۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83140256
T T
۰ نفر

سنگ تراورتن محلات ثبت جهاني شد

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83140256
سنگ تراورتن محلات ثبت جهاني شد

اراك - ايرنا - رئيس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مركزي گفت: سنگ تراورتن شهرستان محلات با رايزني هاي اين سازمان و حمايت هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت جهاني شد.

«محمدرضا حاجي پور» روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: فرآيند ثبت جهاني سنگ تراورتن محلات با وجود شناخت جامعه جهاني از اين محصول حدود يك سال و نيم به طول انجاميد.
وي ادامه داد: سنگ تراورتن محلات كيفيت، مشخصات فني و شاخصه‌هاي خاص منطقه خود را به همراه دارد كه با سنگ نقاط ديگر ايران متفاوت است به همين دليل در ثبت جهاني جغرافياي كالا درج شده و اين محصول با عنوان «تراورتن محلات ايران» به ثبت رسيد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي بيان كرد: سند ثبت سنگ تراورتن محلات به تازگي به ايران ارسال و به همراه اسناد 18 محصول ديگر ثبتي ديگر در وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمايي شده است.
حاجي پورافزود: ثبت جهاني يك ماده معدني و يا هر محصول ديگر علاوه بر معرفي هر چه بيشتر و افزايش ظرفيت صادرات، ارزش افزوده محصول مذكور را نيز بهبود مي دهد.
وي گفت: علاوه بر سنگ تراورتن محلات، انار ساوه و فرش ساروق نيز از استان مركزي ثبت جهاني شده است و انتظار مي رود اين اتفاق مهم نقش كليدي در افزايش صادرات غير نفتي استان مركزي داشته باشد.
شهرستان محلات به عنوان قطب توليد سنگ هاي تزئيني كشور محسوب مي شود كه 60 درصد سنگ هاي ساختماني كشور در معادن اين خطه توليد مي شود.
اين شهرستان با توليد سالانه 2 و نيم ميليون تن سنگ تراورتن به عنوان كانون توليد سنگ نماي كشور نام گرفته و 12 درصد از توليد سنگ تراورتن دنيا را به خود اختصاص داده است.
70 معدن سنگ تراورتن و 250 كارخانه فرآوري سنگ در محلات وجود دارد.
3017/6013/

سرخط اخبار استان‌ها