۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82306124
T T
۰ نفر

سپری از جنس مواد غذایی در برابر آلودگی هوا

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82306124
سپری از جنس مواد غذایی در برابر آلودگی هوا

تهران - ایرنا - آلودگی هوا یكی از اثرات اجتناب ناپذیر زندگی ماشینی است كه ساكنین كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را به یك میزان تحت تاثیر قرار می دهد. محققان معتقدند با رژیم غذایی سالم و پرهیز از تردد غیر ضروری در شهر، تا حد زیادی می توان از اثرات مخرب این معضل جلوگیری كرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از سازمان جهانی بهداشت، 80 درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به دلیل بیماری های عروق كرونر قلب و سكته مغزی است. 14 درصد به بیماری های مزمن انسداد ریه و عفونت های حاد تنفسی اختصاص داده می شود و شش درصد مابقی ناشی از سرطان ریه است.
آلودگی هوا در سرما به دلیل پدیده وارونگی تشدید می شود كه در این شرایط سالمندان، زنان باردار، كودكان و بیماران، قشر آسیب پذیرتر محسوب می شوند. معاینه فنی خودرو، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و كاهش خودروهای تك سرنشین از جمله مهمترین اقداماتی است كه انتظار می رود شهروندان برای حفظ سلامت خود به آن احترام بگذارند.
در كنار رعایت این اصول، نمی توان تاثیر موادغذایی كاهش دهنده آلودگی هوا بر سلامتی را نادیده گرفت. روغن زیتون، اسفناج، آووكادو، كلم بروكلی و مواد غذایی حاوی ویتامین های A، C و E غذاهایی هستند كه به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا كمك می كنند و مصرف آنان در روزهای آلوده توصیه شده است.
*** روغن زیتون
روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می كند. ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسكلروز زودرس می شود. عارضه آترواسكلروز بر اثر رسوب پلاك از مواد چربی در دیواره درونی رگ های خونی بوجود می آید.
روغن زیتون منبع غنی امگا 9 است و مصرف آن باعث افزایش فعال كننده پلاسمینوژن بافتی می شود. فعال كننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است كه توسط سلول های دیواره داخلی شریان ها ترشح می شود و مهمترین وظیفه آن شكسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ هاست. وجود لخته در رگ های خونی باعث اختلال در گردش خون می شود.
روغن زیتون حاوی دو آنتی اكسیدان قوی هیدروكسی و اولئوروپین است كه در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته موثر هستند. به علاوه روغن زیتون باعث انتشار اكسید نیتریك در داخل عروق و شل شدن دیواره شریان ها و بهبود گردش خون می شود. مصرف روزانه این ماده غذایی ارزشمند توصیه شده است.
*** مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان
آنتی اكسیدان به تركیباتی گفته می شود كه از سلول در مقابل صدمات جلوگیری كند. این تركیبات می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.
آنتی اكسیدان های اصلی عبارتند از :
-لوتئین : این گروه آنتی اكسیدان در انواع كلم (كلم بروكلی، گل كلم و برگ كلم)، انواع میوه ها، سبزیجات نشاسته ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد.
-سلنیوم : یك ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی است.
-كاروتنوئیدها : رنگدانه هایی است كه باعث رنگ زرد و نارنجی میوه هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می شود.
-لیكوپن : یك ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه است.
-ویتامین A : در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد.
-ویتامین C : در مركبات، سیب زمینی، آناناس، كلم بروكلی، اسفناج و انواع توت وجود دارد.
-ویتامین E : آجیل، كره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوكادو و روغن گیاهی حاوی این ویتامین هستند.
گوجه فرنگی، انواع توت ها، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر كتان، انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.
*** آووكادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E
تحقیقات انجام شده توسط كالج كینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام نشان می دهد آووكادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E مانع از آسیب ناشی از آلودگی هوا به ریه می شوند و مصرف روزانه این مواد توصیه شده است.
*** كلم بروكلی
مطالعات محققان دانشگاه جان هاپكینز نشان می دهد كلم بروكلی و جوانه آن ذرات معلق و ازن هوا را دفع می كند، علاوه بر این حاوی یك تركیب به نام سولفورافان است كه خاصیت ضد سرطانی دارد.
متخصصان توصیه می كنند در صورت امكان در روزهای آلوده كمتر از خانه خارج شویم و مواد ذكر شده را به وفور در وعده های غذایی بگنجانیم.
آژانس محیط زیست اروپا برای كاهش آلودگی هوا چند راهكار ساده ارائه كرده و انجام آنان را وظیفه تمام شهروندان دانسته است. این موارد عبارتند از :
-پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه
-افزایش تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی
-تنظیم باد لاستیك ها
-توجه به استانداردهای آلایندگی خودرو هنگام خرید
-خاموش كردن ماشین در ترافیك یا هنگام توقف
-خاموش كردن چراغ های اضافی در منزل و محل كار
-استفاده از وسایل الكتریكی دارای برچسب انرژی و كم مصرف
-استفاده از انرژی های پاك تا حد امكان
-استفاده از پلاستیك های قابل بازیافت
-عدم استفاده همزمان از وسایل برقی
-عایق كردن پنجره ها و درها
-استفاده از محصولات ارگانیك
-بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی
-كاشت درخت در فضای سبز حیاط
-استفاده از كودطبیعی و كمپوست در باغبانی
-نصب رابط های صرفه جویی آب در آشپزخانه و حمام
-استفاده از هر دو طرف كاغذ
-كاهش سفرهای درون شهری تا حدامكان
-استفاده از سرویس های مبتنی بر وب به جای حضور در محل
-تعویض منظم فیلتر ماشین
-عدم استفاده از اجاق های هیزمی
-ترك سیگار
***قرار گرفتن در معرض هوای آلوده برای زنان باردار ممنوع
مطالعات محققان دانشگاه كلمبیا نشان می دهد قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلودگی هوا سبب بروز اختلالات بیش فعالی، علایم اضطراب، اختلال افسردگی و عدم تمركز در كودكان می شود.
***در روزهای آلوده كودكان را بیرون نبرید
مطالعات اخیر محققان دانشگاه هاروارد نشان می دهد حتی قرار گرفتن در معرض آلودگی جزیی هوا بر عملكرد ریه كودكان موثر است و باعث بروز عفونت های ریوی و تنفسی می شود.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم:سپیده علی‌كاشانی** انتشار:‌گلشن
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه