۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83055642
T T
۰ نفر

مخترع خلخالي توربين توليد برق بادي ساخت

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵
کد خبر: 83055642
مخترع خلخالي توربين توليد برق بادي ساخت

اردبيل - ايرنا - يك مخترع اهل خلخال موفق به ساخت توربين توليد گرد باد با توان بالا براي توليد برق با استفاده از نيروي باد ساخته و آن را در اداره ثبت اختراعات كشور به ثبت رساند.

حسن عابدي رحمانلو ، سازنده و مخترع توربين توليد گرد باد و برق بادي روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: دستگاه چند منظوره الگو گرفته از گرد باز ساز خود را پس از چند سال تلاش و آزمايش و تجربه ساخته و موفق به ثبت اين دستگاه در اداره بت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور شده است.
وي افزود: اين دستگاه توليد برق نمونه داخلي و خارجي ندارد و برخلاف توربين هاي معمول بادي با بهره وري از نيروي جنبشي باد و تبديل آن به انرژي الكتريسته در هر جهت وزش باد كارد كرد داشته و در سرعت هاي 3 تا 12 كيلومتر در ساعت باد به خوبي كار و برق توليد مي كند.
او با بيان اينكه دستگاه توليد برق از باد مصارف مختلف ، صنعتي ، كشاورزي و دريايي بويژه چراع هاي راهنمايي و رانندگي در جاده هاي فاقد برق پايدار و منطقه اي دارد، اظهار داشت: استفاده از اين دستگاه براي توليد برق سالم بدليل هدايت گرد و غبار هوا به يك سمت در زمان كاركرد ، موجب پاكيزگي هواي آلوده به ريزگردها و پاكسازي گرد و غبار هوا نيز مي شود.
وي گفت: هزينه هاي توليد اين دستگاه به مراتب كمتر از هزينه توليد و ساخت توربين هاي بادي امروزي بكار گرفته شده در سيستم توليد برق كشور بوده و هزينه نگهداري آن نيز يك دهم هزينه هاي نگهداري دستگاه هاي توليد برق امروزي متداول است.
عابدي افزود: از زمان ثبت اختراع خود به صورت رسمي در اواخر بهار امسال تاكنون هيچ حمايتي از وي براي توليد انبوه اين دستگاه از سوي مسئولان ذي ربط نشده و در صورت حمايت هاي ماي و معنوي قادر است اين دستگاه را به توليد انبوه رسانده و يا دستگاه هاي بزرگتر از اين نمونه كوچك را براي توليد برق انبوه و به عنوان تجهيزات توليد برق سبز ساخته و در مسير ايجاد اشتغال ، توليد صنعتي و رونق اقتصادي جامعه قرار دهد.
اين مخترع پيش از اين نيز دستگاه هاي مختلفي را براي مصارف مختلف ساخته و در اداره ثبت اختراعات صنعتي كشور به ثبت رسانده است.
خلخال در جنوب اردبيل قرار دارد.
7119/6018

سرخط اخبار استان‌ها