۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83101457
T T
۰ نفر

12 كيلوگرم زعفران در مياندوآب برداشت شد

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83101457
12 كيلوگرم زعفران در مياندوآب برداشت شد

مهاباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي مياندوآب گفت: امسال 12 كيلوگرم زعفران تر از بيش از چهار هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان برداشت شد.

علي ديانتي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: گياه زعفران براي نخستين بار در آذربايجان غربي طي سال 1389 در 2 هكتار از اراضي اين شهرستان كشت شد.
وي افزود: اكنون با توسعه كشت اين محصول، 4.3 هكتار از اراضي اين شهرستان به كشت زعفران اختصاص يافته كه براي 16 نفر به طور مستقيم و 50 نفر به شكل غيرمستقيم در ارتباط با آن اشتغال ايجاد شده است.
ديانتي اضافه كرد: متوسط عملكرد اين گياه براي سال اول در هر هكتار 1.5 تا 2 كيلوگرم بود و بيشترين عملكرد آن از سال سوم به بعد آغاز شد؛ زعفران با مديريت و حفاظت هاي لازم حداقل تا 10 سال اقتصادي بوده و در پايان اين دوره نيز پياز اين گياه قابل انتقال به زمين ديگر يا قابل فروش است.
وي گفت: نياز آبي كم (حدود 2 هزار و 500 تا سه هزار مترمكعب در هكتار) و تامين نياز آبي آن با نزولات جوي، عدم تداخل نياز آبي با ساير محصولات كشاورزي مرسوم در منطقه، اشتغال زايي مستقيم و غيرمستقيم (در زمان برداشت) و اقتصادي بودن آن از جمله مواردي است كه مي توان اين محصول را جايگزين ديگر محصول هاي كشاوري پرآب بر كرد.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب بيان كرد: اين شهرستان با توجه به ارتفاع از سطح دريا و اقليم و خاك مناسب داراي اراضي مستعدي جهت كشت اين گياه است.
وي افزود: اجراي طرح افزايش سطح زيركشت گياه زعفران با ضرورت تغيير الگوي كشت و توسعه كشت محصول هايي با نياز آبي كم، در راستاي سياست هاي احياي درياچه اروميه در اولويت برنامه ريزي هاي اين مديريت قرار دارد.
ديانتي اظهار داشت: با توجه به اينكه هزينه كشت اوليه اين گياه زياد بوده و هم اكنون مشكل كشاورزان متقاضي كشت اين محصول تامين سرمايه اوليه است، از اين رو كشاورزان به حمايت مسوولان در قالب پرداخت تسهيلات بانكي، يارانه يا تامين پياز زعفران نياز دارند.
به گزارش ايرنا، مياندوآب داراي 82 هزار هكتار اراضي كشاورزي شامل 52 هزار هكتار اراضي آبي و 30 هزار هكتار اراضي ديم است و بيش از 50 نوع محصول زراعي و باغي از اين اراضي توليد مي شود.
9871/6185/3072

سرخط اخبار استان‌ها