۸ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۳۹
کد خبر: 82475807
T T
۰ نفر
جاده هاي نامناسب يكي از موانع توسعه منطقه اورامانات

كرمانشاه- ايرنا- مسئولان استان كرمانشاه محور توسعه منطقه اورامانات را گردشگري معرفي كرده اند اما زيربناي آن يعني جاده هاي اين منطقه نامناسب است و اين يكي از موانع تحقق اهداف مورد نظر در توسعه اين منطقه از استان محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ اورامانات شامل چهار شهرستان پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجاني با حدود 223 هزار نفر جمعيت است كه در شمال غربي شهر كرمانشاه مركز استان واقع شده و به دليل مرزي بودن و طبيعت زيبا يكي از مناطق مهم و مقصد گردشگري غرب كشور محسوب مي شود.
منطقه اورامانات مانند ساير نقاط استان كرمانشاه خطوط ريلي و دريايي ندارد و از حمل و نقل هوايي نيز برخوردار نيست و تنها راه دسترسي به آن به صورت زميني و از طريق جاده است كه متاسفانه بخشي از جاده هاي اين منطقه وضعيت نامناسبي دارد.
وجود طبيعت بكر و زيبا، جاذبه هاي طبيعي و تاريخي، يادمان هاي شهيدان دوران دفاع مقدس، بازارچه هاي مرزي و مراكز خريد، منطقه اورامانات را به مقصد گردشگري منطقه غرب كشور تبديل كرده و در طول تعطيلات سال مانند نوروز و تابستان شاهد حضور گردشگران فراواني از نقاط مختلف كشور و حتي خارج از كشور دراين منطقه هستيم.
جوانرود كه يكي از مراكز خريد در منطقه غرب كشور محسوب مي شود، جاده بسيار بد و نامناسبي دارد و جاده كنوني آن جوابگوي حجم ترددهاي روزانه آن نيست و گردشگراني كه به اين منطقه سفر مي كنند، مناسب سازي جاده را مهمترين مشكل اين منطقه اعلام مي كنند.
مسئولان پليس راه استان كرمانشاه نيز از نامناسب بودن جاده هاي اورامانات خبر داده اند و از آن به عنوان جاده هاي حادثه خيز نام برده اند كه به دليل بارش خيز بودن اين منطقه و نامناسب بودن جاده در فصول بارندگي شاهد حوادث رانندگي زيادي هستيم كه متاسفانه تعدادي از هموطنان جان خود را از دست مي دهند.
اگرچه در سال هاي اخير تعريض محور كرمانشاه به سمت روانسر و پاوه در دستور كار قرار گرفته است و بخشي از آن نيز محقق شده اما در سفر به اين منطقه همچنان مي توان نقاط حادثه خيز، چاله هاي فراوان، پيچ هاي خطرناك، آسفالت و زيرسازي نامناسب و پست و بلندي در سطح جاده ها را به وضوح مشاهده كرد.
طول راه كرمانشاه تا پاوه حدود 120 كيلومتر است كه تا سه راهي جوانرود به دليل وضعيت جغرافيايي، منطقه فاقد كوه و اغلب دشت و هموار است و جاده نيز از مسطح است و تعريض آن در صورت توجه جدي مسئولان كار چندان سختي نيست اما از اين سه راهي تا پاوه، مسير كوهستاني است و تعريض و توسعه جاده نياز به بودجه و امكانات بيشتري دارد.
از سه راه جوانرود به طرف پاوه، ناهمواري جاده آغاز مي شود، مسير پرپيچ و خم و كوهستاني است و جاده از بين دره ها عبور مي كند و نصب حفاظ براي ايمني سازي مسير بسيار مورد نياز است.
در اين مسير چند گردنه از جمله 'پلنگانه'، 'قشلاق' و 'شمشير' وجود دارد كه به دليل موقعيت جاده در دامنه كوه مرتفع 'شاهو' از نقاط بهمن گير محسوب مي شود و برف و كولاك اين گردنه ها در فصول سرد سال مشهور است و از اين رو روشنايي يكي از نيازهاي ضروري اين گردنه ها محسوب مي شود.
توسعه راه هاي اين منطقه به بودجه هاي كلان و پيگيري هاي جدي مسئولان نياز دارد چرا كه براي تعريض جاده بايد كوه را كند و از اين رو طرح توسعه راه هاي اين مسير نياز به اعتبارات ويژه اي دارد كه بايد در دستور كار مجلس و دولت قرار گيرد.
'اسدالله رازاني' استاندار كرمانشاه در سفري به شهرستان روانسر به عنوان دروازه اورامانات، تاكيد كرد كه تنها راه پيشرفت و توسعه اورامانات، توسعه گردشگري در اين منطقه است و اظهار كرد: ظرفيت هاي گردشگري اين منطقه قابل توجه است و مي تواند گردشگراني از سراسر جهان را به خود جذب كند.
وي افزود: توسعه گردشگري اورامانات از اولويت هاي مديريت استان كرمانشاه است و اين موضوع با جديت دنبال مي شود.
سرهنگ فيض الله شيري فرمانده پليس راه استان كرمانشاه نيز با بيان اينكه جاده هاي منطقه اورامانات به دليل كوهستاني بودن و شرايط خاص توپوگرافي حادثه ساز است و بيشترين حادثه نيز واژگوني و خروج از جاده مي باشد، گفت: دخل و تصرف در حريم قانوني راه ها يكي از مشكلاتي است كه در جاده هاي كوهستاني استان كرمانشاه وجود دارد.
جاده هاي نامناسب در كنار عدم رعايت قوانين رانندگي به عوامل موثر در بروز حوادث رانندگي در منطقه اورامانات تبديل شده و مي طلبد كه مسئولان به صورت جدي براي توسعه و تعريض جاده ها و ترميم و نگهداري آن تلاش كنند.
توسعه گردشگري كه منطقه اورامانات به واقع ظرفيت آن را دارد در گرو ايجاد زيرساخت ها است كه جاده و راه جزو زيربناي توسعه محسوب مي شود و از اين رو
بايد در اولويت برنامه هاي سال 96 مسئولان و نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.
8066/3033 خبرنگار: فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها