۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۳
کد خبر: 83141826
T T
۰ نفر

آشتي با كتاب در بلندترين شب سال

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۳
کد خبر: 83141826
آشتي با كتاب در بلندترين شب سال

شيراز-ايرنا- رئيس انجمن اهل قلم استان فارس، داستان گويي و قصه خواني را يكي از اتفاقات خوب شب يلدا توصيف كرد و براي محافل يلدايي و بقيه شب هاي بلند زمستان، كتاب هايي از نويسندگان و شاعران فارس را پيشنهاد داد.

به گزارش ايرنا حافظ خواني و گلستان خواني از آداب و رسوم شايسته و دلپذير شيرازي ها در شب يلداست و مي توان بازار كتاب خواني را در محافل خانوادگي و دور همي هاي صميمي بلندترين شب سال داغ كرد.
حسن دهقان، پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا مجموعه داستان 'زخم شير' نوشته صمد طاهري را گزينه اول اين شب ها دانست و گفت: اين كتاب به تازگي به عنوان بهترين مجموعه داستان ايران به زعم جايزه ادبي جلال آل احمد انتخاب شده و خواندن آن براي هر شيرازي واجب است. براي كساني كه به نسخه فيزيكي كتاب دسترسي ندارند، اين كتاب در كتابخانه الكترونيكي 'طاقچه' قابل دسترس است.
'قصه هاي مردم فارس' پيشنهاد دوم اين روزنامه نگار و شاعر براي خوانش در شب يلداست، به گفته دهقان اين كتاب شامل قصه و افسانه‌هاي محلي، شهري و ايلاتي استان فارس است كه ظرف چندين سال توسط ابوالقاسم فقيري جمع‌آوري شده است.
رئيس انجمن اهل قلم فارس ادامه داد: خوانش شعرهاي به گويش شيرازي اثر يدالله طارمي كه در مجموعه 'بهار نارنج' منتشر شده، براي شب هاي يلدا خاطره انگيز خواهد بود و اگر علاقه مندان به نسخه فيزيكي آن دسترسي ندارند مي توانند با دريافت فايل هاي صوتي آن كه با صداي شاعر در فضاي مجازي منتشر شده عاشقانه هايي به گويش شيرين شيرازي را در جمع صميمي خود بشنوند.
دهقان گفت: اشعار بيژن سمندر نيز كه در فضاي مجازي و همچنين چندين كتاب از جمله 'شيراز' و 'شيراز از گل بهترو' منتشر شده هم گزينه مناسب يلداخواني است.
شخصيت برگزيده ترويج كتابخواني ايران در سال 1396 در ادامه كتاب هاي 'ملكان عذاب' و 'عروس آب' را 2 پيشنهاد براي علاقه‌مندان به رمان دانست و بيان داشت: رمان ملكان عذاب نوشته ابوتراب خسروي كه توسط نشر ثالث منتشر شده به سراغ سه نسل از يك خانواده رفته كه هر يك راوي سرنوشت خود و ديگري‌اند و همچنين راوي ديگراني كه سرنوشت‌شان به نوعي با سرنوشت آن‌ها گره خورده است.
او گفت: خسروي در اين رمان از خلال روايت راويان به گذشته دور تاريخي و فرهنگي نيز نقب زده است.
وي افزود: رمان 'عروس آب' نوشته قاسم شكري ديگر نويسنده شيرازي، داستاني است كه اتفاقات آن ميان واقعيت و خيال در حال رفت و آمد است و مخاطبش را در فضايي اسطوره‌اي به حركت وا مي‌دارد.
'دهكده پُر ملال' نوشته امين فقيري ديگر كتاب پيشنهادي دهقان براي يلدا و شب هاي زمستاني است.
به گفته او 'داستان هايي از روستا داستان هاي دهكده پُر ملال اگر چه از نظر موضوع با يكديگر متفاوتند اما خواننده پس از مطالعه كتاب مي تواند سيماي ملي روستاهاي ايران را از نظر جامعه شناختي در ذهن تصوير كند و رابطه مالك و رعيت و طرز تلقي هر كدام از مساله زمين و آب و برداشت محصول، خرافات، فرهنگ، دين باوري، مهاجرت و آداب ورسوم، زيربناي تمام داستان است.
دهقان ادامه داد: گزيده اشعار منصور اوجي كه در كتاب 'يك عمر شاعري' بتازگي از آن رونمايي شده، كتابي است كه شيرازي ها نبايد از خواندن آن غافل شوند، كوتاهي، اثرگذاري و برانگيختن احساس از ويژگي هاي آثار اين شاعر شناخته شده و ملي شهر شيراز است كه آنها را براي يلداخواني دل انگيز مي كند.
وي، آثار احمد اكبرپور نويسنده شيرازي و نام آشناي ادبيات كودك و نوجوان ايران همچون 'غولماز'، 'واژه هاي نفهم'، 'به چاچالك سقوط كنيد' را كتاب هاي خوبي براي اين شب هاي كودكان و نوجوان دانست و بيان كرد: كتاب هاي ليلا برزگر، الهام مزارعي، فاطمه فروتن و اعضاي انجمن ادبي انگشت جادويي هم براي كودكان پيشنهاد مي شود.
دهقان افزود: شب يلدا و شب هاي زمستان فرصت مناسبي است كه شيرازي ها آثار نويسندگان خوب شهرشان همچون مجموعه داستان 'روباه شني' نوشته محمد كشاورز اثر برگزيده جايزه كتاب سال ايران و رمان 'گلوگاه' نوشته طيبه گوهري اثر تقدير شده جايزه مهرگان ادب را بخوانند.
رئيس انجمن اهل قلم فارس همچنين مطالعه كتاب 'فارسيان در برابر مغولان' اثر پروفسور عبدالرسول خيرانديش و 'دكمه هاي گيج' مجموعه اشعار دكتر كاووس حسن لي كه به كوشش محمدحسين ابراهيمي منتشر شده را پيشنهاد داد.
يلدا آخرين شب پاييز، يكي از كهن‌ترين جشن‌هاي ايراني است كه به زمان بين غروب آفتاب از سي ام آذر (آخرين روز پاييز) تا اولين ساعات ماه دي (نخستين روز زمستان) گفته مي‌شود.
خانواده‌هاي ايراني در شب يلدا، با جمع شدن در منزل بزرگترهاي فاميل، بلندترين شب سال را به شب نشيني مي گذرانند، خانواده ها نيز انواع ميوه‌ها و رايج‌تر از همه، هندوانه را مهيا و دور هم صرف مي‌كنند. قصه‌گويي بزرگان خانواده براي ديگر اعضاي فاميل و همچنين تفال با ديوان حافظ نيز در اين شب رايج است.
7375 /6118

سرخط اخبار استان‌ها