنچه كه بيش از هرچيز از تحمل خارج است، رها شدن ضايعات فرآورده هاي خام گوشت و مرغ توسط برخي فروشندگان در مخازن زباله هاي شهري، جوي آب و حتي معابر است كه دعوتي براي حضور هر نوع جانور موذي و در نهايت منجر به هراس كودكان و نگراني عابران مي شود.

** بوي آزاردهنده مرغ در زباله هاي شهري
دبير كانون سلامت محله جعفرآباد در گفت و گو با ايرنا از ضايعات مرغ فروشان به عنوان بزرگترين معضل مردم محله جعفرآباد ياد كرد و افزود: به دنبال هم انديشي با مسئول كشتارگاه بيستون، رايزني هايي براي انتقال ضايعات اوليه براي تبديل به پودر انجام شده كه خواهان همكاري براي صدور مجوز هستيم.
حاتمي افزود: از سوي ديگر بايد مرغ فروشان با آموزش، ياد بگيرند كه ضايعات را در زباله شهري قرار ندهند تا همه ساكنان و عابران از بوي بد مرغ و سيماي آزاردهنده آن رها شوند.

**عواقب نبود يك چراغ قرمز بر سر چهارراه
يكي از ساكنان اين محله به ايرنا گفت: هنگامي كه وارد محله جعفرآباد مي شويم متوجه نبود چراغ قرمز بر سر راه چهارراه مي شويم كه موجب مشكلات متعددي براي ترافيك و تصادفات شده بخصوص در كرمانشاهيان از اين مسير قصد رفتن به باغ فردوس را دارند كه موجب درگيري و تنش بين رانندگان مي شود.
محمدي با بيان اينكه با مشكل كمبود سطل و مخزن زباله به ويژه در محله ملاحسيني جعفرآباد مواجه هستيم خواهان در اختيار دادن مخازن بيشتر و توجه به بهداشت آن شد.

** براي تبديل ضايعات مرغ و گوشت به پودر در حال رايزني هستيم
در ادامه جانشين دبير كانون سلامت محله جعفرآباد در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: يك ماه است كه كار كانون شروع شده و سه شنبه هاي هرهفته جلسه اي با هدف بيان، بررسي و ارائه راهكار براي حل مشكلات جعفرآباد برگزار مي شود.
آمنه سليمي از ضايعات مرغ به عنوان يكي از مشكلات ياد كرد و گفت: مرغ فروشان ضايعات خود را داخل مخازن زباله هاي شهري قرار مي دهند كه علاوه بر مخدوش كردن فضاي شهر، بوي متعفني در محله ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: از همين رو با يكي از رابطان كشتارگاه بيستون صحبت كرده ايم كه اعلام آمادگي كرده اند با ما همكاري كنند و ضايعات را براي خوراك دام و طيور تبديل به پودر كنند.
سليمي اظهار داشت: مرغ فروشان بايد زباله هاي خود را خارج از زباله هاي شهر قرار دهند و از شهرداري تقاضا داريم براي ضايعات مرغ فروشي ها و ضايعات آهن آلات و ديگر مشاغل، مخازن جداگانه اي در نظر بگيرد.

** براي ساماندهي واحدهاي عرضه مرغ زنده تسهيلات پرداخت مي شود
از سوي ديگر ساماندهي مراكز عرضه مرغ زنده همتي دوچندان مي طلبد كه سروسامان دادن به فروشندگان اين واحدها نيازمند اعطاي تسهيلات و توجه نهادهاي مرتبط است.
از همين رو فرماندار كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: با توجه به حمايت خوب استاندار كرمانشاه، براي ساماندهي و تبديل اين واحدها به واحدهاي بهداشتي و مرغ پركنده در قالب اعطاي تسهيلات آماده هستيم و حمايت مي كنيم.
فضل اله رنجبر ادامه داد: فروشندگان عرضه مرغ زنده براي تبديل واحدهاي خود به واحد بهداشتي مرغ پركنده مي توانند به فرمانداري، جهاد كشاورزي، دامپزشكي و يا سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه كنند.
وي افزود: در صورت مراجعه و تهيه ليست سعي مي شود تسهيلات با كارمزد پايين به داوطلبان پرداخت شود.
رنجبر از مشاغل آلاينده، وضعيت نامناسب پياده رو، عدم تخليه به موقع زباله در محله به عنوان بخش ديگر از مشكلات ساكنان جعفرآباد ياد كرد.

** جمع آوري 100 تن زباله در روز
با اين وجود شهردار منطقه سه كرمانشاه معتقد است كه نظافت و پاكسازي در جعفرآباد قابل قبول است ولي بايد بپذيريم كه برخي از مشكلات فرهنگي در اين منطقه در آلودگي و بي توجهي به نظافت دخيل است.
رسول حيدري با بيان اينكه روزانه 100 تن زباله آن هم در 2 تا سه مرتبه از جعفرآباد جمع آوري مي شود، افزود: اين در حالي است كه كل زباله هاي روزانه شهر كرمانشاه 600 تا 700 تن است و چندي پيش 10 مخزن نيز به مخازن زباله اضافه شده است.
وي يادآور شد، همچنين براي نصب چراغ راهنمايي و رانندگي با معاونت ترافيك و پليس راهور مكاتباتي انجام مي دهيم و مشكلات را به حوزه ترافيك انتقال مي دهيم.

** كشف و ضبط 16 تن خمير مرغ
كارشناس مسئول سلامت محيط شبكه بهداشت شهرستان كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در 2 سال گذشته نزديك به 16 تن خمير مرغ كشف و ضبط شده است.
بهمن خداداديان ادامه داد: برخي متخلفان، ضايعات خام دامي و طيور را به بهانه چربي گيري و صابون سازي دريافت كرده ولي پس از بازرسي متوجه مي شديم كه از آن به عنوان خمير مرغ استفاده كرده اند.

** تبديل ضايعات به پودر اما و اگرهايي دارد
وي ادامه داد: تبديل ضايعات گوشت و مرغ به پودر و خوراك دام و طيور اگر در چارچوب قانون به همراه داشتن مجوز دامپزشكي و كشتارگاه باشد، مشكلي ندارد و حتي مورد استقبال ما قرار مي گيرد.
خداداديان معتقد است، علاوه براين مي توان از ضايعات دام و طيور براي صنعت شمع سازي و صابون سازي استفاده كرد.
وي با بيان اينكه تجهيزات متعددي در كشتارگاه بيستون براي چربي گيري، دباغي پوست و ديگر فرآوري ها وجود دارد ، ادامه داد: متولي اين امر برعهده دامپزشكي است و بايد از دامپزشكي و شهرداري مجوز گرفت.
اين مسئول يادآور شد، حركت در اين فرآيند در صورت اخذ مجوز و مديريت صحيح، اشتغالزايي هم خواهد كرد، ولي اگر خارج از اين فرآيند باشد ممنوع است و با آن برخورد خواهد شد.

**عاقبت ضايعات گوشت و مرغ فروشان چه مي شود؟
در ادامه رييس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان كرمانشاه در گفت و گو با ايرنا، با بيان اينكه بخش قابل توجهي از ضايعات فرآورده هاي خام دامي و طيور براي تركيب خوراك دام و طيور قابل استفاده است، افزود: آن بخش كه غيرقابل استفاده نيست بايد به صورت بهداشتي امحا و يا دفن شود و يا در كوره هاي لاشه سوزي از بين رود و به خاكستر تبديل شود.
مهدي ظفري پور ادامه داد: بخش قابل استفاده بايد در كارگاه تبديل ضايعات به پودر تبديل شود و اين امر بايد به صورت تفكيك شده انجام شود به اين صورت كه ضايعات طيور از دام جدا شود و منشا دامي و يا طيور در پودر به دست آمده با نصب برچسب مشخص باشد.

** فرآيند تفكيك تحت نظر كارشناسان دامپزشكي انجام شود
اين مسئول ادامه داد: همه كشتارگاه هاي دام و طيور به اين سيستم مجهز هستند و ضايعات را تبديل مي كنند ولي متقاضيان محله جعفرآباد بايد درخواست خود را مطرح كننند و سپس تحت نظر كارشناسان دامپزشكي آن هم در صورت قابل استفاده بودن، به تفكيك ضايعات دام و طيور بپردازند و مراحل قانوني و بهداشتي آن را طي كنند.
ظفري پور افزود: اين ضايعات، منابع بسيار غني پروتيين هستند كه اگر فرآيند تبديل آن به درستي اتفاق بيفتد مي تواند جيره غذايي را تامين كند و اين كار در همه دنيا مرسوم است.

** در صورت هماهنگي از تبديل ضايعات مرغ در كشتارگاه استقبال مي كنيم
در پايان مديرعامل سازمان ساماندهي مشاغل شهري و فرآورده هاي كشاورزي در گفت و گو با ايرنا، اظهار داشت: گاو و گوسفندي كه در كشتارگاه بيستون ذبح مي شود در صورتي كه هر بخش از دام بنا به تشخيص دامپزشك، مشكل و بيماري داشته باشد، معدوم مي شود و به پودر گوشت براي مصرف دام و طيور تبديل مي شود.
فرهاد فرهودي در زمينه درخواست اهالي جعفرآباد با بيان اينكه كشتارگاه هاي مرغداري تحت نظر ما نيست و خصوصي است، افزود: در زمينه معدوم كردن و تبديل ضايعات مرغ در كشتارگاه بيستون، تاكنون با ما صحبت نشده كه در صورت انجام هماهنگي و طي مراحل قانوني در راستاي كمك به سلامت مردم از اين كار استقبال مي كنيم.
جعفرآباد يكي از محله‌هاي شهر كرمانشاه است كه در شرق شهر و در منتهي اليه حاشيهٔ شهر واقع شده است. در تقسيم ‌بندي مناطق شهرداري در منطقه سه واقع است. جعفرآباد از شمال به قبرستان باغ فردوس، از جنوب به پادگان ارتش لشكر 81 زرهي كرمانشاه و شهرك بعثت، از شرق به زمين‌هاي خالي حاشيهٔ شهر و از غرب به خيابان رشيدي و ميدان نواب محدود مي‌شود
18 كشتارگاه دام و طيور در استان كرمانشاه فعال است و از مجموع كشتارگاه استان، يك كشتارگاه صنعتي دام در بيستون و 12 كشتارگاه سنتي در مابقي شهرستان هاي استان فعال است.
گزارش از زهره كريم زاده
7460/8066

سرخط اخبار استان‌ها