یادگارهای شهید جمهور برای استان دارالعباده یزد؛ از انتقال آب تا احیاء واحدهای راکد

یزد- ایرنا - دولت مردمی سیزدهم رهاوردهای ماندگاری از خود در دیار خشک و تشنه دارالعباده یزد برجا گذشت؛ دستاوردی که آرزوی دیرینه مردم استان یزد بود، آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد با اعتباری حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ، احیا واحدهای راکد و طرح ها بر زمین مانده از سالیان دور از خدمات ارزنده و یادگارهای شهید رئیسی برای این استان بود که در دل‌ها ماندگار شد.

مردمان دیار دارالعباده در روزهای آخر سال ۱۴۰۲ خود را برای سومین سفر استانی رییس جمهوری دولت مردمی آماده کرده بودند تا طرح‌های شاخص صنعتی و پروژه های نیمه تمامی که سالیان سال بر زمین مانده بود با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی افتتاح شود، اما به دلایل مختلف این سفر انجام نشد و افتتاح این طرح های به سال ۱۴۰۳ موکول شد، مردم استان یزد گوش به زنگ سفر خادم الرضا (ع) به این دیار بودند، اما با شنیدن خبر شهادت شهید جمهور در غم و ماتم فرو رفتند.

آیت الله رئیسی در طول پنج سال گذشته، سه بار به استان یزد سفر کرد، اولین سفر در سوم بهمن ۱۳۹۸ در زمان ریاست قوه قضاییه بود که در این سفر با رسیدگی به مشکلات مردم ، اقدامات موثری برای احیایء واحدهای راکد با همکاری دستگاه قضایی صورت گرفت و ۲ سفر دیگر شهید رئیسی در زمان ریاست جمهوری به دیار بادگیرها انجام شد که مصوبات تاریخی برای این استان به همراه داشت و مهمترین آنها آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد بود.

آیت الله شهید رئیسی که به تعبیر رهبر انقلاب مردی خستگی ناپذیر بود، اولین سفر خود را در قامت رییس جمهور در روز ۲۶ آذرماه سال ۱۴۰۰ به استان یزد انجام داد که در این دوره بیش از هفت هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای افزون ۱۵۰ مصوبه تخصیص یافت که اعتبارات آن در کمترین زمان به استان اختصاص یافت.

طولی نکشید که دومین سفر رئیسی و اعضای دولت مردمی به این استان با هدف پیگیری مصوبات سفر اول و بررسی مشکلات مردمی در مناطق مختلف استان در ۲۲ دیماه ۱۴۰۱ انجام شد، اما این بار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به مدت ۲ روز مهمان مردم دارالعباده بودند.

سفر به شهرستان ‌های بافق، خاتم و مهریز، آغاز و بهره برداری از چندین طرح آبرسانی، دیدار با فعالان صنایع ، بازدید از یک واحد تولیدی احیا شده، شرکت در جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و حضور در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری از جمله برنامه های سفر آیت الله رییسی در استان یزد بود.

اما آنچه در این سفر رقم خورد و رییس جمهور در سفر نخست به مردم استان یزد قول آن را داده بود، تامین پایدار آب برای استان بود که در سفر دوم به این وعده صادق جامه عمل پوشیده شد و نشان داد که در این دولت مردمی حرف و عمل یکی است.

دولت سیزدهم، اقدام‌های شاخص و ارزشمندی در طول ۲ سال گذشته در استان یزد انجام داده است؛ اقداماتی که سال‌های سال از مطالبات مردم این دیار بود و دولت مردمی در این مدت به آنها جامه عمل پوشاند.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ کوششی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده است.

برخی از این اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد آرزویی دست نیافتنی و نشدنی به نظر می رسید اما با حمایت دولت مردمی و ورود شخص رییس جمهور در اجرای برخی طرح ها عملیاتی شدند و کام مردم دارالعباده و دارالعلم یزد را شیرین کردند.

خبرنگار ایرنا در این زمینه به خدمات ماندگار ۲ دور سفر شهید جمهور به استان یزد گریزی زده است.

آیت الله رییسی در بدو ورود به استان یزد در ۲۶ آذر ۱۴۰۰ گفت: یزد استانی پر از ظرفیت‌های بکر است و علاوه بر ظرفیت‌های مادی، نیروی انسانی پرکار، پرتلاش، با ایمان و انقلابی دارد و مطالبات این استان از سوی دولت پیگیری و برای رفع مشکلات و تامین نیازهای شهروندان تصمیم‌سازی می‌شود.

وی افزود: سخت کوشی و قناعت پیشگی جزو ویژگی های ممتاز مردم استان یزد است و به درستی این استان به صفت دارالعباده نامیده شده است.

رییسی ادامه داد: باید کمک کنیم تا وضعیت این استان به نقطه مطلوب رسد که به همین منظور در نشست با مدیران و اقشار مختلف استان، کمبودها را بررسی و از پیشنهادات استفاده می کنیم و راهکارهایی را برای رفع مشکلات در قالب این سفر اتخاذ می کنیم و برخی از مشکلات که نیازمند تصمیم سازی ملی است، در تهران مورد پیگیری قرار می گیرد.

آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد

استان یزد در چند حوزه به شدت نیازمند تحول بود، یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان تامین پایدار آب بود که سال‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند که این رویا در استان یزد در این دولت به واقعیت تبدیل شد.

از انتقال آب تا احیاء واحدهای راکد، یادگارهای شهید جمهور برای استان دارالعباده

گره‌گشایی دولت سیزدهم از مشکل تامین آب استان یزد از مهمترین اقدامات در استان است به طوری که در این زمینه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن با دستور رئیس جمهور به استان تخصیص یافت و اجرای این ابرپروژه می‌تواند دغدغه تامین آب آشامیدنی و صنعت استان را تا نیم قرن آتی رفع کند.

خط دوم انتقال آب به یزد نیز پس از ۱۴ سال توقف، مجددا اجرایی شد که اگر این اتفاق رخ نمی داد شاید نامی از یزد در نقشه جغرافیایی کشور باقی نمی ماند یا به منطقه و مرزی کوچک محدود می‌شد و این را مدیون رییس جمهور بود که خود شخصا پیگیر این پروژه بود و تا رسیدن به نتیجه، آن را دنبال کرد.

بدین ترتیب عملیات اجرایی ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به یزد ۲۲ دی سال ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور در یزد کلید خورد، این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و با هدف تامین آب صنایع و معادن و آشامیدن با ظرفیت انتقال آب تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال اجرا می شود.

از جمله مزایای مهم اجرای این طرح ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مرکزی، رشد صنایع معدنی کشور به‌عنوان جایگزین نفت، حفظ روند توسعه صنایع معدنی در استان‌های مرکزی، ایجاد فرصت برای جبران کمبود آب شرب شهرها و روستاها در استان‌های یزد، کرمان و اصفهان، توسعه کشاورزی صنعتی پربازده، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی، رشد و توسعه صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در منطقه، جلوگیری از مهاجرت، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن کشور است.

با وجود وعده چهار ساله برای رسیدن آب به یزد، رییس جمهور از مسولان این پروژه خواست تمام تلاش خود را برای زودتر محقق شدن این پروژه یعنی در کمتر از چهار سال به کار گیرند.

راه‌اندازی خط پشتیبان آب آشامیدنی یزد از منابع صنعت

یکی از مطالبات به حق مردم استان تامین پایدار آب آشامیدنی است مردم این دیار سال‌ها است از این موضوع رنج می‌برند و امید داشتند که روزی این مشکل رفع شود که این موضوع در دولت سیزدهم محقق و دغدغه مهم مردم استان برای تامین آب ضروری رفع شد.

در این راستا در دولت سیزدهم در کمتر از ۱۰ ماه با دستور رییس جمهور و تصویب کمیته آب کشور و با ابتکار استان، خط پدافندی انتقال آب از بخش صنعت به آب آشامیدن در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا شد.

خط انتقال آب آشامیدنی یزد از منابع صنعت به‌منظور تأمین کمبود آب استان در پیک مصرف و نیز شرایط اضطراری است که در این دولت رقم خورد و با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ مسکن ویلایی در یزد

عملیات ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن ویلایی با عنوان "پردیس زندگی" در دولت سیزدهم و با حضور رییس جمهور در استان یزد آغاز شد.

از انتقال آب تا احیاء واحدهای راکد، یادگارهای شهید جمهور برای استان دارالعباده

این واحدها به صورت ویلایی یک طبقه حیاط دار سه خوابه در شهر یزد به متراژ ۲۴۰ و در سایر شهرستان ها ۲۵۰ متر خواهد بود؛ ساخت واحدها تا مرحله سفت کاری انجام شده و پس از تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

اکنون این واحدها با پیشرفت های مختلف در حال ساخت و تعدادی از آنها نیز آماده تحویل به متقاضیان شده است.

بهره برداری از جاده اسفندآباد ابرکوه به صفاشهر استان فارس پس از ۱۸ سال

مسیر اسفندآباد شهرستان ابرکوه به صفاشهر استان فارس بعد از ۱۸ سال بلاتکلیفی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی این طرح سال ۸۴ آغاز و در ۱۶ سال به دلایل مختلف این طرح متوقف شده بود، تکمیل این مسیر در دور اول رییس جمهور به استان یزد مصوب شد و در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

مسیر اسفندآباد - صفاشهر به طول ۲۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان ابرکوه به بهره برداری رسید.

واگذاری سه باب منزل به خانواده های دارای فرزند چهار قلو

سه خانواده چهار قلویی یزدی که متولد سال ۱۴۰۱ بودند به دستور رییس‌جمهور از سوی وزیر راه و شهرسازی، خانه هدیه گرفتند.

یکی از مشکلات سرراه خانواده ها برای بچه دار شدن هزینه گزاف مسکن است که در دولت سیزدهم در گام نخست این نگرانی از روی دوش خانواده‌های چهارقلو در استان یزد برداشته شد.

تامین یک‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به استان یزد

یکی از اقدامات بی‌سابقه دولت که در سفر دکتر رییسی و هیات دولت به استان محقق شد، تامین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان بود.

این کمک، بیش از دو برابر کل بودجه عمرانی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی استان یزد است که مبین اهتمام جدی دولت به اجرای تعهدات در این استان است.

ساخت مخازن آب در دولت سیزدهم معادل کل دولت‌های پس از انقلاب در یزد

یک انقلاب و نهضت در حوزه اجرای مخازن آب در دولت سیزدهم در استان یزد اتفاق افتاده است؛ از ابتدای انقلاب تا قبل از دولت سیزدهم ۱۷۰ هزار متر مکعب مخزن آب در استان یزد ساخته شده بود اما در این دولت ۱۲۰ هزار متر مکعب مخزن آب به منظور افزایش پایداری آب شرب استان ساخته شده یا در حال ساخت است.

تکمیل راه آهن یزد - اقلید طرحی که در دولت سیزدهم به حقیقت پیوست

طرح راه‌آهن یزد - اقلید از مهمترین طرح‌های ریلی کشور به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، این طرح در هفتم مرداد سال ۱۴۰۰ در حالی که تکمیل نهایی نشده بود، در دولت دوازدهم افتتاح شد و به همین دلیل عملا بهره‌ای از ظرفیت آن برده نشد، در دولت سیزدهم تکمیل این طرح به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

در دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت و در همان سفر اول رییس جمهور و هیات دولت به استان یزد، اعتبار ویژه ای برای این طرح در نظر گرفته شد و ۲ ماه از این سفر دولت به استان نگذشته بود که ۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح تخصیص یافت.

این خط ریلی که تکمیل کننده راه‌آهن اصفهان و شیراز است، مسیر اتصال فارس به بندر عباس و بندر شهید رجایی را کاهش می‌دهد و فاصله این استان را به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس نیز کوتاه می‌کند؛ در واقع این خط ریلی این مسیر را سه ساعت کوتاه می‌کند.

اکنون این طرح آماده بهره برداری است و منتظر افتتاح با حضور رییس جمهور خادم الرضا (ع) بودند که اکنون در بین ما نیست تا پایان خوش این طرح را ببیند.

هدیه دولت سیزدهم در استان در بخش های مختلف استان کاملا مشخص و مشهود است و این اقدامات، استان را در مسیر شکوفایی قرار داده است که هرگز از یاد نخواهد رفت.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رییس جمهور ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهان، در شب ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت رسید، اما اقدامات موثر ایشان به عنوان یادگارهایی ماندگار برای ملت ایران برجا مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha