۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۲
کد خبر: 82967791
T T
۰ نفر
حمایت از تولید ایرانی، راه حل رفع وابستگی اقتصادی

اردبیل - ایرنا - حمایت از تولید ایرانی بعنوان مهم ترین ابزار و راه حل رفع مشكلات، رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و وابستگی اقتصادی بوده و برای تحقق آن نیازمند به عزم ملی و حمایت دولت و مردم می باشد.

حمایت از تولید ملی و مصرف كالاهای داخلی، همچنین از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و آسیب دشمنان از طریق اعمال تحریم های اقتصادی بوده و شاه كلید تحقق اقتصاد مقاومتی و شكوفایی و رونق كسب و كار داخلی می باشد.
متاسفانه یكی از مهم ترین چالش های فرهنگی موجود در جامعه ایرانی ،اسطوره و فرهنگ 'با كیفیت بودن كالای خارجی' است، پدیده ای كه علاوه بر ریشه تاریخی با ابزار قوی رسانه و از راه تبلیغات گسترده كالاهای خارجی در ذهن و جان اغلب ایرانیان عجین شده است.
امروز گرایش به سمت و سوی كالای خارجی و تفاحر به برندهای معروف با وجود تولیدات مرغوب و مطلوب داخلی، بیماری مزمنی است كه نیاز به علاج و درمان دارد و داروی این بیماری توجه و اشتیاق به تولید و خرید كالای ایرانی است.
یكی از تولید كنندگان اردبیلی به ایرنا گفت: درست است كه برخی از محصولات تولید داخل مانند محصولات خارجی كیفیت ندارد اما بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به مشابه خارجی كیفیت بالایی دارد ولی باز مردم تا اسم خارجی می شنوند، بیشتر استقبال می كنند.
عباس كاظمی افزود: احساس می شود آن طور كه باید فرهنگ استفاده و خرید از كالای ایرانی در جامعه نهادینه نشده و بسیاری از فروشندگان و مغازه داران برای اقناع خریداران اجناس تولید داخل را به عنوان تولید خارج به مشتریان خود عرضه می كنند.
یكی دیگر از تولید كنندگان اردبیلی گفت: اگر مسئولان در عمل و نه در شعار از تولید كنندگان حمایت كنند بدون شك كیفیت محصولات تولیدی داخل كشور افزایش خواهد یافت.
رسول میرزایی افزود: بوركراسی اداری، ارائه تسهیلات بانكی با سود بیشتر، دریافت مالیات و ارزش افزوده، نداشتن زیر ساخت های لازم و عدم همكاری بعضی از مسئولان از جمله مشكلات واحدهای تولیدی استان است.
یكی از فروشندگان پوشاك در اردبیل هم گفت: بیشتر اجناس مغازه ها در سطح شهر خارجی است چون اجناس خارجی مشتریان زیادی دارد.
رحیم نوروزی افزود: مردم به خرید اجناس تولید داخلی رغبت زیادی نشان نمی دهند و تا می گویی این پوشاك ایرانی است می گویند ما خارجی می خواهیم بدون آنكه درباره كیفیت آن سوال كنند.
یكی از خریداران هم گفت: بیشتر مردم خریدن اجناس ایرانی را نوعی كسر شان می دانند و فكر می كنند كیفیت محصولات تولید داخل پایین است.
زهرا محمدی افزود: در حالی كه تولید كنندگان و فروشندگان باید در مورد كیفیت محصولات ایرانی صادقانه به مشتریان خود اطلاعات لازم را بدهند تا آنها با آگاهی كامل نسبت به تامین نیازهای خود اقدام كنند.
یك جوان اردبیلی هم به ایرنا گفت: متاسفانه بعضی از خانواده ها به ویژه جوانان احساس می كنند وقتی جنسی خارجی و گران باشد حتما كیفیت بالایی دارد در حالی كه این طور نیست.
پوریا اسدی افزود: برخی فروشندگان می گویند كه علت تبلیغ اجناس خارجی به خاطر كیفیت بالای آنها نیست بلكه این اجناس سود و منفعت بیشتری داشته و مردم نیز برای خرید آنها راغب هستند.
به گفته كارشناسان ، در وهله اول می بایست این تفكر و فرهنگ غلط حاكم از ذهن عمومی جامعه زدوده شده و در كنار آن با حمایت از تولید داخلی بر كیفیت آن افزوده شده و استفاده آن را در كشور رواج داد.
این كارشناسان اقتصادی معتقدند كه برای اینكه شعار 'حمایت از كالای ایرانی' فقط در حد یك شعار باقی نماند و به معنی واقعی كلمه عملی گردد باید دولت، نهادهای سیاست‌ گذار كشور ، تولید كنندگان و مردم مسئولیت‌ های خود را دانسته و ایفای نقش كنند.
به عقیده آنها، دولت باید به طور واضح و روشن رویكرد و خط ومشی خود را در حمایت از واحدهای تولید و كالای ایرانی مشخص كند، سالم سازی و تقویت فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف كشور، هدایت نقدینگی به سمت تولید، جلوگیری از قاچاق كالا، جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج از كشور، ممنوعیت ورود كالاهایی كه مشابه داخلی دارد، تلاش برای افزایش ارزش پول ملی، كنترل بازار ارز، استفاده و بكارگیری سرمایه های خرد و كلان جامعه در مسیر تولید، اصلاح قوانین و حذف بوركراسی اداری زائد و وقت گیر، حمایت از مراكز علمی و دانش بنیان، حمایت از كارآفرینان خلاق و ماهر و حمایت از نخبگان از جمله آنهاست.
ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدكنندگان و واحدهای تولیدی، حمایت از بخش خصوصی و واگذاری امور به آنها، حمایت از تولیدكنندگان واقعی، مبارزه با فساد اقتصادی، تقویت روح خودباوری در مردم، جلب مشاركت مردم و افزایش آگاهی های آنها نسبت به سرمایه گذاری های تولیدی و ارتقای كارایی و ایجاد رفاه در جامعه، افزایش هزینه گمركی برای كالاهای لوكس و غیر ضروری، ارائه مشوق های لازم برای واحد های تولیدی موفق و نمونه و حل مسائل و مشكلات بیمه ای و مالیاتی آنها از دیگر حمایت های دولت از واحدهای تولیدی باید باشد.
به باور كارشناسان اینكه تولیدكنندگان داخلی باید با تقویت تكنولوژی، خرید تجهیزات پیشرفته و تامین فناوری های به روز در واحدهای صنعتی و تولیدی و تخصیص درصد قابل توجهی از سود یا درآمد خود به حوزه تحقیق و پژوهش و توسعه با استفاده از متخصصان و دانشگاهیان زمینه های رشد بهره‌ وری و افزایش كیفیت محصولات تولیدی خود را فراهم كنند كه در آن صورت توان رقابت پذیری و كیفیت محصولات تولیدی آنها روز به روز افزایش خواهد یافت.
به اعتقاد آنها ، برای موفقیت در حمایت از كالای ایرانی همراهی مردم ضروری است و مردم باید به این درك برسند كه مصرف كالای باكیفیت ‌تر خارجی شاید در كوتاه مدت به سود آنها خواهد بود ولی در بلند مدت آسیب این انتخاب متوجه خود آنها و كشور آنها خواهد بود.
كارشناسان می گویند: مشاهده روند رشد كیفی محصولات داخلی مردم را به خرید این محصولات ترغیب خواهد كرد و خود مردم در معرفی تولیدكنندگان خوب داخلی و فروشگاه‌های این محصولات به اطرافیان خود تلاش خواهند كرد.
در این حال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز گفت: مقام معظم رهبری در تعیین شعار امسال ، بر نقطه اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی تمركز كردند چرا كه تولید داخلی نقطه اصلی اقتصاد مقاومتی است.
آیت الله سیدحسن عاملی افزود: حمایت و مصرف كالای ایرانی علاوه بر اینكه سطح معیشت جامعه و رفاه خانواده‌ها را ارتقا می ‌دهد در حقیقت لبیك‌ گویی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری از سوی ملت ایران است.
وی اظهار داشت: این نامگذاری بر دوش سه مجموعه یعنی دولت ، ملت و تولید كنندگان تكلیف ایجاد می كند و در این میان وظیفه دولت ، مبارزه با قاچاق و مقابله با واردات بی رویه كالاهای خارجی و حمایت از تولید ملی و ایجاد زمینه صادرات است.
رییس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: دولت باید بر كیفیت كالای ایرانی و برگرداندن اعتماد جامعه به كالای داخلی نظارت سختگیرانه و كنترل دقیق داشته باشد ، وظیفه تولیدكنندگان نیز افزایش كیفیت كالاهای تولیدی به منظور بالا بردن اعتماد و رضایت خریداران و مصرف كنندگان می باشد و آنها با این كار مصرف كنندگان را به بزرگترین مبلغ خود تبدیل خواهند كرد.
نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهار كرد: ضلع سوم این مثلث ، ملت ایران هستند كه باید به مصرف كالای داخلی تعصب داشته باشند و بطور یقین اگر 2 ضلع اول خوب كار كنند مردم خود به خود به سوی مصرف كالای داخلی روی می آورند و از هر فرصتی برای ترویج آن به عنوان بخشی از هویت و قدرت ملی استفاده می كنند.
وی با اشاره به بركت های مصرف كالای داخلی ، به حركت در آمدن چرخ صنعت و تولید ، ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد كشور و ایجاد زمینه برای فعالیت عمرانی بیشتر ، كاهش كالای قاچاق ، جلوگیری از واردات كالاهای مصرفی ، جلوگیری از خروج ارز ، كاهش آسیب های اجتماعی ناشی از بیكاری ، بهبود سطح معیشت جامعه و رفاه خانواده ایرانی ، بی اثر شدن تحریم ها ، خروج از ركود اقتصادی و دستیابی به رونق پایدار ، كمك به كاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت ، كاهش وابستگی اقتصاد ملی به ارزهای خارجی و كاهش نوسانات نرخ ارز ، افزایش امید جامعه و جوانان به آینده خود و كشور و احیای غرور مقدس ایرانیان را از جمله این بركات ذكر كرد.
استاندار اردبیل نیز با بیان اینكه شعار حمایت از كالای ایرانی باید سرلوحه كار مسئولان و مردم قرار گیرد، گفت: تولید و خرید كالای ایرانی باعث خودكفایی و عدم وابستگی به بیگانگان می شود، واردات و خروج ارز از كشور را كاهش داده و ظرفیت های شغلی جدید ایجاد می كند.
اكبر بهنامجو افزود: رونق اقتصادی، كاهش نرخ بیكاری، ایجاد اشتغال پایدار، ریشه كن كردن فقر در جامعه و بهبود كیفیت محصولات تولید داخلی از دیگر مزایای حمایت از كالای ایرانی است.
وی با بیان اینكه در سال حمایت از كالای ایرانی٬ باید از واحدهای صنعتی و تولیدی و كارخانه ها حمایت ویژه كرد، ادامه داد: توسعه صادرات نیازمند یك برنامه ریزی مناسب و شناسایی بازارهای هدف است كه امیدواریم با افزایش كیفت واحد های تولیدی صادارت محصولات تولیدی استان افزایش یابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: مصرف كالای ایرانی باید به یك فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود و نباید فقط در حد یك شعار باقی بماند و مردم با این نگاه به مصرف كالای ایرانی روی آورند كه محصولات ایرانی حاصل دسترنج فرزندان خودشان است.
سید حامد عاملی با بیان اینكه كیفیت بسیاری از كالاهای داخلی از برخی كالاهای خارجی و بی‌هویت بالاتر است، افزود: رمز اصلی موفقیت تولید كنندگان رعایت حقوق مصرف ‌كنندگان كالا است.
وی اظهار كرد: دلیل موفقیت همه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی موفق دنیا كه محصولات آنها تبدیل به برند جهانی شده است این است كه به سلیقه و خواست های مشتری توجه ویژه دارند و مشتری مداری برای آنها اصلی ترین موضوع است.
او بیان كرد: اگر مردم به كیفیت خوب كالاهای تولیدی داخل كشور اعتماد داشته باشند، تولید كنندگان می توانند با اعتماد مردم كه سرمایه اجتماعی عظیمی است، كارهای بزرگی انجام دهند.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع معادن و كشاورزی استان اردبیل گفت: باید به جد پیگیر مشكلات موجود در واحدهای تولیدی بود تا بتوان با افزایش تولید و رونق اقتصادی، میزان تولیدات شاخص استان را در بخش‌های مختلف ارتقا داد.
حسین پیرموذن با بیان اینكه واحدهای تولیدی استان با بهره وری زیر 25 درصد فعالیت می كنند، خواستار رفع موانع فعالیت واحد های تولیدی شد و افزود: علت این امر كمبود نقدینگی واحدهای تولیدی است و توانمند سازی واحدهای تولیدی راه حل توسعه بخش صنعت و رونق اقتصادی اردبیل است.
او با اشاره به اینكه عملكرد بانك ‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید قابل ‌قبول نیست، اظهار كرد: سرمایه‌ گذاران، كارآفرینان، تولیدكنندگان و صنعتگران چشم امید به حمایت همه‌ جانبه نظام اداری، دولتی و رفع بروكراسی اداری دارند تا شاهد یك حركت بی‌نظیر در مسیر تحول اقتصادی در جامعه باشیم.
سخنگوی كمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: حمایت از تولید ملی و كالای ایرانی باعث افزایش اشتغال، كاهش بیكاری، تقویت بنیان ‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات ، كاهش تورم، جذب سرمایه‌ های سرگردان جامعه، تقویت روحیه و عزم ملی مردم و رقابتی شدن قیمت و افزایش كیفیت خواهد شد.
ولی ملكی افزود: تولیدكنندگان باید ضعف خود را در حوزه كیفیت تولید و مشتری‌مداری برطرف كرده و به تقویت تولید ملی كمك كنند.
وی مصرف كننده و تولیدكننده را مكمل هم و در راستای تكمیل زنجیره توان اقتصادی برشمرد اظهار كرد: علاوه بر بهبود مستمر كیفیت كالاهای تولیدی باید اصل مشتری‌ مداری را نیز مورد توجه قرار گیرد، چراكه بها دادن به این عناصر می‌ تواند صنعت، تولید و اقتصاد كشور را متحول كند.
نماینده مشگین شهر توسعه پلكانی، توجه به برندسازی و بروز خلاقیت در این زمینه را مهم دانست و بیان كرد: در نقطه مقابل مصرف كنندگان و هموطنان نیز باید تعصب و غیرت استفاده از كالای ایرانی را داشته باشند چرا كه مصرف به شكل افراطی، اشرافی و غربی برای ایرانیان عیب بزرگی است.
به هر حال حمایت از تولید ملی و كالای ایرانی باعث افزایش اشتغال ، كاهش بیكاری، تقویت بنیان‌ های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات، كاهش تورم از طریق جذب سرمایه‌ های سرگردان در جامعه و سبب تقویت روحیه و عزم ملی مردم و در شرایط اقتصادی فعلی باعث رقابتی شدن قیمت و افزایش كیفیت خواهد شد و به اهداف اقتصاد مقاومتی خواهیم رسید.
بدانیم كه حمایت از كالای ایرانی نیازمند عزم ملی است و همه ملت ایران باید با باور و عرق ملی به صحنه آمده و از كالای ایرانی حمایت كنند چرا كه هیچ جامعه و كشوری توسعه و پیشرفت نمی كند مگر آنكه به تولیدات داخلی و سرمایه گذاران خود اهمیت ویژه‌ ای قائل شده باشد.
6130/6016

سرخط اخبار استان‌ها