۸ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82779085
T T
۰ نفر
حضرت فاطمه معصومه(س)، عالمه محدثه ، شفيعه روز رستاخيز

قم- ايرنا- حضرت فاطمه معصومه(س) عالمه محدثه ، شفيعه روز رستاخيز ،افتخاري براي مردم ايران بويژه شهر مقدس قم كه مرقد مطهرش پناهگاه دلسوختگان و عاشقان مكتب اهل بيت(ع) است.

به گزارش ايرنا، آن حضرت ، دختر موسي بن جعفر(ع) پيشواي هفتم شيعيان و بانو نجمه خاتون(س) است كه در اول ذيقعده 173هجري ديده به جهان گشود؛ طاهره ، حميده ، رشيده، تقيه ، رضيه ، مرضيه ، سيده صديقه ، سيده رضيه مرضيه ، سيده نساء العالمين، محدثّه و عابده از جمله صفات و القابي است كه براي اين بانو عنوان شده است.
همچنين طبق روايات، لقب «معصومه» را حضرت رضا(ع) امام هشتم شيعيان كه برادر اين بانوي مطهره هستند براي ايشان انتخاب كردند و فرمودند: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقمْ كَمَنْ زارَني، هر كس حضرت معصومه (س) را در قم زيارت كند همانند كسي كه مرا زيارت كرده باشد.»ضمن اين كه درزبان علما و فقهاي شيعه اين بانو به لقب «كريمه اهل بيت» نيز شناخته مي شود كه برگرفته از روياي صادقه مرحوم آيت الله مرعشي نجفي از مراجع تقليد بوده است.
حضرت معصومه(س) در مكتب وحياني و الهي پدر و برادر بزرگوارش مورد تعليم و تربيت قرار گرفت و به مقام عصمت و شفاعت رسيد.
طبق شواهد تاريخي و روايي، همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مكرم(ص) از جمله حضرت فاطمه الزهرا(س) و فاطمه معصومه(س) هم شفاعت گسترده ‎اي دارند كه بسيار وسيع و جهان شمول است به گونه اي كه در اين باره از امام امام جعفر صادق(ع) بيان شده است با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت مي ‎شوند.
حضرت معصومه(س) به قدري داراي جايگاه علمي و عرفاني بود كه عالمه و محدثه از القاب ايشان است، اين بانو راوي حديث منزلت، حديث غدير، حديث فاطميات، روايت معراج پيامبر(ص)، روايت تولد امام حسين(ع) و روايت دوستي اهل بيت(ع) بوده است كه علامه بزرگوار اميني در كتاب شريف الغدير به بعضي از آن ‌ها استناد مي ‌كند.
درباره جايگاه علمي اين بانو در تاريخ نقل شده است كه روزي عده‏ اي از شيعيان وارد مدينه شدند و پرسش هايي‏ داشتند كه مي‏ خواستند از محضر امام كاظم(ع) بپرسند ولي امام در سفر بود از اين پرسش ها را نوشته و به خانه اين امام معصوم دادند زماني كه براي پاسخ پرسش هاي خود به منزل ‏امام(ع) رسيدند امام همچنان از سفر بازنگشته بود در همين زمان حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش ها را نوشته و تحويل آنان داد ،در مسير، شيعيان امام را زيارت كردند و سوال و پاسخ ها را براي تاييد به امام نشان دادند هنگامي كه امام پاسخ ها را مشاهده كرد سه بار فرمودند: پدرش به قربانش باد.
اين بانو داراي ويژگي هاي اخلاقي و اجتماعي منحصر به فردي بود بانوي كه بهره مندي از فضايل اش نصيب مردم شهر مقدس قم شد در اين باره آمده است: در سال 201 هجري قمري، يك سال پس از سفر تبعيدگونه حضرت رضا(ع) به شهر مرو اين بانو تصميم گرفت به ديدار برادر رهسپار شود، بر اساس اتفاقاتي كه در طول راه و شهر ساوه اتفاق افتاد اين بانو تصميم گرفت به شهر قم سفر كند.
روز ٢٣ ربيع الاول سال ٢٠١ هجري قمري اين بانوي عالمه وارد شهر مقدس قم شدند، بزرگان شهر قم به ويژه «موسي بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعري» به استقبال اين بانو رفته و زمام ناقه آن حضرت را به دست گرفتند تا اين كه در محلي كه امروز «ميدان مير» ناميده مي شود شتر آن حضرت در جلوي منزل «موسي بن خزرج» زانو زد.
آن حضرت به مدت ١٧ روز در اين شهر زندگي و به عبادت پرداخت، محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستيه به نام «بيت النور» هم اكنون محل زيارت ارادتمندان كريمه اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است.
سرانجام در روز دهم ربيع الثاني سال ٢٠١ هجري قمري اين بانو به ديدار حق شتافت و پيكر پاكش در محلي به نام «باغ بابلان» به خاك سپرده شد و موسي بن خزرج سايباني از بوريا بر فراز قبر شريف اين بانو قرار داد و بعد از چند سال حضرت زينب فرزند امام جواد(ع) به سال ٢٥٦ هجري قمري اولين گنبد را بر فراز قبر شريف عمه بزرگوارش بنا كرد.
امروز گنبد طلايي و ملكوتي حضرت معصومه(س) ميعاد عاشقان و دلدادگان مكتب اهل بيت(ع) است كه از اقصي نقاط جهان اسلامي مي آيند تا دل هاي خويش را به مضجع شريف اين بانوي آب و آيينه گره زنند.
مزاري كه طبق احاديث امامان معصوم پاداش زيارتش وعده بهشت است در اين باره پيشواي ششم شيعيان امام صادق(ع) مي فرمايند: «آگاه باشيد كه براي خدا حرمي است و آن مكه است؛ و براي پيامبر خدا حرمي است و آن مدينه است و براي اميرمؤمنان حرمي است و آن كوفه است. بدانيد كه حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشيد كه قم، كوفه كوچك ماست، بدانيد بهشت هشت دروازه دارد كه سه تاي آن ها به سوي قم است. بانويي از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسي، در آن جا رحلت مي كند كه با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت مي شوند.»
همچنين امام رضا(ع) نيز در اين باره فرمودند: «كسي كه فاطمه معصومه را زيارت كند، در حالي كه معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است» و امام جواد(ع) درباره عمه گرامي اش فرمود:« كسي كه قبر عمه ام را در قم زيارت كند، سزاوار بهشت است.»

** حضرت معصومه(س) عالمه زمان خويش بود
استاد برجسته حوزه علميه قم، در گفت و گو با ايرنا با بيان اين كه حضرت معصومه(س) عالمه زمان خويش بود گفت: در زندگاني اين بانو نوشته شده است كه ايشان عالم به علوم مختلف، تفسيرقرآن و معارف فقهي بوده اند به گونه اي كه سوال هاي فقهي را در نبود پدر با سن كم پاسخ مي دادند.
حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان افزود: ايشان با بهره مندي از مكتب الهي، از نظر علمي و آگاهي به مسائل ديني و معارف اسلامي اعم از احكام و اخلاق در حد بالايي قرار داشتند ومحل رجوع عامه مردماني بودند كه به دنبال پاسخ سوال هاي شرعي و فقهي مي گشتند.
وي با تاكيد بر اين كه فاطمه معصومه(س) از جمله راويان آل محمد(ص) است گفت: ايشان در كنار پاسخگويي به مباحث فقهي و ديني، به راوي گري احاديث پرداخته است كه اين امر نيازمند جايگاه بالاي علمي است كه در وجود اين بانوي محدثه بوده است.
وي خاطرنشان كرد: اين بانو در تمام ابعاد اخلاقي و اجتماعي داراي تفكر ديني و عرفاني بود كه هر برگ زندگي ايشان درسي براي تمام مردمان است.

** شناخت حضرت معصومه(س) براي نسل جوان اولويت باشد
مشاور استاندار و مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري قم با اشاره به اين كه نسل جوان بايد با زندگاني و شخصيت حضرت معصومه(س) آشنا شوند گفت: شخصيت اين بانو پيش از تولدش توسط امامان معصوم(ع) بيان شده بود كه بايد براي همه مردم به ويژه زنان و دختران جامعه بيان شود.
معصومه ظهيري افزود: حضرت معصومه(س) در سايه سار تبعيت از ولي زمان خويش و بهره گيري از مكتب اهل بيت(ع) به درجه بالاي علمي و اخلاقي دست يافت.
وي تاكيد كرد: ابعاد زندگاني ايشان بايد توسط نهادهاي فرهنگي و مذهبي براي مردم بيان شود تا با درس از شخصيت اين بانو، مسير زندگي خويش را ترسيم كنند.
وي با اشاره به ولايت پذيري حضرت معصومه(س) گفت: حركت اين بانوي براي ديدار برادر بزرگوارش امام رضا(ع) پيشواي هشتم شيعيان بر اساس نامه و دعوت بود در طول مسير اين بانوي عالمه به ترويج دين اسلام و خنثي كردن توطئه دشمنان پرداخت كه سرانجام با اتفاقاتي در ساوه مسير سفرش به شهر قم رقم خورد.
وي ادامه داد: ايشان در شهر مقدس قم نيز به عبادت پرداخته و با ويژگي هاي رفتاري خويش مردم را به دين اسلام و آموزه هاي آن دعوت كردند از اين رو تمام زندگاني ايشان الگويي كامل براي اقشار مختلف جامعه است تا با توجه به يك الگويي عملي، درست زندگي كنند.
/8138/ 6133/ گزارش: فرزانه پيري **انتشار- جعفرمسلمي