۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82525774
T T
۰ نفر
حدود 5ميليارد دلار به ذخاير معدني كشور در دولت تدبير واميد افزوده شد

يزد – ايرنا - مديرعامل شركت تهيه وتوليد مواد معدني ايران گفت: در دولت تدبير و امبد بيش از 2 برابر مدت مشابه در دوره‌هاي قبل حفاري انجام شده كه در جريان آن بيش از 350 ميليون تن سنگ آهن و 400 ميليون تن زغال سنگ به ارزش چهار ميليارد و 800 ميليون دلار ذخابر جديد كشف شده است.

به گزارش ايرنا، وجيه الله جعفري روز پنجشنبه در سومين همايش نقش معدن و صنايع معدني درتوسعه كشور در يزد با گراميداشت ياد درگذشتگان حادثه معدن ازادشهر گلستان اظهار كرد: در توسعه فعاليت‌هاي معدني بايد به سه عنصر اكتشاف، استخراج و فرآوري توجه ويژه شود.
وي با بيان اينكه امروز بيش از نيمي از معادن روباز كشور برداشت شده، افزود: به همين دليل بهره برداري از معادن زيرزميني و عميق از جمله اقدامات موثر در بهره‌برداري بهتر از ظرفيت‌هاي معدني است .
مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران با بيان اينكه كشور به برخي مواد معدني نياز زيادي دارد، گفت: به عنوان نمونه استخراج از معدن پتاس خوروبيابانك به ظرفيت 50 هزار تن رسيده در حالي كه نياز كشور 250 هزارتن است از اين رو برنامه ريزي براي استخراج پتاس از كوير نمك قم در دستور كار قرار گرفته است.
جعفري فرآوري را از مولفه‌هاي مهم در بهره‌برداري و استخراج معادن و تكميل زنجيره توليد عنوان كرد و افزود: براي تقويت فرآوري معادن و شناخت عناصر جديد معدني نيازمند پژوهش و دانش علمي بيشتر هستيم كه نتيجه آن افزايش سرمايه گذاري و رشد اشتغال خواهد بود.
عضو هيات مديره ايميدرو تصريح كرد: استفاده از پتانسيل‌هاي موجود بايد با هدف استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي معدني باشد ضمن آنكه به ديگر زمينه هاي حوزه معدن همچون ظرفيت گردشگري و ابعاد آموزشي و حتي درماني آن نيز بايد توجه ويژه شود.
وي با بيان اينكه دولت يازدهم تلاش گسترده اي براي واگذاري امور معادن به بخش خصوصي و جذب سرمايه گذاري در اين بخش كرده، گفت: در معدن سرب نخلك استان اصفهان با ورود بخش خصوصي، توليد در اين معدن افزايش يافته و وارد فاز جديدي شده كه بزودي نيروي جديد جذب مي كند.
استان يزد با يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت به عنوان چهارمين استان صنعتي كشور و رتبه اول كشور را به لحاظ تنوع معدني با شناسايي بيش از 32 نوع ماده معدني را دارد و تامين 50 درصد خوراك صنايع فولاد كشوراست.
1968/ 6014/ خبرنگار : محمودرضا رحماني ** انتشار: كاظم شاملو*
@irnayazdd

سرخط اخبار استان‌ها