ویژه ‌برنامه ملی وفات حضرت معصومه(س) در ۸۸۸ نقطه کشور برگزار می‌شود

قم ـ ایرنا ـ به همت بنیاد کرامت رضوی، ویژه ‌برنامه‌ای به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س) با عنوان «روضه اخت الرضا(ع)» تدارک دیده شده که در ۲۵ آبان‌ماه جاری در ۸۸۸ نقاط محروم و روستایی کشور برپا می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، در راستای طرح «هر محله یک خادم» که از سوی امور فرهنگی خواهران آستان مقدس قم دنبال می‌شود، با برنامه‌ریزی موسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی برنامه مذکور برگزار می‌شود.

این ویژه‌برنامه با هدف گرامیداشت مقام و منزلت این بانوی مکرمه(س)، ترویج شعایر دینی و تکریم خواهر امام رضا(ع) تدارک دیده شده است و متبرکات رضوی برای این مجالس روضه ارسال می‌شود.

متقاضیان مشارکت در این طرح معنوی می‌توانند عدد ۹ را به سرشماره ۱۰۰۰۸۸۸ ارسال کنند تا میزبان روضه عزای دختر حضرت موسی ابن جعفر(ع) _هفتمین امام شیعیان_ در منزل خود باشند.

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) _امام هشتم شیعیان_ بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء‌العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این باره گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از مدینه منوره (یثرب) به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل «موسی ابن خَزرَج» که به «بیت‌النور» (واقع در بلوار عمار یاسر شهر قم) شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فروبست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم» نامگذاری شده ‌است.

از ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز وفات ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده و شعار محوری این ایام، «سلام ای دختر موسی ابن جعفر؛ در امتداد یاری» است.

امسال «ایام معصومیه» از ۸ تا ۲۵ آبان‌ماه می‌باشد و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برنامه‌های متنوعی را برای این روزها تدارک دیده است و علاقه‌مندان برای آگاهی از این برنامه‌ها، می‌توانند به تارنمای این آستان مقدس به نشانی اینترنتی https://amfm.ir مراجعه کنند. / 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha