وزیر راه و شهرسازی از رشد ۵۷ درصدی ترانزیت ریلی و جاده‌ای خبر داد

یزد- ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است که امید است با تداوم این روند افزایشی تا پایان سال حجم جابجایی کالاهای ترانزینی به ۲۰ میلیون تن برسد.

به گزارش ایرنا، "مهرداد بذرپاش" روز یکشنبه در آیین بهره برداری از راه آهن یزد – اقلید که در محل ایستگاه مهریز در ۳۰ کیلومتری ایستگاه شهر یزد برگزار شد افزود: در سال ۱۴۰۲ ترانزیت در بخش جاده‌ای بیش از ۵۸ درصد رشد داشت همچنین شاهد رشد ترانزیت در بخش ریلی بودیم.

وی اظهار کرد: این آمار نشان از اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در بخش راه و زیرساختهای این بخش و نیز توسعه روابط دیپلماتیک کشور در دولت شهید خدمت است .

بذرپاش در ادامه گفت: راه اهن یزد – اقلید یکی از طرحهای مورد تاکید رئیس جمهور فقید بود و پس از حادثه بالگرد نیز با تاکید سرپرست ریاست جمهوری در جلسه هیات دولت مقرر شد تا پایان عمر دولت سیزدهم تمام طرحها بدون وقفه دنبال شود.

وی به اهمیت اجرای این طرح که ۲۴۵ کیلومتر از ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر آن در یزد واقع شده اشاره و اظهار کرد: یزد یکی از مهمترین باراندازهای ریلی کشور با توجه به سهم بالای جابجایی ریلی بار را دارد.

وی با اشاره به جایگاه کریدوری راه آهن یزد، یکی از خدمات این مسیر ریلی جدید را جابجایی زائران آستان مقدس رضوی از جنوب غرب کشور به مشهد مقدس با کاهش سیر چهار ساعته ذکر کرد و گفت: بعد از راه اندازی مسیر شیراز – بوشهر نیز این مسیر نقش قابل توجهی در ترانزیت کالا خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قطار مسافربری یزد اقلید، عملیاتی و تا ۲ روز آینده در مدار قرار می گیرد؛ این مسیر از بزرگترین کریدورهای ریلی کشور است و نقش مهمی در توسعه کشور و استان یزد دارد.

خط راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور و حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، ۲۷۰ کیلومتر طول دارد که ۲۴۵ کیلومتر آن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس واقع شده است .

این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی با ۱۱ ایستگاه است، سرعت جابه‌جایی قطار مسافری در این خط آهن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

راه آهن یزد - اقلید طرح ملی و از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد بود که یک بار در هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ در حالی که هنوز عملیات عمرانی آن به اتمام نرسیده بود در آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم افتتاح اما فعالیت این طرح تکمیل نبود و برخی از بخش ها متوقف شد.

این طرح در دولت سیزدهم و در سفر شهید آیت الله رئیسی به استان یزد با تخصیص اعتبار مورد نیاز در روزهای پایانی سال گذشته به اتمام رسید اما به دلیل انجام نشدن سفر رییس جمهور، بهره برداری رسمی از آن به سال جاری موکول شد، با شهادت آیت الله رئیسی این طرح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha