۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83000458
T T
۰ نفر

چالش مدارس تخریبی سمنان را باید جدی گرفت

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 83000458
چالش مدارس تخریبی سمنان را باید جدی گرفت

سمنان - ایرنا - سمنان چهار هزار و 603 كلاس درس دارد كه یك هزار و 761 كلاس تخریبی است و یك هزار و 951كلاس باید مقاوم ‌سازی شود، رفع این چالش اساسی آموزش و پرورش نیازمند مشاركت بیشتر مسوولان، خیران و كمكهای مردمی است.

به گزارش ایرنا، برآیند آمارها مبین این است كه دانش آموزان كشور به 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید نیاز دارند كه برای عملی كردن آن به گفته مسوولان امر بیش از 600 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.
بر اساس استاندارد به ازای هر دانش آموز 8.39 مترمربع فضای آموزشی نیاز است كه هم اینك پنج مترمربع به ازای هر دانش آموز فضای آموزشی در كشور ایجاد شده كه همچنان سه متر مربع معادل؛ 40 میلیون مترمربع به ازای كل دانش آموزان كشور باید فضای جدید ایجاد شود.
بر اساس آمار موجود ظرف چهار سال گذشته حدود یك سوم از مجموع حدود 98 هزار آموزشگاه در سطح كشور مقام سازی شده‌اند.
یكی از عوامل موثر در حفظ و ارتقای سطح سلامتی و شكوفایی استعداد دانش آموزان، بهداشت محیط و ایمنی مدارس و كلاس های درسی است ، بدیهی است محیط فیزیكی مدرسه از جمله شرایط ساختمانی، نور، رنگ، بهداشت در سلامت روان دانش آموزان تاثیرگذار است.
به گفته مسوولان امر، در دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی در بحث مدرسه سازی صورت گرفت به طوری كه 42 هزار مترمربع با كمك دولت و خیران در استان سمنان مدرسه ساخته شد كه در مقایسه با 10 سال گذشته كه 32 هزار مترمربع بود، آمار قابل توجهی است.
120 هزار دانش ‌آموز در یكهزار مدرسه استان سمنان به تحصیل مشغول هستند كه به گفته مسوولان امر 70 درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی است.
در زمان حاضر سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان كشور، 5.2 درصد اما فضای استاندارد 8.4 درصد است كه نشان می دهد 30 درصد مدارس كشور فرسوده است.
از این تعداد مدارس فرسوده كشور، 12 درصد تخریبی هستند و 18 درصد باید مقاوم سازی شوند و در مجموع 11 استان زیر خط میانگین كشوری از نظر فضای آموزشی هستند.

**مقاوم‌ سازی مدارس سمنان نیازمند اعتبار
مدیركل نوسازی و تجهیز مدارس سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به راهبرد مقام سازی 75 درصد از كلاس های درس استان در برنامه ششم توسعه، افزود : برای تحقق این هدف به 2 هزار و 660 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
سعید هژبری افزود : طبق هدف راهبردی برنامه ششم توسعه در استان 851 كلاس درس باید تخریب و بازسازی و 940 كلاس باید مقام سازی شود.
وی ادامه داد : افزایش اعتبارات استانی و ملی و مشاركت بیشتر خیران و مردم برای تحقق اعتبار ضروری است.
هژبری تصریح كرد : در استان سمنان چهار هزار و 603 كلاس درس وجود دارد كه یك هزار و 761 كلاس تخریبی است و یك هزار و 951 كلاس از نظر ظاهری مشكلی ندارد ولی نیازمند مقاوم ‌سازی است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به این كه طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه در استان باید تا 871 كلاس درس تخریبی نوسازی می‌ شد، گفت : تا به امروز نوسازی 520 كلاس درس به اتمام رسیده است.

** نهضت مدرسه سازی در سمنان تشكیل شود
مدیركل آموزش و پرورش سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : 75 درصد كلاس های درس این استان فرسوده است كه نوسازی آن همكاری بیشتر مسوولان و خیّران را می طلبد.
محمد دستورانی گفت : متوسط كشوری مدارس تخریبی در كشور بیش از 30 درصد است و سمنان بدترین شرایط را از نظر تعداد مدارس فرسوده در مقایسه با دیگر استان ها دارد.
وی اظهارداشت : 30 درصد مدارس كشور به‌ صورت خیرساز است در حالی كه این رقم در سمنان 50 درصد است.
وی خاطرنشان كرد : خوشبختانه خیران استان به بخش مدرسه‌ سازی نگاه بسیار خوبی دارند اما از سوی دیگر حجم قابل توجه كلاس های درس در سمنان تخریبی است كه باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ داشت.
دستورانی ادامه داد : میزان مشاركت خیران سمنان از متوسط كشوری 20 درصد بالاتر است در حالی كه كلاس‌ های كه تخریبی در استان 40 درصد بیشتر از سایر نقاط كشور می باشد.
مدیركل آموزش‌ و پرورش سمنان با بیان این كه نهضت مدرسه‌ سازی بسیار ارزشمند است اما باید مبنایی ایجاد شود كه دولت سهم بیشتری در این راستا داشته باشد، گفت: ظرفیت ‌هایی در استان وجود دارد كه باید از آن‌ ها در راستای بهسازی و نوسازی مدارس بهره ببریم كه ازجمله آن‌ ها می‌توان به مسكن و شهرسازی اشاره كرد.
دستورانی بیان داشت : طبق قانون، مسكن شهرسازی موظف است تا به ازای هر 200 واحد مسكن مهر یك واحد آموزشی بسازد اما این اداره كل هم در بخش ساخت مدارس عقب است و بعضی از شهرك‌ های مسكن مهر را با 198 واحد ساخته‌ تا به عدد 200 نرسد و ملزم نباشد تا مدرسه‌ای بسازد.
وی با بیان این كه اگر 50 درصد هزینه ساخت یك مدرسه در مسكن مهر را مسكن و شهرسازی تقبل كند، بقیه را سازمان نوسازی مدارس پرداخت می كند.
دستورانی از بنیاد بركت به ‌عنوان دیگر ظرفیت موجود در امر مدرسه ‌سازی نام برد و افزود : این بنیاد می‌ تواند كمك خوبی داشته باشد چرا كه ‌اكنون 100 میلیارد ریال در این استان سرمایه‌ گذاری كرده و حتی در بخش اشتغال فعالیت ‌های خوبی به صورت مشاركتی دارد.

** سرانه فضای آموزشی سمنان 7.3 متر مربع است
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تخصیص اعتبار ملی برای این امر، باید مدارس در دست ساخت، نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی در یك تعریف مشخص و چشم انداز تعیین شده با برش سالانه تدوین شوند.
سعید هژبری با اشاره به در دست احداث بودن 56 فضای آموزشی و ورزشی شامل 309 كلاس درس با زیربنای 97 هزار و 500 مترمربع، تصریح كرد : با آغاز سال تحصیلی 97-98 تعداد چهار طرح ورزشی شامل سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و طرحهای بهسازی فضاهای ورزشی به نظام تعلیم و تربیت این استان اضافه می شود.
وی اعتبار موردنیاز برای استاندارد سازی وسایل گرمایشی كلاس درس در استان را 75 میلیارد ریال اعلام و اضافه كرد: تاكنون 60 درصد كلاس های درس استان به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز شده و 40 درصد دیگر با تخصیص اعتبار لازم به صورت سالانه انجام می شود.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان یادآور شد : سرانه فضای آموزشی در استان مطلوب و به میزان 7.03 مترمربع است ولی با لحاظ فضاهای آموزشی تخریبی استان این سرانه به 5.17 درصد می رسد در حالی كه استاندارد كشور در این شاخص 8.35 مترمربع است.
وی با اشاره به اجرای 56 طرح فضای آموزشی در استان كه 30 طرح از آن با 245 میلیارد ریال با مشاركت خیران در دست احداث است، گفت : معادل بیش از 50 درصد از اعتبارات دولتی برای ساخت مدارس از سوی خیران برای مدرسه سازی مشاركت می شود.
هژبری بیان كرد : مشاركت خیران در مدرسه سازی در كشور به صورت متوسط بین 20 تا 30 درصد و در استان سمنان بیش از 50 درصد است كه نشان از فرهنگ بالای مردم نوع دوست این استان در مشاركت در این امر فرهنگی و اجتماعی است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سمنان با اشاره به ریشه ‌دار بودن مشاركت خیران در این استان در مدرسه سازی، خاطرنشان كرد : از یكهزار و 320 میلیارد ریال تعهد خیران در 19 دوره جشنواره خیران مدرسه ساز در این استان بیش از 50 درصد معادل 672 میلیارد ریال از سوی خیران پرداخت شد.

**مشكل فرسودگی مدارس با اعتبار برنامه ششم رفع می‌شود
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: فرسودگی مدارس، از مشكلات نظام تعلیم و تربیت سمنان با اعتبار در نظر گرفته در برنامه ششم توسعه رفع می‌شود.
احمد همتی گفت : سه میلیارد دلار معادل 120 هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم ‌سازی مدارس كشور در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.
وی تصریح كرد: با توجه به این كه تعداد زیادی از مدارس شهر سمنان 2 نوبته، فرسوده هستند و رشد دانش آموزان در این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان هاست، با اختصاص اعتبار 120 هزار میلیارد ریالی برای نوسازی مدارس در برنامه ششم توسعه، بسیاری از مشكلات برطرف خواهد شد.
همتی ادامه داد : طبق برنامه ششم توسعه، دولت باید معادل هزینه ‌كرد خیران مدرسه ‌ساز، برای نوسازی مدارس سراسر كشور هزینه كند تا راهبردی برای تشویق خیران باشد.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد : رتبه بندی معلمان از دیگر برنامه های برنامه ششم توسعه است كه اجرایی خواهد شد.
همتی ادامه داد : در استان سمنان و در نظام تعلیم و تربیتی باید به استفاده از كرسی ‌های آزاداندیشی دانش آموزان و هوشمند سازی مدارس بیشتر توجه شود.
وی با اشاره به این كه در 2 گذشته سه وزیر آموزش و پرورش تغییر كرد، افزود: یكی از برنامه هایی كه در حال پیگیری است، ایجاد سازمان نظام معلمی برای ساماندهی و ارتقای تعالیم آموزش معلمان است.

**توسعه كشور نیازمند كیفیت در آموزش است
رییس انجمن خیرین مدرسه ساز سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: پویش ' ایران من ' كه از سال 1393 با همت جمع بزرگی از كارآفرینان و فعالان اقتصادی آغاز به كار كرده 100 مدرسه در 18 استان می سازد كه مدرسه سه كلاسه ایران من 79 در روستای احمدآباد بیارجمند از جمله آن هاست.
علی اصغر جمعه ای گفت : با ارزش‌ ترین فعالیت اقتصادی، سرمایه ‌گذاری در حوزه آموزش است و هدف فعالان اقتصادی‌ كه از ابتدا پویش ایران من را در مدرسه ‌سازی یاری كرده‌اند، سرمایه‌گذاری در نسل آینده كشور است.
وی خاطرنشان كرد : قفل توسعه با رفع فقر فرهنگی و آموزشی از كشور به ویژه در مناطق محروم گشوده خواهد شد.
جمعه ای ادامه داد : كشور از نوعی شكاف در حوزه آموزش رنج می‌برد، با وجود تلاش‌ های دولت در این زمینه، موانعی همچون وسعت كشور و عمق محرومیت برخی مناطق، فاصله ما را با نقطه مطلوب طولانی كرده و بنابراین همراهی بخش خصوصی در حوزه عدالت آموزشی ضروری است.
رییس انجمن خیرین مدرسه ساز سمنان تصریح كرد : پویش ایران من با هدف رفع موانع آموزشی، 100 مدرسه را در 18استان در دست اجرا دارد كه نام همه آنها 'ایران من' خواهد بود و این به خاطر تنوع قومی و زبانی مردم ایران است .
استان سمنان 120 هزار دانش آموز ، یكهزار واحد آموزشی ، هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339