۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۰
کد خبر: 83008630
T T
۰ نفر
جریمه برای «دسترخوان» های تجملاتی عید قربان در تاجیكستان

تهران - ایرنا - كمیته دین تاجیكستان با هدف جلوگیری از اسراف برای صاحبان «دسترخوان» های (سفره عیدانه قربان) پرخرج و تجملاتی، جریمه تعیین كرده است.

'دسترخان' سفره ای عیدانه و مقدس مخصوص اعیاد فطر و قربان در تاجیكستان است كه با انواع و اقسام میوه،خشكبار و شكلات و شیرینی و غذاهای متنوع محلی آراسته می شود.
مقامات این كمیته گفته اند كه صاحبان سفره عیدانه پرخرج به مبلغ پنج هزار سامانی ( رقمی بیش از 50 میلیون ریال) جریمه خواهند شد.
به گزارش منابع خبری محلی برهمین اساس، بسیاری از شهروندان تاجیك امسال اقدام به آراستن سفرهای ساده كرده اند.
تقریبا 70 درصد غذا و شیرینی های خوان عیدانه تاجیكان محصول دست پخت خانم ها و دیگر اعضای خانواده شان است.
آراستن خوان عیدانه یكی از سنت های بیشتر مردم تاجیكستان در اعیاد مسلمانان همچون رمضان و قربان است. مردم به منزل یكدیگر برای ادای دعا در حق گذشتگان می‌روند و همزمان از سفره عیدانه آراسته آن خانواده تناول می‌كنند.
پس از تأكیدهای مكرر امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیكستان مبنی بر خودداری مردم از پرخرج بودن سفره های عیدانه مخصوص این ایام ، مقامات كمیته دین و تنظیم جشن و مراسم این كشور به ساكنان هشدار دادند، كه در تهیه خوان عیدانه زیاده‌روی نكنند، در غیر این صورت پنج هزار سامانی جریمه خواهند شد.
اما معیار مشخصی برای تشخیص پررونق بودن دسترخوان عیدانه هنوز مشخص نشده و ظاهرا تشخیص اینكه دسترخوان این یا آن نفر ساده و پرخرج است به تشخیص و انصاف بازرسان بستگی خواهد داشت.
عید قربان به عنوان یكی از دو عید مقدس اسلامی از سال 1990 میلادی پس از استقلال تاجیكستان، بنا بر مصوبه پارلمان تاجیكستان در تقویم این كشور وارد شده و تعطیل عمومی است.
با وجود 70 سال تسلط شوروی بر تاجیكستان و وجود مخالفت ها و مبارزه های شدید كمونیست ها برای ازبین بردن این مراسم و دیگر مناسبت های دینی، تاجیكان سنت های برگزاری این عید را حفظ كرده و پس از استقلال، عید قربان را به عنوان با شكوهترین سنت دینی و ملی خود گرامی می دارند.
دسترخان عیدانه از روز قبل عید در هرخانه آماده می شود اما تاجیك ها تا قبل از اقامه نماز عیدقربان و انجام قربانی، غذا نمی خورند و سعی می كنند با خوردن غذایی كه با گوشت قربانی درست شده است به عنوان تبرك افطار كنند، سپس دسترخان آراسته و گسترده خود را تا سه روز پذیرای میهمانان می سازند.
بسیاری از مردم مسلمان تاجیكستان ‎ 10روز پیش از عیدقربان به استقبال این عید رفته و روزه می گیرند. برگزاری مراسم نماز عید، انداختن سفرهای عیدانه، ذبح دام، عیادت از بیماران، قرائت قرآن برای شادی روح رفتگان و عیدی دادن بخصوص به كودكان ازجمله سنت هایی است كه مردم مسلمان تاجیكستان در روزهای جشن عید قربان انجام می دهند.
خرید پوشاك و تهیه هدایا برای همسر، فرزندان، خویشان و دوستان و افراد كم بضاعت نیز از دیگر سنت های مردم تاجیك است.
به همین خاطر از 10 روز قبل از عید بازارهای تاجیكستان حالتی دیگر به خود گرفته و اكثر ساكنان تاجیكستان به بازار و فروشگاه ها می روند تا در تهیه مایحتاج عیدانه خود غافلگیر نشده و ناچار نشوند در روزهای پایانی اجناس مورد نیاز را با قیمت های بیشتر خریداری كنند.
گزارش: خسرو حسینی
آساق**1663**1392
۰ نفر

سرخط اخبار جهان