۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83069986
T T
۰ نفر

كوهبناني ثروتمند، با ايجاد گردشگري معدن

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83069986
كوهبناني ثروتمند، با ايجاد گردشگري معدن

كرمان - ايرنا - نشريه برهان استان كرمان در تازه ترين شماره خود با انتشار يادداشتي به عنوان 'كوهبناني ثروتمند، با ايجاد گردشگري معدن' به قلم عبدالرحيم عبدالكريمي به استفاده از ظرفيت هاي معدني اين شهرستان در راستاي توسعه گردشگري پرداخته است.

در يادداشت اين نشريه آمده است: منطقه كوهبنان منطقه معدن خيزي است كه با توجه به موقعيت سوق الجيشي و كوهستاني بودن محل استقرار معادنش ، براحتي مي تواند به قطب گردشگري معدن كشور تبديل شود.
كوهبنان را روزگاري پر رونق ترين و آبادترين سرزمين ايالت كارمانيا مي ناميدند سرزميني كه بسياري از شهرهاي بزرگ و پرهياهوي آن روزها آرزو داشتند تا به پايش برسند، سرزميني كه خاستگاه و مبدا توتيا بود و آينه بطوريكه سياحان و جهانگردان بسياري از اين ديار عبور كرده و مفصلا به ذكرخصوصيات آن پرداخته اند اما امروز ديگر هيچ اثري از آن سرزمين پر رونق و آباد نمانده است.
فقر و محروميت كه نتيجه بيكاري و نبود امنيت شغلي است در جاي جاي اين شهر سرك مي كشد و مردمان نجيبش هر روز يكي پس از ديگري ديار پدري شان را ترك مي گويند.
جالب اينكه در روزگاري نه چندان دور و با كشف معادن زغال سنگ مي رفت تا رونق گذشته به كوهبنان بازگردد، اما دريغ و افسوس كه اين مهم هرگز ميسر نشد و شايد اگر در اين ورطه برنامه ريزي درست صورت پذيرفته بود و مسئولان در آن دوره به فكر ايجاد صنايع پايين دستي صنعت زغال مي بودند، كوهبنان امروز از بسياري از شهرهاي پر رونقي چون اصفهان و يزد جلوتر بود.
اما چند وقت پيش خبري كوتاه ولي جالب توجه، توسط رسانه ها پخش شد كه صحبت از برنامه ريزي براي گردشگري معدن در كوهبنان به ميان آورده بود ، خبري كه شايد بسياري از مردم ،صنعت گران، جوانان و حتي اصحاب رسانه براحتي از كنار آن عبور كردند در حالي كه اين موضوع مي توانست و مي تواند به عنوان مهمترين و درآمدزاترين پروژه گردشگري كشور مورد توجه قرار گيرد.
گردشگري معدن از جمله موضوعات جذب توريستي است كه در چندسال اخير مورد توجه تعدادي از كشورهاي توليد كننده ثروت قرارگرفته است و جزو يكي از زير شاخه هاي گردشگري ژئو توريست(توريست طبيعت،طبيعت گرد) محسوب مي شود.
امروز كشورهايي چون آفريقاي جنوبي ،شيلي، آلمان و آمريكا با سرمايه گذاري عظيم در اين وادي ،شرايط پيوند ميان انسان ،طبيعت و صنعت را ايجاد نموده و با فراهم آوردن زيرساختهاي لازم و برنامه ريزي دقيق ، لذتي نو پديد را تقديم انسان جسور جستجو گر و كنجكاو امروز نموده و ثروتي سرشار را براي كشورهاي خود به ارمغان آورده اند به طور مثال ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻻ‌ﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﻣﺘﺮﻭﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ استخراج طلا تبديل به ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﯼ اين كشور شده ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﻭﺭﻭﺩﯾﻪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﮐﻤﭙﯿﻨﮓ ﻭ ﮐﺮﺍﯾﻪ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﻭ ﺗﺸﺖ ﻫﺎﯼ ﻃﻼ‌ﺷﻮﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺤﺼﺎﻝ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽ ﺫﺭﺍﺕ ﻃﻼ‌، ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﺎﻫﯿﮕﯿﺮﯼ چند برابر درآمد مناطق توريستي ديگر است.
همچنين در شيلي نيز سرمايه گذاري در معدن هاي متروكه زغال سنگ حتي تا عمق 700متري زمين، گردشگران زيادي را راهي اين كشور كرده است.
به استان خودمان و به كوهبنان بازگرديم، منطقه كوهبنان منطقه معدن خيزي است كه با توجه به موقعيت سوق الجيشي و كوهستاني بودن محل استقرارمعادنش ، براحتي مي تواند به قطب گردشگري معدن كشور تبديل شود.
شهرت كوهبنان در آن سوي مرزها و به خصوص در ميان اروپايي ها با اندكي تبليغ و برنامه ريزي صحيح و البته آماده سازي زيرساخت هاي لازم براي معدن و گردشگران، باعث خواهد شد تا خيل ميليوني گردشگران علاقمند به اكونوميست و ژئوتوريست به سوي كوهبنان و به تبع آن استان كرمان سرازير شود وجود معادن باستاني و متروكه توتيا و معادن جور و واجور زغال سنگ موقعيتي ممتاز و استثنايي را نصيب كوهبنان ، مردم و مسئولانش كرده تا بتوانند با بهره برداري درست از اين مهم ؛ چرخ هاي اقتصادي اين شهرستان را به حركت در آورد.
هر توريست و گردشگر هشت شغل جديد را ايجاد مي نمايد و كوهبنان را تبديل به مهاجر پذيرترين شهرستان كشور مي كند لذا ازمسئولان ارشد استان كرمان از جمله استاندار پرتلاش مي خواهم تا اندكي هم توجهشان را معطوف شمال استان كرده و با همفكري و تلاش مسئولان ديگر ازجمله نماينده كوهبنان و زرند در مجلس شوراي اسلامي مقدمات تبديل كوهبنان و استان كرمان را به قطب گردشگري معدن خاورميانه تبديل كنند.
در اين ميان نكته قابل تامل تغيير ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ ﺑخشي از معادن براﯼ ايجاد ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﮐﻮﺗﻮﺭﯾﺴﺘﯽ ﻭ ﮊﺋﻮﺗﻮﺭﯾﺴﺘﯽ مي باشد به طوريكه مي توان حتي محل اقامت موقت ، رستوران و استراحتگاه را در همان معادن متروكه ايجاد كرد.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺁﻓﺮﯾﻨﯽ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ ﺍﺯ ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ، ﮊﺋﻮﺗﻮﺭﯾﺴﻢ ﻣﻌﺎﺩﻥ ﻭ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺟﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻮﺭﯾﺴﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮﺍﻥ، ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻣﻠﯽ ﻭ ﻣﺤﻠﯽ ﻗﺮﺍﺭ گيرﺩ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﮑﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻭ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﺬﺍﺏ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻃﻮﻻ‌ﻧﯽ ﻭ ﺗﻨﻮﻉ ﻣﻌادن ﻓﻠﺰﯼ ﻭ ﻏﯿﺮﻓﻠﺰﯼ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﺳﻨﮓ ﺗﺰﺋﯿﻨﯽ ﻭ ﮐﺎﻧﯽ ﻫﺎﯼ ﻗﯿﻤﺘﯽ موجود در كرمان ﺩﺭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺪﺩ ﻣﯿﺮﺍﺙ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در كشور، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻭ ﺑﻬﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩن ﻓﺮﺻﺘﯽ مغتنم است ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﺯﺍﯾﯽ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ كشور عزيزمان ايران.
به هر صورت اميدواريم كه مديران و تصميم گيران محلي، استاني و كشوري با بهره گيري از اين موقعيت ، اشتغال پايدار و ثروت را نصيب مردم كوهبنان و كرمان كنند.
7420/ 5054